Tavikset vs. julkkikset. Suomen Big Brother -ohjelman vuosien 2012 ja 2013 finaaliviikkojen uutisointi iltapäivälehtien verkkosivuilla
Käpyaho, Laura (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kahden iltapäivälehden verkkosivuston, Iltalehti.fi:n ja Ilta-Sanomat.fi:n vuosien 2012 ja 2013 Suomen Big Brother -tosi-tv-kilpailun finaaliviikkojen uutisointia. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä tutkimuksen kohteena ovat kaksi erilaista Big Brother -tuotantokautta: vuoden 2012 taviskausi ja syksyllä 2013 ensimmäistä kertaa Suomessa tuotettu julkkiskausi. Tutkielmassa käytetään tositelevisiosta ja Big Brotherista puhuttaessa vakiintuneita termejä: tavikset eli tavalliset ihmiset sekä julkkikset, julkisuuden henkilöt. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu tositelevision ja intermediaalisuuden tutkimukseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää verkkosivustojen erilaisia tuotantokausia koskevan uutisoinnin erot ja yhtäläisyydet. Tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin, ja siinä on kaksi vertailuasetelmaa. Ensimmäisessä verrattiin kahden kilpailevan iltapäivälehden finaaliviikkoja koskevia verkkoartikkelimääriä ja uutisointiaiheita, ja toisessa kahden erilaisen tuotantokauden uutisointia. Tutkimusaineistona olivat Iltalehti.fi:n 43 ja Ilta-Sanomat.fi:n 36 verkkoartikkelia, jotka kerättiin internetistä marraskuun 2013 aikana.
Tutkimuksesta käy ilmi, että molempien verkkosivustojen uutisointiaiheet ja -tavat ovat molempina Big Brother -tuotantokausina samat. Määrällisesti suurimmaksi aihekategoriaksi nousivat kilpailijoiden välisiä ihmissuhteita käsittelevät artikkelit. Iltalehti.fi julkaisi enemmän taviskauteen liittyviä artikkeleita, kun taas Ilta-Sanomat.fi keskittyi enemmän julkkiskauteen. Yhteenlaskettuna molemmat tuotantokaudet saivat kuitenkin osakseen saman verran julkisuutta. Lukijoiden kiinnostus pyritään herättämään lyhyillä ja iskevillä otsikoilla, useilla valokuvilla, kohu-uutisilla ja kilpailun etenemisestä kertovilla tilanneraporteilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Big Brother -tv-formaatti on iltapäivälehdille tärkeä uutisointiaihe riippumatta kilpailun osallistujien julkisuuden asteesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää verkkosivustojen erilaisia tuotantokausia koskevan uutisoinnin erot ja yhtäläisyydet. Tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin, ja siinä on kaksi vertailuasetelmaa. Ensimmäisessä verrattiin kahden kilpailevan iltapäivälehden finaaliviikkoja koskevia verkkoartikkelimääriä ja uutisointiaiheita, ja toisessa kahden erilaisen tuotantokauden uutisointia. Tutkimusaineistona olivat Iltalehti.fi:n 43 ja Ilta-Sanomat.fi:n 36 verkkoartikkelia, jotka kerättiin internetistä marraskuun 2013 aikana.
Tutkimuksesta käy ilmi, että molempien verkkosivustojen uutisointiaiheet ja -tavat ovat molempina Big Brother -tuotantokausina samat. Määrällisesti suurimmaksi aihekategoriaksi nousivat kilpailijoiden välisiä ihmissuhteita käsittelevät artikkelit. Iltalehti.fi julkaisi enemmän taviskauteen liittyviä artikkeleita, kun taas Ilta-Sanomat.fi keskittyi enemmän julkkiskauteen. Yhteenlaskettuna molemmat tuotantokaudet saivat kuitenkin osakseen saman verran julkisuutta. Lukijoiden kiinnostus pyritään herättämään lyhyillä ja iskevillä otsikoilla, useilla valokuvilla, kohu-uutisilla ja kilpailun etenemisestä kertovilla tilanneraporteilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Big Brother -tv-formaatti on iltapäivälehdille tärkeä uutisointiaihe riippumatta kilpailun osallistujien julkisuuden asteesta.