Asiakkaan mahdollisuus vaikuttaa tilintarkastajan arviointiin
Kylmälä, Jaana (2008)
Kylmälä, Jaana
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa tilintarkastajaansa neuvottelutilanteessa. Tutkimuksessa tutkitaan tilintarkastajan toimikauden, asiakkaan tärkeyden, konsultointi- ja liitännäispalveluiden sekä asiakkaan henkilökunnan tilintarkastuskokemuksen vaikutusta asiakkaan uskomukseen siitä, että hän voi voittaa tilintarkastajan laskentatoimen kiistakysymyksissä.
Tutkimuksessa käsitellään tilintarkastajan riippumattomuuteen vaikuttavia tekijöitä ja tilintarkastajan ja asiakkaan välisiä neuvottelutilanteita. Tutkimus toteutetaan kyselytutkimuksena, joka suunnataan tilintarkastusasiakkaille. Otoskoko tutkimuksessa on 58. Riippuvuuksien testaamiseen käytetään logistista regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että asiakkaan tilintarkastuskokemuksella on vaikutusta siihen, että hän uskoo voittavansa tilintarkastajansa laskentatoimen kiistakysymyksissä. Muilla tutkimuksessa olleilla asioilla ei ollut vaikutusta asiakkaan uskomukseen. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että asiakas pitää tilintarkastajaansa riippumattomana ja katsoo tämän toimivan objektiivisesti
Tutkimuksessa käsitellään tilintarkastajan riippumattomuuteen vaikuttavia tekijöitä ja tilintarkastajan ja asiakkaan välisiä neuvottelutilanteita. Tutkimus toteutetaan kyselytutkimuksena, joka suunnataan tilintarkastusasiakkaille. Otoskoko tutkimuksessa on 58. Riippuvuuksien testaamiseen käytetään logistista regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että asiakkaan tilintarkastuskokemuksella on vaikutusta siihen, että hän uskoo voittavansa tilintarkastajansa laskentatoimen kiistakysymyksissä. Muilla tutkimuksessa olleilla asioilla ei ollut vaikutusta asiakkaan uskomukseen. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että asiakas pitää tilintarkastajaansa riippumattomana ja katsoo tämän toimivan objektiivisesti