Moniaistinen brändikokemus online-ympäristössä
Karppanen, Jenni Josefiina (2025-04-29)
Karppanen, Jenni Josefiina
29.04.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933649
Tiivistelmä
Nykypäivän kuluttajat etsivät ainulaatuisia ja mieleenpainuvia kokemuksia, jotka hivelevät heidän aistejaan. Aistimarkkinointi on suhteellisen tuore markkinoinnin ala, jonka tarkoituksena on vaikuttaa kuluttajan näkö-, kuulo-, haju-, maku- ja tuntoaistiin hänen tiedostamattaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia ja luoda ymmärrys moniaistisesta brändikokemuksesta. Aistimarkkinointia on pääasiassa tutkittu vain myymäläympäristössä, minkä vuoksi aihe halutaan tuoda uuteen tutkimuskontekstiin, online-ympäristöön.
Tutkimus alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa syvennytään aistimarkkinointiin, aistimielikuviin ja brändikokemukseen. Lopuksi nämä teemat tuodaan yhteen luomalla teoreettinen viitekehys moniaistisesta brändikokemuksesta online-ympäristössä. Strategisesti suunniteltu online-ympäristö, joka huomioi kuluttajan odotukset ja vahvistaa hänen brändimielikuvaansa, voi vahvistaa kuluttajan kokemusta ja auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista.
Tutkimuksen empiirinen tutkimus suoritettiin havainnoinnin ja haastattelun avulla. Tutkimuksen tulokset korostavat aistimielikuvien merkitystä osana moniaistista brändikokemusta. Aistimielikuvat mahdollistavat sellaisten aistien kokemisen, mitkä eivät ole tyypillisesti kuluttajan saavutettavissa online-ympäristössä. Brändin yhdenmukaisella aistimaailmalla voidaan luoda positiivisia tuloksia ja saada sekä brändi että tuotteet erottumaan kilpaiduilla markkinoilla. Tämä tutkimus tuo aistimarkkinoinnin uuteen tutkimuskontekstiin ja luo uusia näkökulmia ilmiöön, jonka tieteelliselle tutkimukselle on tarvetta.
Tutkimus alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa syvennytään aistimarkkinointiin, aistimielikuviin ja brändikokemukseen. Lopuksi nämä teemat tuodaan yhteen luomalla teoreettinen viitekehys moniaistisesta brändikokemuksesta online-ympäristössä. Strategisesti suunniteltu online-ympäristö, joka huomioi kuluttajan odotukset ja vahvistaa hänen brändimielikuvaansa, voi vahvistaa kuluttajan kokemusta ja auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista.
Tutkimuksen empiirinen tutkimus suoritettiin havainnoinnin ja haastattelun avulla. Tutkimuksen tulokset korostavat aistimielikuvien merkitystä osana moniaistista brändikokemusta. Aistimielikuvat mahdollistavat sellaisten aistien kokemisen, mitkä eivät ole tyypillisesti kuluttajan saavutettavissa online-ympäristössä. Brändin yhdenmukaisella aistimaailmalla voidaan luoda positiivisia tuloksia ja saada sekä brändi että tuotteet erottumaan kilpaiduilla markkinoilla. Tämä tutkimus tuo aistimarkkinoinnin uuteen tutkimuskontekstiin ja luo uusia näkökulmia ilmiöön, jonka tieteelliselle tutkimukselle on tarvetta.