Osaamisen johtaminen avoapteekeissa : Proviisorin näkökulma
Hjelt, Kirsi (2024-11-08)
Hjelt, Kirsi
08.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110890442
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110890442
Tiivistelmä
Lääkealan toimintaympäristö on muutoksessa, ja apteekkien henkilöstön osaamisen merkitys on
ajankohtaisia teema. Lääkeneuvonnan ja asiakaspalvelun vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Pro-
viisorit ovat avainasemassa henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja ylläpitämisessä, mikä on
tärkeää sekä kilpailukyvyn että palvelun laadun kannalta. Tutkimus selvittää, millainen rooli ja
vastuu proviisoreilla on osaamisen johtamisessa avoapteekeissa sekä millä tavoin he tunnistavat
ja kehittävät henkilöstön osaamista. Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä proviisorien osaamisen
johtamisen käytännöistä ja tunnistaa siihen liittyviä haasteita. Pyrkimyksenä on kannustaa pro-
viisoreja tunnistamaan ja kehittämään apteekin osaamistarpeita sekä soveltamaan osaamisen
johtamisen prosessia päivittäisessä työssään.
Tutkimuksen keskiössä ovat yksilöllinen oppiminen, oppiva organisaatio ja strateginen henkilös-
töjohtaminen. Lisäksi tarkastellaan tiedon jakamisen, osaamisen tunnistamisen ja kehityskeskus-
telujen merkitystä. Viitekehyksessä esitellään lisäksi osaamisen johtamisen edellytyksiä ja ele-
menttejä sekä virheiden näkemistä oppimistilanteena.
Laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollistaa syvällisen ymmärryksen proviisorien näkemyk-
sistä ja kokemuksista osaamisen johtamisessa avoapteekeissa. Menetelmä mahdollistaa myös
joustavan aineiston keruun ja analysoinnin, jossa voi saada esiin myös ennalta tiedostamattomia
yksityiskohtia. Tutkimus pohjautuu proviisorien teemahaastatteluihin, ja analyysimenetelmänä
on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teemahaastattelut tarjoavat näkemyksiä provii-
sorien käytännön osaamisen johtamistyöstä.
Tutkimuksen tulokset tuovat esiin kehityskeskusteluiden, ja palautteenannon merkityksen sekä
tiedon ja osaamisen jakamisen erilaiset käytännöt. Tulokset korostavat apteekin koon ja provii-
sorien koulutuksen vaikutusta osaamisen johtamiseen. Apteekkarilla on merkittävä rooli apteek-
kinsa osaamisen johtamisessa ja sen mahdollistamisessa. Tutkielma osoittaa, että osaamisen
johtaminen apteekeissa vaatii selkeitä rakenteita ja käytäntöjä, erityisesti tiedon jakamiseen, ke-
hityskeskusteluiden ja henkilöstön osaamisen tukemisen osalta. Proviisorien roolin selkiyttämi-
nen tukee osaamisen johtamisen toteutumisessa ja vahvistaa apteekin kilpailukykyä sekä työn-
tekijöiden sitoutumista.
ajankohtaisia teema. Lääkeneuvonnan ja asiakaspalvelun vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Pro-
viisorit ovat avainasemassa henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja ylläpitämisessä, mikä on
tärkeää sekä kilpailukyvyn että palvelun laadun kannalta. Tutkimus selvittää, millainen rooli ja
vastuu proviisoreilla on osaamisen johtamisessa avoapteekeissa sekä millä tavoin he tunnistavat
ja kehittävät henkilöstön osaamista. Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä proviisorien osaamisen
johtamisen käytännöistä ja tunnistaa siihen liittyviä haasteita. Pyrkimyksenä on kannustaa pro-
viisoreja tunnistamaan ja kehittämään apteekin osaamistarpeita sekä soveltamaan osaamisen
johtamisen prosessia päivittäisessä työssään.
Tutkimuksen keskiössä ovat yksilöllinen oppiminen, oppiva organisaatio ja strateginen henkilös-
töjohtaminen. Lisäksi tarkastellaan tiedon jakamisen, osaamisen tunnistamisen ja kehityskeskus-
telujen merkitystä. Viitekehyksessä esitellään lisäksi osaamisen johtamisen edellytyksiä ja ele-
menttejä sekä virheiden näkemistä oppimistilanteena.
Laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollistaa syvällisen ymmärryksen proviisorien näkemyk-
sistä ja kokemuksista osaamisen johtamisessa avoapteekeissa. Menetelmä mahdollistaa myös
joustavan aineiston keruun ja analysoinnin, jossa voi saada esiin myös ennalta tiedostamattomia
yksityiskohtia. Tutkimus pohjautuu proviisorien teemahaastatteluihin, ja analyysimenetelmänä
on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teemahaastattelut tarjoavat näkemyksiä provii-
sorien käytännön osaamisen johtamistyöstä.
Tutkimuksen tulokset tuovat esiin kehityskeskusteluiden, ja palautteenannon merkityksen sekä
tiedon ja osaamisen jakamisen erilaiset käytännöt. Tulokset korostavat apteekin koon ja provii-
sorien koulutuksen vaikutusta osaamisen johtamiseen. Apteekkarilla on merkittävä rooli apteek-
kinsa osaamisen johtamisessa ja sen mahdollistamisessa. Tutkielma osoittaa, että osaamisen
johtaminen apteekeissa vaatii selkeitä rakenteita ja käytäntöjä, erityisesti tiedon jakamiseen, ke-
hityskeskusteluiden ja henkilöstön osaamisen tukemisen osalta. Proviisorien roolin selkiyttämi-
nen tukee osaamisen johtamisen toteutumisessa ja vahvistaa apteekin kilpailukykyä sekä työn-
tekijöiden sitoutumista.