Strategisten kyvykkyyksien määrittäminen
Källi, Ahti (2008)
Källi, Ahti
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on määrittää kohdeyrityksen strategisia kyvykkyyksiä, joita edellytetään valitun strategian toteuttamisessa. Tarkoituksena on myös selvittää eri kyvykkyyksien merkitys yrityksen menestymiselle. Lähtökohtana tutkimukselle toimii yrityksen aiemman strategiatyön tulokset. Tutkimuksessa otetaan huomioon myös muita menestystekijöitä, jotka eivät tule esille suoraan strategiatyön jatkeena. Kohdeyritys voi jatkossa hyödyntää tutkimustuloksia kyvykkyyksien ja osaamisten kehittämisessä.
Tutkimus toteutetaan toimintatutkimuksena. Tutkimuksen kohdeyritys toimii energia-alalla. Aineistoa tutkimuksessa erätään aluksi teemahaastatteluissa, jotka suoritetaan yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Seuraavaksi suoritetaan johtoryhmän workshop työskentely. Lopussa arvioidaan saatujen tulosten merkittävyys pisteyttämällä. Aineistoa kerätään myös havainnoimalla. Tutkimus jakautuu selvästi kahteen vuorottelevaan osaan, tutkijan itsenäiseen ja kohdeyrityksessä tapahtuvaan työskentelyyn. Kohdeyrityksessä työskentely saa aikaan mielipiteiden vaihtoa, joka tukee tutkijan havainnointia. Käydyt keskustelut vaikuttavat myös yrityksen kehittämiseen.
Tuloksena on kaksi selvästi muita merkittävämpää ja myös toisiinsa liittyvää strategista kyvykkyyttä. Merkittävin kyvykkyys on kannattava kapasiteetin muutos, riskit huomioiden. Seuraavana on mahdollisuuksien hyödyntäminen, liittyen kapasiteetin kasvattamiseen. Kyvykkyyksien pisteytyksen avulla arvioitiin myös lähtökohtana olleita strategiakartan alueita, näistä merkittävin on edullinen energia. Teemahaastatteluissa tuli esiin myös muita yrityksen menestystekijöitä. Ne ovat toimialueen koko ja sijainti, osaamisen kehittäminen, liittoutuminen muiden toimijoiden kanssa, hyvä imago sekä sähkökaupan riskien hallinta. Strategia on vaativa aihe käytännön työtä tekevälle. Toimintatutkimus on toimiva menetelmä aiheen tutkimiseen. Menetelmä mahdollistaa runsaasti keskustelua ja siten auttaa tutkimukseen osallistuvia mielipiteiden muodostamisessa vaativasta aiheesta.
Tutkimus toteutetaan toimintatutkimuksena. Tutkimuksen kohdeyritys toimii energia-alalla. Aineistoa tutkimuksessa erätään aluksi teemahaastatteluissa, jotka suoritetaan yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Seuraavaksi suoritetaan johtoryhmän workshop työskentely. Lopussa arvioidaan saatujen tulosten merkittävyys pisteyttämällä. Aineistoa kerätään myös havainnoimalla. Tutkimus jakautuu selvästi kahteen vuorottelevaan osaan, tutkijan itsenäiseen ja kohdeyrityksessä tapahtuvaan työskentelyyn. Kohdeyrityksessä työskentely saa aikaan mielipiteiden vaihtoa, joka tukee tutkijan havainnointia. Käydyt keskustelut vaikuttavat myös yrityksen kehittämiseen.
Tuloksena on kaksi selvästi muita merkittävämpää ja myös toisiinsa liittyvää strategista kyvykkyyttä. Merkittävin kyvykkyys on kannattava kapasiteetin muutos, riskit huomioiden. Seuraavana on mahdollisuuksien hyödyntäminen, liittyen kapasiteetin kasvattamiseen. Kyvykkyyksien pisteytyksen avulla arvioitiin myös lähtökohtana olleita strategiakartan alueita, näistä merkittävin on edullinen energia. Teemahaastatteluissa tuli esiin myös muita yrityksen menestystekijöitä. Ne ovat toimialueen koko ja sijainti, osaamisen kehittäminen, liittoutuminen muiden toimijoiden kanssa, hyvä imago sekä sähkökaupan riskien hallinta. Strategia on vaativa aihe käytännön työtä tekevälle. Toimintatutkimus on toimiva menetelmä aiheen tutkimiseen. Menetelmä mahdollistaa runsaasti keskustelua ja siten auttaa tutkimukseen osallistuvia mielipiteiden muodostamisessa vaativasta aiheesta.