SAP R/3 järjestelmäprojektin konsultille asettamat vaatimukset
Anttila, Tiina (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaan odotukset ja kokemukset SAP R/3
järiestelmän konsultoinnista. Päätavoitteena on kartoittaa järjestelmäprojektin asettamat vaatimukset konsultille ja arvioida asiakkaiden kokemusten perusteella konsultoinnin nykyistä tasoa. Toisena tavoitteena on tutkia vaikuttaako yrityksen koko, toimiala, aiemmin toteutetut implementointiprojektit tai vastaajan asema merkitsevästi yritysten mielipiteisiin. Lisäksi tutkitaan asiakkaiden kokemuksia ICL Invia Oyj:n konsultoinnista verrattuna muihin Suomessa toimiviin SAP R/3 järjestelmää konsultoiviin yrityksiin. Tutkimusongelma jaetaan liiketoiminnalliseen asiantuntemukseen, projekti- ja muutoshallintaan. Tutkimuksen tulokset vahvistavat konsultin tarvitsevan laaja-alaista liiketoiminnallista asiantuntemusta pystyäkseen tukemaan SAP R/3 järjestelmän ja yrityksen liiketoiminnan yhteensovittamista. Tuen tarve kasvaa projektin edetessä yrityksen opittua ymmärtämään paremmin järjestelmän tuomia mahdollisuuksia. Konsultin odotetaan osallistuvan laaja-alaisesti projekti- ja muutoshallintaan projektin aikana. Projektivaiheiden suunnittelu ja projektin etenemisen kontrollointi sisältävät useita osa-alueita, jotka konsultin tulee hallita. Muutosvastarinnan ehkäiseminen, havainnointi ja muutoksen läpivienti vaatii konsultilta syvällistä tietoa muutoksen hallinnasta. Yritysten kokemukset eivät vastanneet täysin odotuksia konsultin liiketoiminnallisen asiantuntemuksen ja muutoksenhallinnan suhteen. Kokemukset konsultin projektinhallinnan taidoista olivat positiivisia. Yritykset olivat myös keskimääräistä tyytyväisempiä ICL Invia Oyj:n SAP R/3 konsultointiin. Luokiteltaessa yritysten vastukset yrityksen koon, toimialan, implementointiprojektien tai vastaajan aseman mukaan tulokset tuottivat yksittäisiä eroavuuksia kysymysten ja luokkien välillä, mutta mitään selkeää sekä toistuvasti esiintyvää poikkeavuutta ei havaittu.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu teoriasta SAP R/3 toiminnanohjausjärjestelmästä, sen implementoinnista ja konsultoinnin eri muodoista. Tutkimus on kyselytutkimus, jonka vastausmenetelmänä käytetään Likert-asteikkoa. Kyselytutkimus toteutetaan internet-kyselynä. Tutkimuksen kohderyhmänä on 72 Suomessa toimivaa SAP R/3 järjestelmän yritystä.
järiestelmän konsultoinnista. Päätavoitteena on kartoittaa järjestelmäprojektin asettamat vaatimukset konsultille ja arvioida asiakkaiden kokemusten perusteella konsultoinnin nykyistä tasoa. Toisena tavoitteena on tutkia vaikuttaako yrityksen koko, toimiala, aiemmin toteutetut implementointiprojektit tai vastaajan asema merkitsevästi yritysten mielipiteisiin. Lisäksi tutkitaan asiakkaiden kokemuksia ICL Invia Oyj:n konsultoinnista verrattuna muihin Suomessa toimiviin SAP R/3 järjestelmää konsultoiviin yrityksiin. Tutkimusongelma jaetaan liiketoiminnalliseen asiantuntemukseen, projekti- ja muutoshallintaan. Tutkimuksen tulokset vahvistavat konsultin tarvitsevan laaja-alaista liiketoiminnallista asiantuntemusta pystyäkseen tukemaan SAP R/3 järjestelmän ja yrityksen liiketoiminnan yhteensovittamista. Tuen tarve kasvaa projektin edetessä yrityksen opittua ymmärtämään paremmin järjestelmän tuomia mahdollisuuksia. Konsultin odotetaan osallistuvan laaja-alaisesti projekti- ja muutoshallintaan projektin aikana. Projektivaiheiden suunnittelu ja projektin etenemisen kontrollointi sisältävät useita osa-alueita, jotka konsultin tulee hallita. Muutosvastarinnan ehkäiseminen, havainnointi ja muutoksen läpivienti vaatii konsultilta syvällistä tietoa muutoksen hallinnasta. Yritysten kokemukset eivät vastanneet täysin odotuksia konsultin liiketoiminnallisen asiantuntemuksen ja muutoksenhallinnan suhteen. Kokemukset konsultin projektinhallinnan taidoista olivat positiivisia. Yritykset olivat myös keskimääräistä tyytyväisempiä ICL Invia Oyj:n SAP R/3 konsultointiin. Luokiteltaessa yritysten vastukset yrityksen koon, toimialan, implementointiprojektien tai vastaajan aseman mukaan tulokset tuottivat yksittäisiä eroavuuksia kysymysten ja luokkien välillä, mutta mitään selkeää sekä toistuvasti esiintyvää poikkeavuutta ei havaittu.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu teoriasta SAP R/3 toiminnanohjausjärjestelmästä, sen implementoinnista ja konsultoinnin eri muodoista. Tutkimus on kyselytutkimus, jonka vastausmenetelmänä käytetään Likert-asteikkoa. Kyselytutkimus toteutetaan internet-kyselynä. Tutkimuksen kohderyhmänä on 72 Suomessa toimivaa SAP R/3 järjestelmän yritystä.