Palveleva johtajuus : Miten palvelevan johtajuuden ulottuvuudet näkyvät etätyön johtamisessa?
Häkkinen, Heli (2024-11-22)
Häkkinen, Heli
22.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112296220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112296220
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on palveleva johtajuus etätyön kontekstissa. Covid-19 pandemian vauhdittamisen myötä etätyöstä on tullut työelämän uusi normi. Etätyön johtamisessa on merkittävästi erilaisia elementtejä kuin lähityön johtamisessa, mikä on nostanut tarvetta tutkia etätyöhön soveltuvia johtamismalleja. Palvelevan johtajuuden keskeinen ajatus on asettaa työntekijät
etusijalle ja palvella heitä. Tämän vuoksi halutaan tutkia sitä, miten pandemian vuoksi etätyöhön siirtyneet henkilöt kuvailevat johtajuutta ja nouseeko juuri palvelevan johtajuuden ulottuvuuksia esiin heidän puheissaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten palvelevan johtajuuden ulottuvuudet näkyvät etätyön johtamisessa. Tutkimus kohdistuu organisaatioissa työntekijäasemassa työskenteleviin henkilöihin. Tutkielman tarkoituksena on syventää ymmärrystä palvelevasta johtajuudesta ja sen hyödyntämisestä etätyön johtamisessa. Tutkimuksen keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä esitellään van Dierendonckin ja Nuijtenin (2010) määritelmä palvelevasta johtajuudesta, jossa johtajuus koostuu seuraavista kahdeksasta ulottuvuudesta: vetäytyminen, anteeksi antaminen, rohkeus, valtuuttaminen, vastuu, aitous, nöyryys ja suunnan näyttäminen.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona hyödynnettiin Vaasan yliopiston etätyötä tutkivaa LEADIStutkimushankkeen haastatteluaineistoa. Tässä tutkielmassa hyödynnettiin kahdeksaa työntekijäasemassa toimineen henkilön haastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysin tuloksena työntekijöiden kokemuksia etätyön johtamisesta peilattiin van Dierendonckin ja Nuijtenin määritelmään palvelevasta johtajuudesta niin,
että määritelmän kahdeksan ulottuvuutta supistettiin viiteen pääluokkaan. Tuloksissa nämä pääluokat ovat vetäytyminen, valtuuttaminen, vastuu, anteeksi antaminen ja nöyryys sekä suunnan näyttäminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella palveleva johtajuus tunnistettiin suhteellisen vahvana työntekijöiden kuvauksista etäjohtajuudesta. Myös aiempi kirjallisuus ja tutkimukset viittaavat siihen, että palvelevan johtajuuden viitekehys voisi tarjota monipuolisia ratkaisuja tehokkaaseen etäjohtamiseen. Tutkimuksen tuloksista korostui luottamuksen, tiimityön, yksilöllisen kehittymisen, tavoitteiden asetannan, vastuualueen ja läsnäolon merkitys etätyön johtamisessa. Tutkimus antaa uutta näkemystä etätyön tehokkaaseen johtamiseen. Lisäksi tutkimustulokset auttavat johtamisasemassa toimivia henkilöitä sekä organisaatiota luomaan etätyön johtamiseen sopivat käytänteet.
etusijalle ja palvella heitä. Tämän vuoksi halutaan tutkia sitä, miten pandemian vuoksi etätyöhön siirtyneet henkilöt kuvailevat johtajuutta ja nouseeko juuri palvelevan johtajuuden ulottuvuuksia esiin heidän puheissaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten palvelevan johtajuuden ulottuvuudet näkyvät etätyön johtamisessa. Tutkimus kohdistuu organisaatioissa työntekijäasemassa työskenteleviin henkilöihin. Tutkielman tarkoituksena on syventää ymmärrystä palvelevasta johtajuudesta ja sen hyödyntämisestä etätyön johtamisessa. Tutkimuksen keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä esitellään van Dierendonckin ja Nuijtenin (2010) määritelmä palvelevasta johtajuudesta, jossa johtajuus koostuu seuraavista kahdeksasta ulottuvuudesta: vetäytyminen, anteeksi antaminen, rohkeus, valtuuttaminen, vastuu, aitous, nöyryys ja suunnan näyttäminen.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona hyödynnettiin Vaasan yliopiston etätyötä tutkivaa LEADIStutkimushankkeen haastatteluaineistoa. Tässä tutkielmassa hyödynnettiin kahdeksaa työntekijäasemassa toimineen henkilön haastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysin tuloksena työntekijöiden kokemuksia etätyön johtamisesta peilattiin van Dierendonckin ja Nuijtenin määritelmään palvelevasta johtajuudesta niin,
että määritelmän kahdeksan ulottuvuutta supistettiin viiteen pääluokkaan. Tuloksissa nämä pääluokat ovat vetäytyminen, valtuuttaminen, vastuu, anteeksi antaminen ja nöyryys sekä suunnan näyttäminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella palveleva johtajuus tunnistettiin suhteellisen vahvana työntekijöiden kuvauksista etäjohtajuudesta. Myös aiempi kirjallisuus ja tutkimukset viittaavat siihen, että palvelevan johtajuuden viitekehys voisi tarjota monipuolisia ratkaisuja tehokkaaseen etäjohtamiseen. Tutkimuksen tuloksista korostui luottamuksen, tiimityön, yksilöllisen kehittymisen, tavoitteiden asetannan, vastuualueen ja läsnäolon merkitys etätyön johtamisessa. Tutkimus antaa uutta näkemystä etätyön tehokkaaseen johtamiseen. Lisäksi tutkimustulokset auttavat johtamisasemassa toimivia henkilöitä sekä organisaatiota luomaan etätyön johtamiseen sopivat käytänteet.