Toimitusriskin hallinta hankintatoiminnassa
Asare, Atta (2012)
Asare, Atta
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimustavoitteena on tutkia hankintatoiminnan riskikenttää sekä avainkriteereitä, joilla toimittajia arvioidaan. Case yrityksenä toimii yritys X. Tutkimuksessa käydään läpi keskeisimmät teoriat toimittajien valintamenettelyssä.
Yritykset ovat keskittyneet entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa ja hankkivat muun osaamisen alihankkijoilta. Toimittajista on tullut erittäin tärkeitä yrityksille, tämän vuoksi toimittajaksi ei kelpaa kuka tahansa. Yritykset ovat alkaneet kiinnittää tarkemmin huomiota omien toimittajiensa valintamenettelyyn. Tarkoilla kriteereillä pyritään karsimaan epävarmat ja huonot toimittajat pois, jotta yrityksen toiminta ei vaarantuisi. Tehokkaalla toimittajasuhteiden organisoinnilla haetaan kustannusetua niin, että koko tuotantoketjun kustannustehokkuus paranee verrattuna muihin kilpaileviin tuotantoketjuihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:ssä toimittajien valintaan kiinnitetään erittäin suurta huomiota. Joillain tuotteilla saattaa olla ainoastaan yksi toimittaja, jolloin valinnanvaraa ei ole. Toimittajien valintamenettely riippuu myös siitä, minkälaiseen kumppanuussuhteeseen toimittaja asettuu. Keskeisin kriteeri on kokonaiskustannukset.
Yritykset ovat keskittyneet entistä enemmän omaan ydinosaamiseensa ja hankkivat muun osaamisen alihankkijoilta. Toimittajista on tullut erittäin tärkeitä yrityksille, tämän vuoksi toimittajaksi ei kelpaa kuka tahansa. Yritykset ovat alkaneet kiinnittää tarkemmin huomiota omien toimittajiensa valintamenettelyyn. Tarkoilla kriteereillä pyritään karsimaan epävarmat ja huonot toimittajat pois, jotta yrityksen toiminta ei vaarantuisi. Tehokkaalla toimittajasuhteiden organisoinnilla haetaan kustannusetua niin, että koko tuotantoketjun kustannustehokkuus paranee verrattuna muihin kilpaileviin tuotantoketjuihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:ssä toimittajien valintaan kiinnitetään erittäin suurta huomiota. Joillain tuotteilla saattaa olla ainoastaan yksi toimittaja, jolloin valinnanvaraa ei ole. Toimittajien valintamenettely riippuu myös siitä, minkälaiseen kumppanuussuhteeseen toimittaja asettuu. Keskeisin kriteeri on kokonaiskustannukset.