Oikeinkirjoitus ja sen ongelmat lukiossa ja toisella asteella ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden keskuudessa
Kuusela, Anna-Kaisa (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Pro gradu –työni aiheena on oikeinkirjoitus ja sen ongelmat lukiossa ja toisella asteella ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden keskuudessa. Kohdekouluinani ovat Teuvan lukio ja Suupohjan ammatti-instituutti Kauppaoppilaitos Kauhajoelta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkä tyyppisiä virheitä opiskelijat tekevät oikeinkirjoituksessaan, mitä virheitä on eniten, ja onko olemassa koulukohtaisia eroja. Tavoitteena on myös selvittää mahdollisia sukupuolten välisiä eroja oikeinkirjoituksen osaamisen suhteen.
Tutkittavia seikkoja työssäni ovat isot ja pienet alkukirjaimet, yhteen ja erikseen kirjoittaminen, numeraalit, vierassanojen oikeinkirjoitus sekä välimerkeistä pilkku.
Aineistonkeruuta varten suunnittelin viisisivuisen kyselylomakkeen, jossa lähes kaikki kysymykset olivat monivalintakysymyksiä. Aineistoa kertyi kohdekouluista yhteensä 102 lomakkeellista, mikä on riittävästi tämänkaltaiseen tutkimukseen.
Tekemieni huomioiden mukaan molemmissa kohdekouluissa osattiin äidinkielen oikeinkirjoitus hyvin. Sukupuolten välillä ei ollut mainittavia eroja. Mikäli miehet tiesivät jonkin kohdan paremmin kuin naiset, niin vastaavasti naiset olivat paremmin tietoisia jonkin toisen kysymyskohdan oikeinkirjoituksesta. Koulujen välillä ei ollut suuria eroja, lukiolaiset osasivat hieman paremmin oikeinkirjoituksen kuin kauppaoppilaitoksen opiskelijat.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkä tyyppisiä virheitä opiskelijat tekevät oikeinkirjoituksessaan, mitä virheitä on eniten, ja onko olemassa koulukohtaisia eroja. Tavoitteena on myös selvittää mahdollisia sukupuolten välisiä eroja oikeinkirjoituksen osaamisen suhteen.
Tutkittavia seikkoja työssäni ovat isot ja pienet alkukirjaimet, yhteen ja erikseen kirjoittaminen, numeraalit, vierassanojen oikeinkirjoitus sekä välimerkeistä pilkku.
Aineistonkeruuta varten suunnittelin viisisivuisen kyselylomakkeen, jossa lähes kaikki kysymykset olivat monivalintakysymyksiä. Aineistoa kertyi kohdekouluista yhteensä 102 lomakkeellista, mikä on riittävästi tämänkaltaiseen tutkimukseen.
Tekemieni huomioiden mukaan molemmissa kohdekouluissa osattiin äidinkielen oikeinkirjoitus hyvin. Sukupuolten välillä ei ollut mainittavia eroja. Mikäli miehet tiesivät jonkin kohdan paremmin kuin naiset, niin vastaavasti naiset olivat paremmin tietoisia jonkin toisen kysymyskohdan oikeinkirjoituksesta. Koulujen välillä ei ollut suuria eroja, lukiolaiset osasivat hieman paremmin oikeinkirjoituksen kuin kauppaoppilaitoksen opiskelijat.