Haasteena luovan tilan tuotteistaminen - Tilan rooli luovuuden ja innovaatioiden kehittämisessä
Kyngäs, Saija (2008)
Kyngäs, Saija
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Toimintarytmin nopeutumisen ja kiristyvän kilpailun edessä organisaatioissa peräänkuulutetaan jatkuvaa uudistumis- ja muutoskykyä, luovuutta ja innovatiivisuutta. Yleistymässä ovat erilaiset luovat innovaatiotilat ja -hautomot, joista toivotaan olevan apua luovuuden ja ideoiden virittämisessä sekä innovaatioiden kehittämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena onkin arvioida tällaista luovaa tilaa eli tilaa ja siellä toteutettua prosessia luovuuden ja innovaatioiden tuottajana sekä tuotteistettuna palveluna.
Teoriaosassa käsitellään luovan tilan roolia luovuuden ja innovaatioiden tukemisessa. Tällöin otetaan huomioon myös yksilön ja ryhmän tukeminen sekä fyysisen ympäristön vaikutus käyttäjään ja hänen toimintaansa. Siinä keskitytään myös luovan tilan käyttöprosessiin ja siihen, miksi ja millä keinoilla tuotteistaminen voi toimia tämän tyyppisen palvelun kehittämisen välineenä.
Empiriaosassa tutkittiin, millaisia ovat käyttäjien ja asiantuntijoiden käyttökokemukset luovasta tilasta ja miten tällaiset tilat on rakennettu palveluna. Teemahaastattelu menetelmänä oli tutkimusongelman kannalta sopivin ja auttoi ymmärtämään yksilön kokemusta tilasta. Tutkimusaineistona hyödynnettiin haastattelussa esiin tulleita seikkoja ja niiden valossa on tarkoitus selvittää kehittämisen kohteena olevan luovan tilan toimivuutta ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää.
Tutkimuksessa ilmeni, että luovan laboratorion vahvuutena toimii sen joustavuus tilana, palveluiden räätälöinti ja palveluprosessin ohjaus. Palvelu on onnistunut vakuuttamaan asiakaskuntansa Muova-brandin tuella, mutta samalla siihen kohdistuu jatkuva uudistumisen tarve yllätyksellisyyden säilyttämiseksi luovuuden takeena. Muutamilla saavutettavuuteen, kuten palvelun selkiyttämistä ja siitä viestimistä lisäävien toimenpiteiden avulla voidaan vahvistaa palvelun jo ennestään laadukasta mielikuvaa sekä palvelun tunnettuutta. Tarjoamalla laadukasta palvelua voidaan varmistaa palvelun menestyminen jatkossakin.
Teoriaosassa käsitellään luovan tilan roolia luovuuden ja innovaatioiden tukemisessa. Tällöin otetaan huomioon myös yksilön ja ryhmän tukeminen sekä fyysisen ympäristön vaikutus käyttäjään ja hänen toimintaansa. Siinä keskitytään myös luovan tilan käyttöprosessiin ja siihen, miksi ja millä keinoilla tuotteistaminen voi toimia tämän tyyppisen palvelun kehittämisen välineenä.
Empiriaosassa tutkittiin, millaisia ovat käyttäjien ja asiantuntijoiden käyttökokemukset luovasta tilasta ja miten tällaiset tilat on rakennettu palveluna. Teemahaastattelu menetelmänä oli tutkimusongelman kannalta sopivin ja auttoi ymmärtämään yksilön kokemusta tilasta. Tutkimusaineistona hyödynnettiin haastattelussa esiin tulleita seikkoja ja niiden valossa on tarkoitus selvittää kehittämisen kohteena olevan luovan tilan toimivuutta ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää.
Tutkimuksessa ilmeni, että luovan laboratorion vahvuutena toimii sen joustavuus tilana, palveluiden räätälöinti ja palveluprosessin ohjaus. Palvelu on onnistunut vakuuttamaan asiakaskuntansa Muova-brandin tuella, mutta samalla siihen kohdistuu jatkuva uudistumisen tarve yllätyksellisyyden säilyttämiseksi luovuuden takeena. Muutamilla saavutettavuuteen, kuten palvelun selkiyttämistä ja siitä viestimistä lisäävien toimenpiteiden avulla voidaan vahvistaa palvelun jo ennestään laadukasta mielikuvaa sekä palvelun tunnettuutta. Tarjoamalla laadukasta palvelua voidaan varmistaa palvelun menestyminen jatkossakin.