Asenne tekee kasvuyrittäjän? : Kasvumotivaation asennetekijöiden vahvistamisen keinot
Jokela, Piia-Marika (2024-11-07)
Lataukset:
Jokela, Piia-Marika
07.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110789826
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110789826
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kasvumotivaation ilmiötä ja selvitetään, mitkä asiat ovat lisänneet kasvuyrittäjien kasvumotivaatiota. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten yksilön kasvumotivaatioon voidaan vaikuttaa positiivisesti. Tutkimuksella selvitetään erityisesti, miten saadaan lisättyä kasvumotivaation tekijöiksi tunnistettuja, teoriasta nousevia asennetekijöitä.
Vuoden 2024 syksyllä julkaistusta Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometristä selviää, että vain noin 5 % suomalaisista yrityksistä hakee voimakasta kasvua. Yritysten kasvu on edellytys työllisyyden kasvulle ja yhteiskunnan sekä alueiden elinvoimalle. Kasvumotivaation on tunnistettu vaikuttavan yritysten kasvuun positiivisesti ja yrittäjyyskasvatus on tunnistettu yhdeksi keinoksi lisätä kasvumotivaatiota. Sen kautta vahvistetaan yrittäjämäistä orientaatiota ja opetetaan yrittäjyyskompetensseja, eli yksilön yrittäjyyteen liittyviä tietoja, taitoja ja asenteita. Kirjallisuudessa esitetyn kritiikin mukaan yrittäjyyskasvatus painottuu kuitenkin usein voimakkaammin älyllisiin kykyihin liittyvien, kognitiivisten ja helpommin mitattavien kompetenssien vahvistamiseen. Asenteisiin liittyvät, ei-kognitiiviset kyvyt vaativat yrittäjyyskasvatuksen parissa toimivilta enemmän ja niiden arviointi on vaikeampaa.
Tähän laadulliseen tutkimukseen on valittu lähestymistavaksi kaksi kasvumotivaatioon liitoksissa olevaa teoreettista viitekehystä, jotka ovat yrittäjämäinen orientaatio ja yrittäjän kyvykkyydet eli yrittäjyyskompetenssit. Tutkimuksessa keskitytään näistä teorioista tunnistettujen, ei-kognitiivisiin kykyihin liittyvien asennetekijöiden lisäämiseen vaikuttavien asioiden tunnistamiseen. Tutkielman teoriaosiossa perehdytään yrityksen kasvuun vaikuttaviin tekijöihin, kasvumotivaatioon sekä valittuihin teoreettisiin viitekehyksiin. Lisäksi käsitellään teorioista tarkasteluun nostetut asennetekijät, joiden syntyä tutkielmassa on tutkittu.
Tutkimusaineisto on hankittu haastattelemalla teknologiateollisuuden ja teknisen kaupan alan kasvuyrittäjiä niin Etelä-Pohjanmaan alueelta, kun pääkaupunkiseudultakin. Haastatteluaineistosta on reflektoivan temaattisen analyysin avulla koottu teemakartta ja selitysmalli kasvuyrittäjien kokemuksen mukaan heidän kasvumotivaatioonsa liittyvien asennetekijöiden syntyyn tai vahvistumiseen vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimus tunnistaa kasvumotivaation asennetekijöihin lisäävästi vaikuttavia tekijöitä, tapahtumia ja asioita kasvuyrittäjien elämän eri vaiheista. Tutkimuksessa on myös tunnistettu merkittäviä keinoja lisätä asennetekijöitä, joita ei teoreettisissa viitekehyksissä tullut painokkaasti esiin. Kasvumotivaation ja siihen liittyvien asennetekijöiden on todettu olevan avainroolissa, kun tavoitellaan yritysten kasvua ja sitä kautta myös alueellista elinvoimaa. Tämän tutkimuksen tarjoamat tiedot kasvumotivaatiota lisäävistä tekijöistä ovat näin ollen oleellisia, ja niiden käyttöönotto on yrittäjyyttä edistävissä toimissa kansantaloudellisesti kannatettavaa.
Vuoden 2024 syksyllä julkaistusta Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometristä selviää, että vain noin 5 % suomalaisista yrityksistä hakee voimakasta kasvua. Yritysten kasvu on edellytys työllisyyden kasvulle ja yhteiskunnan sekä alueiden elinvoimalle. Kasvumotivaation on tunnistettu vaikuttavan yritysten kasvuun positiivisesti ja yrittäjyyskasvatus on tunnistettu yhdeksi keinoksi lisätä kasvumotivaatiota. Sen kautta vahvistetaan yrittäjämäistä orientaatiota ja opetetaan yrittäjyyskompetensseja, eli yksilön yrittäjyyteen liittyviä tietoja, taitoja ja asenteita. Kirjallisuudessa esitetyn kritiikin mukaan yrittäjyyskasvatus painottuu kuitenkin usein voimakkaammin älyllisiin kykyihin liittyvien, kognitiivisten ja helpommin mitattavien kompetenssien vahvistamiseen. Asenteisiin liittyvät, ei-kognitiiviset kyvyt vaativat yrittäjyyskasvatuksen parissa toimivilta enemmän ja niiden arviointi on vaikeampaa.
Tähän laadulliseen tutkimukseen on valittu lähestymistavaksi kaksi kasvumotivaatioon liitoksissa olevaa teoreettista viitekehystä, jotka ovat yrittäjämäinen orientaatio ja yrittäjän kyvykkyydet eli yrittäjyyskompetenssit. Tutkimuksessa keskitytään näistä teorioista tunnistettujen, ei-kognitiivisiin kykyihin liittyvien asennetekijöiden lisäämiseen vaikuttavien asioiden tunnistamiseen. Tutkielman teoriaosiossa perehdytään yrityksen kasvuun vaikuttaviin tekijöihin, kasvumotivaatioon sekä valittuihin teoreettisiin viitekehyksiin. Lisäksi käsitellään teorioista tarkasteluun nostetut asennetekijät, joiden syntyä tutkielmassa on tutkittu.
Tutkimusaineisto on hankittu haastattelemalla teknologiateollisuuden ja teknisen kaupan alan kasvuyrittäjiä niin Etelä-Pohjanmaan alueelta, kun pääkaupunkiseudultakin. Haastatteluaineistosta on reflektoivan temaattisen analyysin avulla koottu teemakartta ja selitysmalli kasvuyrittäjien kokemuksen mukaan heidän kasvumotivaatioonsa liittyvien asennetekijöiden syntyyn tai vahvistumiseen vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimus tunnistaa kasvumotivaation asennetekijöihin lisäävästi vaikuttavia tekijöitä, tapahtumia ja asioita kasvuyrittäjien elämän eri vaiheista. Tutkimuksessa on myös tunnistettu merkittäviä keinoja lisätä asennetekijöitä, joita ei teoreettisissa viitekehyksissä tullut painokkaasti esiin. Kasvumotivaation ja siihen liittyvien asennetekijöiden on todettu olevan avainroolissa, kun tavoitellaan yritysten kasvua ja sitä kautta myös alueellista elinvoimaa. Tämän tutkimuksen tarjoamat tiedot kasvumotivaatiota lisäävistä tekijöistä ovat näin ollen oleellisia, ja niiden käyttöönotto on yrittäjyyttä edistävissä toimissa kansantaloudellisesti kannatettavaa.