KULTTUURISEN KOMPETENSSIN HAASTE TYÖN ARJESSA
Kumpumäki, Tiia (2014)
Kumpumäki, Tiia
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
”Onko kulttuurisella kompetenssilla yhteyttä kansainvälisen yrityksen työyhteisön arjen toimintaan ja johtamiseen?” on tämän pro gradu -työn tutkimuskysymys. Keskeistä tutkimusongelman käsittelemisessä on ymmärtää kulttuurisen kompetenssi -käsitteen monisäikeisyys ja –tasoisuus sekä sen moderniin liiketoimintaan tuoma haasteellisuus yrityksen johdolle sekä koko työyhteisölle erilaisissa kulttuurien kohtaamistilanteissa. Mm. Trompenaarsin ja Hampden-Turnerin, Adlerin, Holdenin sekä Lahden monikulttuurisuuden johtamiseen liittyviä teorioita sekä Abdelhamidin, Juntusen että Koskisen ynnä Salo-Leen monikulttuurisuuteen ja kulttuuriseen kompetenssiin liittyviä teorioita on peilattu ja arvioitu tutkitun kansainvälisen yrityksen suomalaisen tilaustoimitusketjun työyhteisön empiirisen aineiston avulla.
Tutkimus koskee työyhteisön kulttuurista kompetenssia työyhteisön kokemuksena organisaation ja ryhmän näkökulmasta (yhteinen käsitys organisaation kontekstissa) sekä yksilötasoa samasta työyhteisöstä (henkilökohtaiset kokemukset arjen työtehtävissä). Edellä mainitut perspektiivit ja tutkimuspalaute toivat esiin kehitystarpeen alkaa johtaa ja kehittää monikulttuurisuutta yrityksessä. Tutkimus paljasti, ettei kulttuurisen kompetenssin kehittämiseen olla yrityksessä panostettu kuin järjestämällä satunnaisia kielikursseja. Tämä koettiin tutkitussa työyhteisössä riittämättömäksi tavaksi kulttuurisen pätevyyden kehittämisen kannalta. Tutkimus toi myös esiin työyhteisön motivaation ja halukkuuden kehittää itseään kulttuurisesti kompetenteiksi henkilöiksi itsensä kehittämisen ja motivaation kannalta, mutta myös selvitäkseen paremmin liiketoimintaa tukevista työtehtävistään oppimalla toimimaan vieraista kulttuureista tulevien asiakkaiden ja kollegoiden parissa erilaisuutta arvostaen. Tutkielman empiirisessä osiossa on menetelmänä käytetty mm. työyhteisön visuaalista käsitekarttaa, koska sen avulla voidaan hahmottaa laaja kulttuurisen kompetenssi –käsitteen kokonaisuus tutkitussa kontekstissa sekä sen osa-alueet. Lisäksi työyhteisö vastasi henkilökohtaisesti lomakekyselyyn, jonka vastausten avulla saatiin tietoa business case –tilanteista ja esimerkeistä elävöittämään teorioita. Vastaukset auttoivat ymmärtämään syvemmin kulttuurisen kompetenssin moderniin liiketoimintaan tuomia haasteita sekä sen lisäarvoa ja merkitystä kansainvälisen yrityksen arjen työtehtävissä.
Tutkimus koskee työyhteisön kulttuurista kompetenssia työyhteisön kokemuksena organisaation ja ryhmän näkökulmasta (yhteinen käsitys organisaation kontekstissa) sekä yksilötasoa samasta työyhteisöstä (henkilökohtaiset kokemukset arjen työtehtävissä). Edellä mainitut perspektiivit ja tutkimuspalaute toivat esiin kehitystarpeen alkaa johtaa ja kehittää monikulttuurisuutta yrityksessä. Tutkimus paljasti, ettei kulttuurisen kompetenssin kehittämiseen olla yrityksessä panostettu kuin järjestämällä satunnaisia kielikursseja. Tämä koettiin tutkitussa työyhteisössä riittämättömäksi tavaksi kulttuurisen pätevyyden kehittämisen kannalta. Tutkimus toi myös esiin työyhteisön motivaation ja halukkuuden kehittää itseään kulttuurisesti kompetenteiksi henkilöiksi itsensä kehittämisen ja motivaation kannalta, mutta myös selvitäkseen paremmin liiketoimintaa tukevista työtehtävistään oppimalla toimimaan vieraista kulttuureista tulevien asiakkaiden ja kollegoiden parissa erilaisuutta arvostaen. Tutkielman empiirisessä osiossa on menetelmänä käytetty mm. työyhteisön visuaalista käsitekarttaa, koska sen avulla voidaan hahmottaa laaja kulttuurisen kompetenssi –käsitteen kokonaisuus tutkitussa kontekstissa sekä sen osa-alueet. Lisäksi työyhteisö vastasi henkilökohtaisesti lomakekyselyyn, jonka vastausten avulla saatiin tietoa business case –tilanteista ja esimerkeistä elävöittämään teorioita. Vastaukset auttoivat ymmärtämään syvemmin kulttuurisen kompetenssin moderniin liiketoimintaan tuomia haasteita sekä sen lisäarvoa ja merkitystä kansainvälisen yrityksen arjen työtehtävissä.