Kansainvälisen matkailun edellytyksien arvioiminen ja kehittäminen Koillis-Suomessa
Koramo, Johanna (2006)
Koramo, Johanna
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli arvioida miten Koillis-Suomen vetovoimaisuutta matkakohteena voidaan kehittää ulkomaalaisten matkailijoiden näkökulmasta. Koillis-Suomi käsittää Kuusamon, Taivalkosken, Posion ja Sallan kunnat, joiden matkailun kehittyminen on eri asteella. Ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella matkakohdetta tuotteena. Tässä yhteydessä tarkasteltiin matkailutuotteen rakentumista sekä matkailualueen elinkaaren muodostumista. Tutkielman teoriaosassa lähdeaineistona käytettiin matkailu- ja palvelutuotetta käsittelevää markkinoinnin ja matkailun kirjallisuutta ja artikkeleita. Alueen eri matkakohteiden elinkaarten analysoinnin pohjana käytettiin matkailutilastoja, lehtiartikkeleita sekä Koillis-Suomen matkailun parissa toimivien henkilöiden haastatteluja.
Työn toisena tavoitteena oli arvioida Koillis-Suomen matkailun tarjontatekijöiden heikkouksia ja vahvuuksia kansainvälisen matkanjärjestäjien näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi haastateltiin Koillis-Suomen alueella vierailleita ulkomaisia matkanjärjestäjiä. Haastattelumetodina käytettiin teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin teoriassa käsitellyn kokonaismatkailutuotteen viitekehyksen pohjalta. Tutkimuksen perusteella kriittisiksi tekijöiksi matkakohteen menestymisen kannalta nousivat kohteen imago, saavutettavuus, innovatiivisyys sekä eri matkailutoimijoiden väliset henkilökohtaiset kontaktit ja yhteistyötaidot.
Tunnettavuuden parantamiseksi sekä matkailijan mielenkiinnon herättämiseksi alueen eri kohteelle luodaan omat toisiaan täydentävät imagot, jotka rakentuvat kohteiden erikoislaatuisuuksien pohjalta. Matkailija voi kohteita yhdistelemällä nauttia sekä vauhdikkaista aktiviteeteistä, että hiljaisuudesta ja omasta rauhasta. Kohteiden eri elämysmahdollisuuksia markkinoidaan laajasti koko alueella ja aluetta täydentää yhtenäinen visuaalinen ilme. Yksittäisiä kehittämistoimenpiteitä olivat kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnattu Kuusamo Region Season News, internet-sivujen kehittäminen sekä uudet aktiviteettituotteet kuten iglun rakentaminen, hiljaisuuden polku ja kyläkierrokset.
Työn toisena tavoitteena oli arvioida Koillis-Suomen matkailun tarjontatekijöiden heikkouksia ja vahvuuksia kansainvälisen matkanjärjestäjien näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi haastateltiin Koillis-Suomen alueella vierailleita ulkomaisia matkanjärjestäjiä. Haastattelumetodina käytettiin teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin teoriassa käsitellyn kokonaismatkailutuotteen viitekehyksen pohjalta. Tutkimuksen perusteella kriittisiksi tekijöiksi matkakohteen menestymisen kannalta nousivat kohteen imago, saavutettavuus, innovatiivisyys sekä eri matkailutoimijoiden väliset henkilökohtaiset kontaktit ja yhteistyötaidot.
Tunnettavuuden parantamiseksi sekä matkailijan mielenkiinnon herättämiseksi alueen eri kohteelle luodaan omat toisiaan täydentävät imagot, jotka rakentuvat kohteiden erikoislaatuisuuksien pohjalta. Matkailija voi kohteita yhdistelemällä nauttia sekä vauhdikkaista aktiviteeteistä, että hiljaisuudesta ja omasta rauhasta. Kohteiden eri elämysmahdollisuuksia markkinoidaan laajasti koko alueella ja aluetta täydentää yhtenäinen visuaalinen ilme. Yksittäisiä kehittämistoimenpiteitä olivat kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnattu Kuusamo Region Season News, internet-sivujen kehittäminen sekä uudet aktiviteettituotteet kuten iglun rakentaminen, hiljaisuuden polku ja kyläkierrokset.