Learning practices in collaborative open innovation ecosystem
Koski, Eveliina (2024)
Koski, Eveliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106133
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241220106133
Tiivistelmä
Ecosystems are increasing interest among companies due to today’s appreciation towards collaborative environments. Firms are more eager to learn and increase their knowledge by cooperating with partners who might already have the required knowledge. Constantly changing environment requires companies to develop their processes accordingly, which highlights the need for productive learning practices. This study seeks to determine the learning practices in the open innovation ecosystem, focusing on the experiences of the selected case ecosystem.
The two main concepts for this study are ecosystem and organizational learning. First, ecosystem theory is presented by concentrating open innovation ecosystems and companies’ collaboration to have clear understanding of the ecosystems. The second concept includes organizational learning which concentrates on creating an overview of learning in ecosystem. These two main concepts will be combined in theoretical framework, which will be the foundation for this study’s empirical part.
This empirical study is organized as a single case, which studies the learning practices in the open innovation ecosystem by using 5I-learning model. Five semi-structured interviews were conducted with representatives of the companies participating in the ecosystem. The data collected is analyzed by using the Gioia method. Reliability and validity of the study is represented in the trustworthiness table.
The findings of the study show that learning in ecosystem is a gradual process that starts with the participant’s own motivation to join, continues with trust-building with other partners by defining the ways of working and targets that require willingness to be active and finalizes with the process of searching the new, required knowledge from external sources.
This thesis concludes with detailed theoretical implications of the learning process. After presenting the theoretical implications, a short conclusion is included. The thesis is finalized by presenting the limitations and suggesting topics for future research. Yritykset ovat yhä kiinnostuneempia ekosysteemeissä toimimisesta, mikä näkyy yhteistyöhön perustuvien ympäristöjen kehittymisestä. Yritykset ovat innokkaampia oppimaan ja kasvattamaan osaamistaan yhteistyössä muiden yritysten kanssa. Jatkuvasti muuttuvat ympäristöt vaativat yrityksiä kehittämään heidän prosessejaan jatkuvasti, mikä korostaa tehokkaiden oppimiskäytäntöjen ja rutiinien merkitystä. Tämä tutkimus pyrkii määrittämään avoimeen innovaatioekosysteemiin sopivat oppimistavat valitun tapaustutkimuksen kokemuksien perusteella.
Kaksi pääkonseptia tälle tutkimukselle ovat ekosysteemi ja organisaatio-oppiminen. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäinen osa sisältää ekosysteemiteorian esittelyn, jossa keskitytään avoimeen innovaatioekosysteemiin sekä yritysten rooleihin ja yhteistyöhön tässä ympäristössä. Toinen osa keskittyy organisaatio-oppimiseen ekosysteemikontekstissa sekä esittelee valitun 5I-mallin. Nämä kaksi osaa yhdistyvät teoreettisessa viitekehyksessä, joka on tutkimuksen empiirisen osan perusta.
Tässä empiirisessä tutkimuksessa on yksi tapausesimerkki, jonka avulla tutkitaan oppimiskäytäntöjä avoimessa innovaatioekosysteemissä käyttäen 5I-oppimismallia. Viisi puolistrukturoitua haastattelua järjestettiin ja haastateltavat olivat tapausekosysteemissä mukana olleiden yritysten edustajia. Kerätty data analysoidaan käyttäen Gioia metodia. Tutkimuksen luotettavuus ja pätevyys on perusteltu luotettavuustaulukon avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että oppiminen ekosysteemissä on vaiheittainen prosessi, joka alkaa osallistujan omasta motivaatiosta, etenee luottamuksen rakentamisen kautta määrittämään työskentelytavat ja tavoitteet vaatien yritysten omaa halua olla aktiivinen. Prosessi viimeistellään tarvittaessa käyttäen ekosysteemin ulkoisia lähteitä uuden tiedon ja osaamisen löytämiseksi.
Tämä tutkimus viimeistellään esittämällä oppimisprosessin tulokset yhdistämällä ne teoreettiseen viitekehykseen. Tämän jälkeen lyhyt päätelmä tiivistää tutkimuksen tuloksen. Lopuksi esitellään tutkimuksen rajoitteet ja ehdotukset jatkotutkimusaiheiksi.
The two main concepts for this study are ecosystem and organizational learning. First, ecosystem theory is presented by concentrating open innovation ecosystems and companies’ collaboration to have clear understanding of the ecosystems. The second concept includes organizational learning which concentrates on creating an overview of learning in ecosystem. These two main concepts will be combined in theoretical framework, which will be the foundation for this study’s empirical part.
This empirical study is organized as a single case, which studies the learning practices in the open innovation ecosystem by using 5I-learning model. Five semi-structured interviews were conducted with representatives of the companies participating in the ecosystem. The data collected is analyzed by using the Gioia method. Reliability and validity of the study is represented in the trustworthiness table.
The findings of the study show that learning in ecosystem is a gradual process that starts with the participant’s own motivation to join, continues with trust-building with other partners by defining the ways of working and targets that require willingness to be active and finalizes with the process of searching the new, required knowledge from external sources.
This thesis concludes with detailed theoretical implications of the learning process. After presenting the theoretical implications, a short conclusion is included. The thesis is finalized by presenting the limitations and suggesting topics for future research.
Kaksi pääkonseptia tälle tutkimukselle ovat ekosysteemi ja organisaatio-oppiminen. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäinen osa sisältää ekosysteemiteorian esittelyn, jossa keskitytään avoimeen innovaatioekosysteemiin sekä yritysten rooleihin ja yhteistyöhön tässä ympäristössä. Toinen osa keskittyy organisaatio-oppimiseen ekosysteemikontekstissa sekä esittelee valitun 5I-mallin. Nämä kaksi osaa yhdistyvät teoreettisessa viitekehyksessä, joka on tutkimuksen empiirisen osan perusta.
Tässä empiirisessä tutkimuksessa on yksi tapausesimerkki, jonka avulla tutkitaan oppimiskäytäntöjä avoimessa innovaatioekosysteemissä käyttäen 5I-oppimismallia. Viisi puolistrukturoitua haastattelua järjestettiin ja haastateltavat olivat tapausekosysteemissä mukana olleiden yritysten edustajia. Kerätty data analysoidaan käyttäen Gioia metodia. Tutkimuksen luotettavuus ja pätevyys on perusteltu luotettavuustaulukon avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että oppiminen ekosysteemissä on vaiheittainen prosessi, joka alkaa osallistujan omasta motivaatiosta, etenee luottamuksen rakentamisen kautta määrittämään työskentelytavat ja tavoitteet vaatien yritysten omaa halua olla aktiivinen. Prosessi viimeistellään tarvittaessa käyttäen ekosysteemin ulkoisia lähteitä uuden tiedon ja osaamisen löytämiseksi.
Tämä tutkimus viimeistellään esittämällä oppimisprosessin tulokset yhdistämällä ne teoreettiseen viitekehykseen. Tämän jälkeen lyhyt päätelmä tiivistää tutkimuksen tuloksen. Lopuksi esitellään tutkimuksen rajoitteet ja ehdotukset jatkotutkimusaiheiksi.