Motivoiva johtaminen terveydenhuollon esimiestyössä
Kujala, Piia (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työntekijäpula on yleistä monilla aloilla yhteiskunnassamme. Myös terveydenhuollossa kamppaillaan työntekijäpulasta yli ammattiryhmärajojen. Esimiesten tehtävä on löytää ratkaisuja, joilla työntekijäpulassa pystytään toimimaan. On tärkeää, että ratkaisuja kehitettäessä sekä toimintoja muutettaessa keskitytään myös työelämässä olevien henkilöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen. Yksi tapa tähän on henkilöstön työmotivaation lisääminen. Tämän tutkimuksen lähtökohtana ovat esimiehen vaikutusmahdollisuudet henkilöstön työmotivaation ylläpitämisessä ja kasvattamisessa. Motivoiva johtaminen on yksi johtamisen muoto. Jokaisen esimiehen on hyvä sisäistää motivoivan johtamisen periaatteet osaksi johtamistyötään. On tärkeää, että esimies omaksuu motivoivan johtamisen periaatteet haastavissa työelämän tilanteissa. Näitä ovat tilanteet, joissa työurat uhkaavat lyhentyä, sairaslomia on paljon ja työntekijöistä on pulaa. Aikaisempien tutkimusten mukaan työssä viihtyvät ja siten motivoituneet työntekijät ovat sitoutuneita organisaatioon. Tämän vuoksi motivointi esimiestyössä on tärkeä osa esimiesten päivittäisjohtamista.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata henkilöstön motivointia osana terveydenhuollon esimiestyötä. Tutkimuksen teoreettisessa osiossa tavoitteena on luoda motivoivalle johtamiselle teoreettinen perusta. Teoreettisessa osiossa perehdytään motivoivan johtamisen määrittelyyn yleisesti ja terveydenhuollon toimintaympäristössä. Motivoivan johtamisen perustan muodostaa esimiesosaaminen, onnistunut esimiestyö sekä motivointikeinojen tiedostaminen ja niiden käyttäminen esimiestyössä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin Kuntayhtymä Kaksineuvoisen terveyspalveluiden toiminta-alueella. Empiirinen osa koostui kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin teemahaastatteluiden avulla terveydenhuollon esimiesten käsityksiä työntekijän motivoinnista, motivointikeinojen käyttämisestä sekä motivoivasta johtamistavasta. Toinen vaihe sisälsi henkilöstön ajatusten kartoittamisen puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Henkilöstöön kohdistuvan kyselyn avulla tarkasteltiin työntekijöiden kokemuksia esimiehen motivoivasta johtamisesta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä esimiestä ja kyselyyn osallistui 57 hoitoalan ammattilaista. Esimiehet ja henkilöstö olivat samoista työyksiköistä.
Motivoiva johtaminen on johtamisen muoto, jossa korostuu henkilöstön kunnioitus ja arvostus sekä avoin vuorovaikutus esimiesten ja henkilöstön välillä. Ilmiönä motivoiva johtaminen on oleellinen nykyisessä terveydenhuollon toimintaympäristössä, jossa kamppaillaan jatkuvasti työntekijäpulan, työurien lyhentymisen sekä työssä jaksamisen ongelmien ja sairaslomien runsauden kanssa. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan korostaa motivoivan johtamistyylin tärkeyttä näissä terveydenhuollon työelämän ongelmakohtien ratkaisussa. Motivoivalla johtamisella voidaan saavuttaa konkreettisia tuloksia henkilöstön työssä jaksamisen, työssä viihtymisen ja sitoutumisen näkökulmista. Hyvin toteutetulla motivoivalla johtamisella on tehokkuutta lisääviä tekijöitä ja siten merkittäviä taloudellisia säästömahdollisuuksia. Motivoivalla johtamisella on motivoituneempien työntekijöiden kautta vaikutusta myös asiakkaiden ja potilaiden parempaan hoitoon. Tämä on oleellista myös esimiesten tiedostaa, että motivoivalla johtamisella on vaikutusta asiakkaiden parempaan hoitoon ja tyytyväisyyteen. Tiivistäen voidaan todeta, että motivoivan johtamistyylin omaavan esimiehen alaiset ovat tyytyväisiä työntekijöitä ja yksikön asiakkaat saavat parempaa hoitoa.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata henkilöstön motivointia osana terveydenhuollon esimiestyötä. Tutkimuksen teoreettisessa osiossa tavoitteena on luoda motivoivalle johtamiselle teoreettinen perusta. Teoreettisessa osiossa perehdytään motivoivan johtamisen määrittelyyn yleisesti ja terveydenhuollon toimintaympäristössä. Motivoivan johtamisen perustan muodostaa esimiesosaaminen, onnistunut esimiestyö sekä motivointikeinojen tiedostaminen ja niiden käyttäminen esimiestyössä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin Kuntayhtymä Kaksineuvoisen terveyspalveluiden toiminta-alueella. Empiirinen osa koostui kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin teemahaastatteluiden avulla terveydenhuollon esimiesten käsityksiä työntekijän motivoinnista, motivointikeinojen käyttämisestä sekä motivoivasta johtamistavasta. Toinen vaihe sisälsi henkilöstön ajatusten kartoittamisen puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Henkilöstöön kohdistuvan kyselyn avulla tarkasteltiin työntekijöiden kokemuksia esimiehen motivoivasta johtamisesta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä esimiestä ja kyselyyn osallistui 57 hoitoalan ammattilaista. Esimiehet ja henkilöstö olivat samoista työyksiköistä.
Motivoiva johtaminen on johtamisen muoto, jossa korostuu henkilöstön kunnioitus ja arvostus sekä avoin vuorovaikutus esimiesten ja henkilöstön välillä. Ilmiönä motivoiva johtaminen on oleellinen nykyisessä terveydenhuollon toimintaympäristössä, jossa kamppaillaan jatkuvasti työntekijäpulan, työurien lyhentymisen sekä työssä jaksamisen ongelmien ja sairaslomien runsauden kanssa. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan korostaa motivoivan johtamistyylin tärkeyttä näissä terveydenhuollon työelämän ongelmakohtien ratkaisussa. Motivoivalla johtamisella voidaan saavuttaa konkreettisia tuloksia henkilöstön työssä jaksamisen, työssä viihtymisen ja sitoutumisen näkökulmista. Hyvin toteutetulla motivoivalla johtamisella on tehokkuutta lisääviä tekijöitä ja siten merkittäviä taloudellisia säästömahdollisuuksia. Motivoivalla johtamisella on motivoituneempien työntekijöiden kautta vaikutusta myös asiakkaiden ja potilaiden parempaan hoitoon. Tämä on oleellista myös esimiesten tiedostaa, että motivoivalla johtamisella on vaikutusta asiakkaiden parempaan hoitoon ja tyytyväisyyteen. Tiivistäen voidaan todeta, että motivoivan johtamistyylin omaavan esimiehen alaiset ovat tyytyväisiä työntekijöitä ja yksikön asiakkaat saavat parempaa hoitoa.