Design and Construction of Mega Wedge Semi-trailer : Real Case Study for the Company NTM
Häggblom, Jonas (2024-10-25)
Häggblom, Jonas
25.10.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587002
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587002
Tiivistelmä
ABSTRACT :
This thesis was carried out on behalf of Oy Närpes Trä och Metall at their trailer construction
department. The aim was to plan and design a customized semi-trailer with SolidWorks
and to carry out a production follow-up during its manufacture. The unique feature of this
semi-trailer is its tilted floor with a 150 mm lower loading height at the rear compared to the
front, which corresponds to a floor slope of approximately 0,85 degrees.
The design work began with a standardized semi-trailer, which was then customized to meet
the specific customer’s wishes regarding dimensions and equipment. During the design phase, it was ensured that the semi-trailer complies with all the company’s requirements, as well as various laws and directives, so that the semi-trailer is approved for operation on both national and international roads.
Literature reviews and case studies were utilized both before and after the design process to
become familiar with the subject and draw lessons from similar previous projects. To ensure
the quality of the new design and optimize production efficiency, the Design for X principle
was applied during the design process. SolidWorks Simulation, based on the finite element
method was used to ensure the strength of the design. Action research was used to observe
and identify quality deficiencies, as well as other success factors and challenges that arose during the manufacturing process.
The result was a completed semi-trailer ready for delivery to the end customer and gained
knowledge and insights on how the developed design can be further optimized for similar projects in the future. ABSTRAKT :
Denna avhandling utfördes på uppdrag av Ab Närpes Trä och Metall vid deras konstruktionsav
delning för trailers. Syftet var att planera och konstruera en kundspecifik påhängsvagn med So
lidWorks och sedan genomföra en produktionsuppföljning under tillverkningen. Det unika med
denna påhängsvagn är dess lutande golv med en 150 mm lägre lasthöjd baktill jämfört med
framtill, vilket motsvarar en golvlutning på cirka 0,85 grader.
Konstruktionsarbetet utgicks från en standardiserad NTM påhängsvagn som sedan anpassades
efter den specifika kundens önskemål angående dimension och utrustning. Under konstrukt
ionsfasen beaktades även att den kundspecifika påhängsvagnen uppfyller alla de krav som före
taget samt olika lagar och direktiv ställer, för att den ska vara godkänt för drift på både nationella
och internationella vägar.
Litteraturgranskningar och fallstudier användes både före och efter designprocessen för att be
kanta sig med ämnet och dra lärdomar från tidigare liknande projekt. För att säkerhetsställa den
nya designens kvalitet och optimera produktionseffektiviteten tillämpades Design for X under
designprocessen. För att säkerställa designens hållfasthet användes SolidWorks Simulation, som
baserar sig på finita elementmetoden. Aktionsforskning användes för att observera och identi
fiera kvalitetsbrister samt andra framgångsfaktorer och utmaningar som uppstod under tillverk
ningsprocessen.
Resultatet blev en färdigtillverkad påhängsvagn redo för leverans till slutkunden samt erhållna
kunskaper och insikter om hur den framtagna designen ytterligare kan optimeras för liknande
projekt i framtiden.
This thesis was carried out on behalf of Oy Närpes Trä och Metall at their trailer construction
department. The aim was to plan and design a customized semi-trailer with SolidWorks
and to carry out a production follow-up during its manufacture. The unique feature of this
semi-trailer is its tilted floor with a 150 mm lower loading height at the rear compared to the
front, which corresponds to a floor slope of approximately 0,85 degrees.
The design work began with a standardized semi-trailer, which was then customized to meet
the specific customer’s wishes regarding dimensions and equipment. During the design phase, it was ensured that the semi-trailer complies with all the company’s requirements, as well as various laws and directives, so that the semi-trailer is approved for operation on both national and international roads.
Literature reviews and case studies were utilized both before and after the design process to
become familiar with the subject and draw lessons from similar previous projects. To ensure
the quality of the new design and optimize production efficiency, the Design for X principle
was applied during the design process. SolidWorks Simulation, based on the finite element
method was used to ensure the strength of the design. Action research was used to observe
and identify quality deficiencies, as well as other success factors and challenges that arose during the manufacturing process.
The result was a completed semi-trailer ready for delivery to the end customer and gained
knowledge and insights on how the developed design can be further optimized for similar projects in the future.
Denna avhandling utfördes på uppdrag av Ab Närpes Trä och Metall vid deras konstruktionsav
delning för trailers. Syftet var att planera och konstruera en kundspecifik påhängsvagn med So
lidWorks och sedan genomföra en produktionsuppföljning under tillverkningen. Det unika med
denna påhängsvagn är dess lutande golv med en 150 mm lägre lasthöjd baktill jämfört med
framtill, vilket motsvarar en golvlutning på cirka 0,85 grader.
Konstruktionsarbetet utgicks från en standardiserad NTM påhängsvagn som sedan anpassades
efter den specifika kundens önskemål angående dimension och utrustning. Under konstrukt
ionsfasen beaktades även att den kundspecifika påhängsvagnen uppfyller alla de krav som före
taget samt olika lagar och direktiv ställer, för att den ska vara godkänt för drift på både nationella
och internationella vägar.
Litteraturgranskningar och fallstudier användes både före och efter designprocessen för att be
kanta sig med ämnet och dra lärdomar från tidigare liknande projekt. För att säkerhetsställa den
nya designens kvalitet och optimera produktionseffektiviteten tillämpades Design for X under
designprocessen. För att säkerställa designens hållfasthet användes SolidWorks Simulation, som
baserar sig på finita elementmetoden. Aktionsforskning användes för att observera och identi
fiera kvalitetsbrister samt andra framgångsfaktorer och utmaningar som uppstod under tillverk
ningsprocessen.
Resultatet blev en färdigtillverkad påhängsvagn redo för leverans till slutkunden samt erhållna
kunskaper och insikter om hur den framtagna designen ytterligare kan optimeras för liknande
projekt i framtiden.