Helsingin äänet nostalgian aktivoijana
Lepistö, Eemil Valtteri (2024-11-11)
Lepistö, Eemil Valtteri
11.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111190786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111190786
Tiivistelmä
Globaali liikkuvuus on johtanut kansainvälisempään sekä monikulttuurisempaan maailmaan, joka kaupungistuu nopealla tahdilla. Jatkuvasti kiihtyvässä globaalissa kilpailussa kaupungit kilpailevat turisteista, asukkaista ja investoinneista, joten niiden täytyy kyetä luomaan ja ylläpitämään suhteita, tunnesiteitä sekä houkuttelevaa ja positiivista mainetta. Tämän päivän kuluttajat eivät kiinnitä huomiota ainoastaan yrityksen tarjoaman hyödykkeen toiminnallisuuteen ja toimivuuteen, vaan siihen millaista suhdetta yritys näille tarjoaa ja millaisia yksilöllisiä tunteita se herättää.
Helsinki tunnetaan sen kestävyydestä, toimivuudesta, fiksuudesta ja elämänlaadusta, muttei niinkään elävästä kaupunkikulttuurista tai asioista, jotka saavat ihmisten sydämen sykkimään kaupungille. Helsinki on asettanut tavoitteekseen vahvistaa tunnesidettä kaupunkia kohtaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida Helsingin äänimaisemasta aktivoituvaa nostalgian tunnetta ja kuinka tätä voidaan hyödyntää tunnesiteen vahvistajana Helsingin kaupungin markkinoinnissa.
Tutkimuksen ensimmäinen tavoite keskittyy muodostamaan teoreettisen viitekehyksen ääniärsykkeistä aktivoituvalle nostalgialle. Toinen tavoite puolestaan tarkastelee, miten yksilöt kokevat Helsingin äänimaiseman sekä siitä aktivoituvan nostalgian. Kolmas tavoite keskittyy analysoimaan nostalgiakokemuksille annettuja merkityksiä sekä nostalgian hyödyntämistä tunnesiteen vahvistajana Helsingin kaupungin markkinoinnissa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, jossa puolistrukturoitu lähestyminen mahdollisti yksilöllisten näkemysten ja merkitysten esiin tuomisen. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän henkilöä. Tutkielma on rajattu Helsingin kaupungissa asuviin henkilöihin. Tämä rajaus on valittu tutkimuksen tiiviyden sekä selkeyden ylläpitämiseksi. Lisäksi valitun rajauksen avulla voidaan keskittyä tarkemmin kaupunkilaisten kokemuksiin sekä kokemuksille miellettäviin merkityksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Helsingin äänimaisema herättää asukkaissa yksilöllisiä sekä välillisiä nostalgian tunteita, jotka vahvistavat asukkaiden yhteyttä kaupunkiin. Tämä tarjoaa Helsingille mahdollisuuden hyödyntää nostalgiaa markkinoinnissa, jonka avulla voidaan pyrkiä syventämään asukkaiden tunnesidettä koskettamalla näiden henkilökohtaista ja kollektiivista identiteettiä. Äänimaiseman vaikutus identiteettiin ja yhteisöllisyyteen osoittaa, että äänet ja niistä aktivoituva nostalgia voivat siis toimia keskeisenä elementtinä kaupungin markkinointistrategiassa.
Helsinki tunnetaan sen kestävyydestä, toimivuudesta, fiksuudesta ja elämänlaadusta, muttei niinkään elävästä kaupunkikulttuurista tai asioista, jotka saavat ihmisten sydämen sykkimään kaupungille. Helsinki on asettanut tavoitteekseen vahvistaa tunnesidettä kaupunkia kohtaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida Helsingin äänimaisemasta aktivoituvaa nostalgian tunnetta ja kuinka tätä voidaan hyödyntää tunnesiteen vahvistajana Helsingin kaupungin markkinoinnissa.
Tutkimuksen ensimmäinen tavoite keskittyy muodostamaan teoreettisen viitekehyksen ääniärsykkeistä aktivoituvalle nostalgialle. Toinen tavoite puolestaan tarkastelee, miten yksilöt kokevat Helsingin äänimaiseman sekä siitä aktivoituvan nostalgian. Kolmas tavoite keskittyy analysoimaan nostalgiakokemuksille annettuja merkityksiä sekä nostalgian hyödyntämistä tunnesiteen vahvistajana Helsingin kaupungin markkinoinnissa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, jossa puolistrukturoitu lähestyminen mahdollisti yksilöllisten näkemysten ja merkitysten esiin tuomisen. Haastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän henkilöä. Tutkielma on rajattu Helsingin kaupungissa asuviin henkilöihin. Tämä rajaus on valittu tutkimuksen tiiviyden sekä selkeyden ylläpitämiseksi. Lisäksi valitun rajauksen avulla voidaan keskittyä tarkemmin kaupunkilaisten kokemuksiin sekä kokemuksille miellettäviin merkityksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Helsingin äänimaisema herättää asukkaissa yksilöllisiä sekä välillisiä nostalgian tunteita, jotka vahvistavat asukkaiden yhteyttä kaupunkiin. Tämä tarjoaa Helsingille mahdollisuuden hyödyntää nostalgiaa markkinoinnissa, jonka avulla voidaan pyrkiä syventämään asukkaiden tunnesidettä koskettamalla näiden henkilökohtaista ja kollektiivista identiteettiä. Äänimaiseman vaikutus identiteettiin ja yhteisöllisyyteen osoittaa, että äänet ja niistä aktivoituva nostalgia voivat siis toimia keskeisenä elementtinä kaupungin markkinointistrategiassa.