Eevan pukeissa ja vähän Aataminkin. Naiseuden rakentuminen ja naiskuva Eeva-lehden 1970- ja 1990-lukujen kosmetiikkamainoksissa.
Kujala, Riitta (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia, mikä muodostaa kosmetiikkamainoksissa naiseuden pysyvän olemuksen. Naiseuden pysyvä olemus vä-littyy naiskuvan kautta. Naiskuva muodostuu toisteisista naiseuden esitystavoista, joita analyysissa etsin. Mainonnan naiskuvat muokkaavat sukupuolikäsitystämme ja kertovat, millaisena naisen rooli ja paikka yhteis-kunnassamme nähdään.
Aineistonani on kosmetiikkamainoksia 1970- ja 1990-lukujen Eeva-lehdistä. Tarkastelen työssäni mainonnan naisrepresentaatioita feministi Judith Butlerin genealogisen performatiivisuuden näkökulmasta. Performatiivisuudessa sukupuolisuuden nähdään muodostuvan toisteisten ja kulttuurisesti vakiintuneiden esitystapojen jäljittelystä. Etsin työssäni mainoskuvista näitä toisteisia esitystapoja semiootikko Roland Barthesin merkityksellistämisen kaksitasoisen järjestelmän avulla.
Analyysi on kaksiosainen, aluksi mainoskuvat jaetaan ryhmiin. Sen jälkeen analysoidaan kunkin ryhmittelyssä muodostuneen alaryhmän tyypillisin edustaja Barthesin denotaatio- ja konnotaatiotasojen avulla. Denotaatiotasolla etsitään naiseuden rakennusaineita, joiksi osoittautuvat vartalon muotojen korostus, vartalon merkkien kertautuminen, hymy, rekvisiitta sekä pään asento ja katseen suunta. Konnotaatiotasolla tarkastellaan, millaista naiskuvaa mainokset välittävät. Naiskuvaryhmiksi muodostuvat itsevarma nainen, nautiskelija, seksuaalinen nainen sekä eteerinen nainen. Naiseuden rakennusaineet ja mainosten välittämät naiskuvat ovat säilyneet hyvin samanlaisina kummankin vuosikymmenen mainoksissa.
Aineistonani on kosmetiikkamainoksia 1970- ja 1990-lukujen Eeva-lehdistä. Tarkastelen työssäni mainonnan naisrepresentaatioita feministi Judith Butlerin genealogisen performatiivisuuden näkökulmasta. Performatiivisuudessa sukupuolisuuden nähdään muodostuvan toisteisten ja kulttuurisesti vakiintuneiden esitystapojen jäljittelystä. Etsin työssäni mainoskuvista näitä toisteisia esitystapoja semiootikko Roland Barthesin merkityksellistämisen kaksitasoisen järjestelmän avulla.
Analyysi on kaksiosainen, aluksi mainoskuvat jaetaan ryhmiin. Sen jälkeen analysoidaan kunkin ryhmittelyssä muodostuneen alaryhmän tyypillisin edustaja Barthesin denotaatio- ja konnotaatiotasojen avulla. Denotaatiotasolla etsitään naiseuden rakennusaineita, joiksi osoittautuvat vartalon muotojen korostus, vartalon merkkien kertautuminen, hymy, rekvisiitta sekä pään asento ja katseen suunta. Konnotaatiotasolla tarkastellaan, millaista naiskuvaa mainokset välittävät. Naiskuvaryhmiksi muodostuvat itsevarma nainen, nautiskelija, seksuaalinen nainen sekä eteerinen nainen. Naiseuden rakennusaineet ja mainosten välittämät naiskuvat ovat säilyneet hyvin samanlaisina kummankin vuosikymmenen mainoksissa.