Tietokoneohjelmien käyttöliittymät - Käyttäjätutkimus
Kyttä, Kimmo (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan tietokoneohjelmien käyttöliittymiä
näkökulmana erilaisten komentovektoreiden hyvät ja huonot puolet erilaisissa käyttökonteksteissa. Käyttöliittymä, joka on nykyään yleensä graafinen, on käyttäjän ja tietokoneohjelman välisen vuorovaikutuksen tulkki. Se tulkitsee käyttäjän komennot tietokoneen ymmärtämään muotoon ja antaa tietokoneohjelmalta käyttäjälle palautteena tulosteita. Graafisessa käyttöliittymässä käyttäjä valitsee toiminnat ruudulla näkyviä objekteja klikkaamalla. Työssä käsitellyt komentovektorit ovat valikot, valintanauha, painikkeet, komentotulkit, raahaus, puheohjaus sekä näppäinoikotiet. Lisäksi käydään läpi hyvän käyttöliittymän suunnittelemiseen liittyviä ohjeita. Tähän osioon kuuluu lyhyt katsaus käyttöliittymän estetiikan merkityksestä sekä käyttöliittymien suunnitteleminen erityistarpeisille ryhmille. Kaikilla käsitellyillä komentovektoreilla on käyttöä, sillä kaikilla on omat vahvuutensa. Lisäksi käyttöliittymän estetiikalla on merkittävä vaikutus käyttäjän tyytyväisyyteen. Tutkielman lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Tutkielmaan sisältyy käyttäjätutkimus, jossa tutkitaan pääosin kvantitatiivisin menetelmin erilaisten käyttäjien kokemuksia eri komentovektoreista ja vertaillaan erilaisten käyttäjäryhmien näkemyksiä ja toimintatapoja tietokoneohjelmien käyttäjinä. Käyttäjiltä kyseltiin eri komentovektoreista esimerkiksi käytön määrästä, mieltymyksistä ja arvioita heidän kyvyistään. Näitä tuloksia vertailtiin käyttäjien itse ilmoittamiensa tietojen, erityisesti arvioitujen tietokoneen käyttötaitojen suhteen. Eritasoisten käyttäjien käyttötavoissa havaittiin selviä eroja. Valikot ja valintanauha olivat selkeästi käytetyin komentovektori ja painikkeita pidettiin nopeimpana, joskin etenkin kokeneiden käyttäjien mielestä tutkimuksissa nopeimmiksi todetut näppäinoikotiet saivat kannatusta.
näkökulmana erilaisten komentovektoreiden hyvät ja huonot puolet erilaisissa käyttökonteksteissa. Käyttöliittymä, joka on nykyään yleensä graafinen, on käyttäjän ja tietokoneohjelman välisen vuorovaikutuksen tulkki. Se tulkitsee käyttäjän komennot tietokoneen ymmärtämään muotoon ja antaa tietokoneohjelmalta käyttäjälle palautteena tulosteita. Graafisessa käyttöliittymässä käyttäjä valitsee toiminnat ruudulla näkyviä objekteja klikkaamalla. Työssä käsitellyt komentovektorit ovat valikot, valintanauha, painikkeet, komentotulkit, raahaus, puheohjaus sekä näppäinoikotiet. Lisäksi käydään läpi hyvän käyttöliittymän suunnittelemiseen liittyviä ohjeita. Tähän osioon kuuluu lyhyt katsaus käyttöliittymän estetiikan merkityksestä sekä käyttöliittymien suunnitteleminen erityistarpeisille ryhmille. Kaikilla käsitellyillä komentovektoreilla on käyttöä, sillä kaikilla on omat vahvuutensa. Lisäksi käyttöliittymän estetiikalla on merkittävä vaikutus käyttäjän tyytyväisyyteen. Tutkielman lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Tutkielmaan sisältyy käyttäjätutkimus, jossa tutkitaan pääosin kvantitatiivisin menetelmin erilaisten käyttäjien kokemuksia eri komentovektoreista ja vertaillaan erilaisten käyttäjäryhmien näkemyksiä ja toimintatapoja tietokoneohjelmien käyttäjinä. Käyttäjiltä kyseltiin eri komentovektoreista esimerkiksi käytön määrästä, mieltymyksistä ja arvioita heidän kyvyistään. Näitä tuloksia vertailtiin käyttäjien itse ilmoittamiensa tietojen, erityisesti arvioitujen tietokoneen käyttötaitojen suhteen. Eritasoisten käyttäjien käyttötavoissa havaittiin selviä eroja. Valikot ja valintanauha olivat selkeästi käytetyin komentovektori ja painikkeita pidettiin nopeimpana, joskin etenkin kokeneiden käyttäjien mielestä tutkimuksissa nopeimmiksi todetut näppäinoikotiet saivat kannatusta.