Strategian toimeenpanomenetelmät ja toteutumisen mittaus
Kumara, Jussi (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää niitä tapoja ja menetelmiä, joiden ohjaamana ja joita hyödyntäen suomalaiset organisaatiot kokevat onnistuvansa strategioidensa toimeenpanossa. Myös organisaatioiden tapoja mitata ja suorittaa seurantaa strategian toteutumiseen liittyen selvitetään. Lisäksi tarkastellaan, mitä tekijöitä toimeenpanoprosessi organisaatioissa pitää sisällään ja millä tavoin eri tekijät vaikuttavat strategian toimeenpanon onnistumiseen. Myös näiden toimeenpanoon vaikuttavien tekijöiden merkitysten dynaamisuutta pyritään kuvaamaan.
Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä case - haastattelusta. Haastatteluissa selvitettiin kirjallisuuden perusteella valittujen tekijöiden merkitystä suomalaisten organisaatioiden toimeenpanoprosesseissa. Lisäksi aineiston hankinnassa on käytetty Analytical Hierarchy Process (AHP) – menetelmää, jonka avulla selvitettiin toimeenpanon onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden merkityksiä sekä merkitysten muutoksia tietyllä aikavälillä. Osana tutkimusta suoritettiin myös laajempi survey - kysely.
Onnistunut strategian toimeenpano edellyttää useiden tekijöiden vaikutusten yhtäaikaista hallintaa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen mukaan huomio on strategian toteutumiseksi kiinnitettävä resurssien allokointiin, johdon ammattitaitoon ja sitoutumiseen sekä tavoitteiden asetantaan. Myöskään muita tekijöitä, kuten toimivaa seurantaa ja mittausta, ei voida unohtaa.
Myös tekijöiden merkitykset toimeenpanon onnistumisessa muuttuvat jatkuvasti. Toimeenpanoon käytettävissä olevan ajan merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan vahvimmin, kun taas toimeenpanosta aiheutuvien kustannusten vaikutusta voidaan pitää melko merkityksettöminä toimeenpanon onnistumisen kannalta. Kriittisimpinä tekijöinä strategian toimeenpanon onnistumisessa voidaan pitää osaamista, organisaatiosysteemiä ja liiketoimintaprosessien strategian mukaisuutta.
Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä case - haastattelusta. Haastatteluissa selvitettiin kirjallisuuden perusteella valittujen tekijöiden merkitystä suomalaisten organisaatioiden toimeenpanoprosesseissa. Lisäksi aineiston hankinnassa on käytetty Analytical Hierarchy Process (AHP) – menetelmää, jonka avulla selvitettiin toimeenpanon onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden merkityksiä sekä merkitysten muutoksia tietyllä aikavälillä. Osana tutkimusta suoritettiin myös laajempi survey - kysely.
Onnistunut strategian toimeenpano edellyttää useiden tekijöiden vaikutusten yhtäaikaista hallintaa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen mukaan huomio on strategian toteutumiseksi kiinnitettävä resurssien allokointiin, johdon ammattitaitoon ja sitoutumiseen sekä tavoitteiden asetantaan. Myöskään muita tekijöitä, kuten toimivaa seurantaa ja mittausta, ei voida unohtaa.
Myös tekijöiden merkitykset toimeenpanon onnistumisessa muuttuvat jatkuvasti. Toimeenpanoon käytettävissä olevan ajan merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan vahvimmin, kun taas toimeenpanosta aiheutuvien kustannusten vaikutusta voidaan pitää melko merkityksettöminä toimeenpanon onnistumisen kannalta. Kriittisimpinä tekijöinä strategian toimeenpanon onnistumisessa voidaan pitää osaamista, organisaatiosysteemiä ja liiketoimintaprosessien strategian mukaisuutta.