Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tieinvestointien vaikutukset talouskasvuun Suomessa

Kuusela, Johanna (2006)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Kuusela, Johanna
2006
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tutkia tieinvestointien vaikutusta talouskasvuun Suomessa vuosina 1975–2003. Toimiva ja laaja tieverkosto on tärkeä asia Suomen talouden kehitykselle, koska Suomessa kuljetuskustannuksilla on suuri vaikutus tuotteiden hintaan. Suomalaisten yritysten logistiikkakustannukset ovat jopa kaksinkertaiset verrattuna Euroopan unionin keskitasoon. Kustannuksia nostavat pitkät etäisyydet maan sisällä ja kansainvälisille markkinoille. Nopeasti muuttuvat ja vaativat ilmasto-olosuhteet edellyttävät hyvää teiden kunnossapitoa. Tieliikenne on suurin liikenteen osa-alueista bruttokansantuotteen (BKT) osuudella ja työllisyydellä mitattuna.

Aikaisemmat tutkimukset tukevat ajatusta tieinvestointien positiivisista vaikutuksista talouteen. Teoreettiset perusteet tieinvestointien merkitykselle voidaan johtaa neoklassisesta ja endogeenisesta kasvuteoriasta. Tieinvestointeja koko talouden tasolla voidaan tarkastella kolmella eri tavalla. Kaksi ensimmäistä tapaa voidaan johtaa neoklassisesta kasvuteoriasta. Ensiksi, tieinvestoinnit nostavat yksityisen sektorin tuotantoa, ja toiseksi, ne vähentävät yksityisen sektorin kustannuksia. Yritysten saavuttama kustannustehokkuus tuotannossa heijastuu edelleen tuottavuuteen. Molemmat tavat vaikuttavat siten positiivisesti talouskasvuun. Kolmas tapa voidaan johtaa endogeenisesta kasvuteoriasta. Tällöin tieinvestoinnit voidaan rinnastaa tekniseen kehitykseen, joka vaikuttaa suoraan talouskasvuun.

Tieinvestointien suhde BKT:seen on laskenut lähes koko tarkasteluajanjakson ajan, mikä on ristiriidassa kasvaneen BKT:n kanssa. Regressioanalyysissä saatujen tuloksien perusteella tieinvestoinnit per capita kasvu ei vaikuta tilastollisesti merkittävästi BKT per capita kasvuun ajanjaksolla 1975–2003. Tuloksia tukevat lisäksi ristikorrelaatio- ja Grangerin kausaalisuustesti.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6582]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste