Miten organisaatiot vaikuttavat coachingin onnistumiseen ja oppien hyödyntämiseen
Lindfors, Hanna-Kaisa (2025-01-06)
Lindfors, Hanna-Kaisa
06.01.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501061390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501061390
Tiivistelmä
Coachingin suosio henkilöstön ja johtajien kehittämisen menetelmänä on kasvanut viime vuosina merkittävästi kaiken kokoisissa organisaatioissa. Coachingin hyödyntämisen kasvu on luonut tarpeen ymmärtää, kuinka organisaatiot vaikuttavat coachingin onnistumiseen ja edistävät sen tuloksellisuutta sekä coachingin oppien siirtymistä käytäntöön.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten organisaatiot edistävät coachingin oppien käytäntöön ottamista ja niiden soveltamista osaksi organisaation toimintaa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka organisaation tukitoimet edesauttavat osallistujien kehittymistä ja oppimista. Tutkimuksessa tarkastellaan organisaation ja erityisesti esihenkilön roolia coaching-prosessiin osallistuvien henkilöiden tukijana sekä sitä, millaisia vaikutuksia organisaation tarjoamalla tuella on coachingin lopputuloksiin.
Tutkimus rajautuu yksilön kokemusten tarkasteluun organisaation mahdollistamassa coaching-prosessissa, erityisesti työhön ja työssä kehittymiseen liittyvissä konteksteissa. Tutkimus rajautuu niin sanottuun workplace coachingiin, eli coachingiin, joka toteutetaan organisaatiokontekstissa osana henkilöstön kehittämistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon osallistui 7 henkilöä eri toimialoilta. Aineisto kerättiin syvähaastattelumenetelmää hyödyntäen. Tutkimustulokset on raportoitu anonymiteetti huomioiden. Tutkimusaineisto analysoitiin sisältölähtöisesti Gioia-menetelmää soveltaen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että coachingin oppien siirtyminen käytäntöön on moniulotteinen kokonaisuus, jonka tukemisessa organisaatiolla on keskeinen rooli. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että coachingin onnistuminen ja oppien käyttöön ottaminen riippuvat monin osin organisaation osallistumisesta ja sen tarjoamasta tuesta coaching-prosessin eri vaiheissa. Erityisesti organisaation coaching-prosessille luomat selkeät rakenteet ja organisaation tarjoama tuki ovat keskeisiä elementtejä oppien siirtymisessä käytäntöön. Yksi keskeisistä löydöksistä oli se, että coachingiin osallistuvan esihenkilön rooli coaching-prosessin tukemisessa on merkittävä. Tutkimustulokset korostavat myös, että coachingiin osallistuvan henkilön valmiudet ja halukkuus osallistua prosessiin vaikuttavat suoraan coachingin onnistumiseen ja oppien käyttöönottoon.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten organisaatiot edistävät coachingin oppien käytäntöön ottamista ja niiden soveltamista osaksi organisaation toimintaa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka organisaation tukitoimet edesauttavat osallistujien kehittymistä ja oppimista. Tutkimuksessa tarkastellaan organisaation ja erityisesti esihenkilön roolia coaching-prosessiin osallistuvien henkilöiden tukijana sekä sitä, millaisia vaikutuksia organisaation tarjoamalla tuella on coachingin lopputuloksiin.
Tutkimus rajautuu yksilön kokemusten tarkasteluun organisaation mahdollistamassa coaching-prosessissa, erityisesti työhön ja työssä kehittymiseen liittyvissä konteksteissa. Tutkimus rajautuu niin sanottuun workplace coachingiin, eli coachingiin, joka toteutetaan organisaatiokontekstissa osana henkilöstön kehittämistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon osallistui 7 henkilöä eri toimialoilta. Aineisto kerättiin syvähaastattelumenetelmää hyödyntäen. Tutkimustulokset on raportoitu anonymiteetti huomioiden. Tutkimusaineisto analysoitiin sisältölähtöisesti Gioia-menetelmää soveltaen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että coachingin oppien siirtyminen käytäntöön on moniulotteinen kokonaisuus, jonka tukemisessa organisaatiolla on keskeinen rooli. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että coachingin onnistuminen ja oppien käyttöön ottaminen riippuvat monin osin organisaation osallistumisesta ja sen tarjoamasta tuesta coaching-prosessin eri vaiheissa. Erityisesti organisaation coaching-prosessille luomat selkeät rakenteet ja organisaation tarjoama tuki ovat keskeisiä elementtejä oppien siirtymisessä käytäntöön. Yksi keskeisistä löydöksistä oli se, että coachingiin osallistuvan esihenkilön rooli coaching-prosessin tukemisessa on merkittävä. Tutkimustulokset korostavat myös, että coachingiin osallistuvan henkilön valmiudet ja halukkuus osallistua prosessiin vaikuttavat suoraan coachingin onnistumiseen ja oppien käyttöönottoon.