KYLTERIAKTIIVISUUDEN KOETUT OSAAMISVAIKUTUKSET
Kulmala, Sirja Eveliina (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Opiskelija-aktiivitoiminnalla on pitkät perinteet kauppatieteissä. Vuosittain moni kylteri toimii vapaa-ajallaan kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan tai kauppatieteellisen monialayliopiston ainejärjestön hallituksessa. Hallitus-toimintaan osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden monien eri taitojen omaksumiseen. Sen anti pohjautuu ennen kaikkea oman kokemuksen kautta tapahtuvaan oppimiseen. Osallistumalla hallitustoimintaan on mahdollista kehittää taitoja, joita myös työelämässä vaaditaan.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia valmiuksia kehittyy hallitustoimintaan osallistumisen kautta ja miten nämä kehittyneet valmiudet vastaavat tämän päivän työelämän kvalifikaatiovaatimuksia. Tutkimuksen avulla halutaan selvittää, kuinka monipuolisen kokemuksellisen oppimisen mahdollisuuden hallitustyöskentely tarjoaa. Se toteutettiin haastattelemalla 14 kylteriaktiivina toiminutta henkilöä. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään kokemukseen perustuvaa oppimista, työssäoppimista sekä työelämän vaatimuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kylteriaktiivit kokivat hyötyneensä hallitustyöskentelyyn osallistumisesta. Tärkeimpinä kehittyneinä valmiuksina nähtiin ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot, organisointikyky, tiimiosaaminen sekä kokous- ja neuvottelutaidot. Erityisesti ekonomeilta vaadittavia työelämän kvalifikaatioita, joita hallitustoiminnan kautta omaksuttiin, olivat johtamisvalmiudet, ryhmätyötaito, organisointikyky sekä ongelmanratkaisutaito.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia valmiuksia kehittyy hallitustoimintaan osallistumisen kautta ja miten nämä kehittyneet valmiudet vastaavat tämän päivän työelämän kvalifikaatiovaatimuksia. Tutkimuksen avulla halutaan selvittää, kuinka monipuolisen kokemuksellisen oppimisen mahdollisuuden hallitustyöskentely tarjoaa. Se toteutettiin haastattelemalla 14 kylteriaktiivina toiminutta henkilöä. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään kokemukseen perustuvaa oppimista, työssäoppimista sekä työelämän vaatimuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kylteriaktiivit kokivat hyötyneensä hallitustyöskentelyyn osallistumisesta. Tärkeimpinä kehittyneinä valmiuksina nähtiin ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot, organisointikyky, tiimiosaaminen sekä kokous- ja neuvottelutaidot. Erityisesti ekonomeilta vaadittavia työelämän kvalifikaatioita, joita hallitustoiminnan kautta omaksuttiin, olivat johtamisvalmiudet, ryhmätyötaito, organisointikyky sekä ongelmanratkaisutaito.