Pohjalaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän toimintamalli 2018 ja tulevan toiminnan toimintakehys
Kuismin, Jouko (2024-10-18)
Katso/ Avaa
Tiedosto avautuu julkiseksi: : 18.10.2024
Kuismin, Jouko
Vaasan yliopisto
18.10.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-152-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-152-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa on haettu vastausta kysymykseen ”millainen oli pohjalaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän toimintamalli 2018, ja millainen on tulevan toiminnan toimintakehys?”. Kohdejoukkona oli seitsemän pohjalaista ja vertailujoukkona yksi pohjoiskarjalalainen koulutuksen järjestäjä.
Tutkimusaineisto osoitti, että vuonna 2018 ammatillisen koulutuksen reformin keskeisenä osana ollut säädösten uusiminen ja voimaantulo oli erittäin vahvana ohjaajana jokaisen koulutuksen järjestäjän toiminnassa. Samalla se oli kuitenkin luomassa pohjaa omaehtoiselle uudistusten käynnistämiselle, sillä jokainen mukana olleista koulutuksen järjestäjistä ryhtyi uudistamaan toimintaansa entistä enemmän sidosryhmien toiveet ja esitykset huomioon ottavaksi. Haastattelujen tekemisen aikaan vuonna 2021 koko suomalaista koulujärjestelmää muokannut covid-19-pandemia oli aiheuttanut niin sanotun digiloikan opetustoiminnassa. Digitalisaatio, tekoäly ja niiden monet hyödyntämismahdollisuudet tulivatkin haastatteluissa esiin vahvasti tulevina mahdollisuuksina. Väestön ikääntyminen, palvelutuotannon uudistamistarpeet, oppimisympäristöjen kehittyminen ja niiden oleminen entistä enemmän yritysten tai muiden työnantajien tiloissa tulivat myös keskeisesti esille aineistosta. Laajasti nähtiin tarvetta kehittämiselle ja muutoksille, jotta eteen tuleviin haasteisiin voidaan vastata.
Empiirisen aineiston ja muun tiedon perusteella pohjalaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän tulevan toiminnan toimintakehys tullee vahvasti tukeutumaan digitaaliseen verkostoon. Se on verkosto, jonka avulla kerätään koulutuksen järjestämiseen tarvittavaa tietoa, mutta ennen kaikkea se on palveluverkosto, joka palvelee ammatillisen koulutuksen kaikkia osapuolia, opiskelijoita, yrityksiä ja muita työnantajia, muita sidosryhmiä ja itse koulutuksen järjestäjää. Tuleva toiminta edellyttää ammatillisen koulutuksen järjestäjältä, hyvässä yhteistyössä henkilöstön kanssa, ennakointitaitoja ja varautumiskykyä sekä tavoitteellisuutta että myös päämääräsuuntautuneisuutta. Tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä, ei pelkästään suomalaiseen ammatillisen koulutuksen järjestämiseen, vaan myös kansainvälisesti, edellyttäen, että käytettävissä on turvallinen ja hyvin toimiva digitaalinen verkko.
Tutkimusaineisto osoitti, että vuonna 2018 ammatillisen koulutuksen reformin keskeisenä osana ollut säädösten uusiminen ja voimaantulo oli erittäin vahvana ohjaajana jokaisen koulutuksen järjestäjän toiminnassa. Samalla se oli kuitenkin luomassa pohjaa omaehtoiselle uudistusten käynnistämiselle, sillä jokainen mukana olleista koulutuksen järjestäjistä ryhtyi uudistamaan toimintaansa entistä enemmän sidosryhmien toiveet ja esitykset huomioon ottavaksi. Haastattelujen tekemisen aikaan vuonna 2021 koko suomalaista koulujärjestelmää muokannut covid-19-pandemia oli aiheuttanut niin sanotun digiloikan opetustoiminnassa. Digitalisaatio, tekoäly ja niiden monet hyödyntämismahdollisuudet tulivatkin haastatteluissa esiin vahvasti tulevina mahdollisuuksina. Väestön ikääntyminen, palvelutuotannon uudistamistarpeet, oppimisympäristöjen kehittyminen ja niiden oleminen entistä enemmän yritysten tai muiden työnantajien tiloissa tulivat myös keskeisesti esille aineistosta. Laajasti nähtiin tarvetta kehittämiselle ja muutoksille, jotta eteen tuleviin haasteisiin voidaan vastata.
Empiirisen aineiston ja muun tiedon perusteella pohjalaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän tulevan toiminnan toimintakehys tullee vahvasti tukeutumaan digitaaliseen verkostoon. Se on verkosto, jonka avulla kerätään koulutuksen järjestämiseen tarvittavaa tietoa, mutta ennen kaikkea se on palveluverkosto, joka palvelee ammatillisen koulutuksen kaikkia osapuolia, opiskelijoita, yrityksiä ja muita työnantajia, muita sidosryhmiä ja itse koulutuksen järjestäjää. Tuleva toiminta edellyttää ammatillisen koulutuksen järjestäjältä, hyvässä yhteistyössä henkilöstön kanssa, ennakointitaitoja ja varautumiskykyä sekä tavoitteellisuutta että myös päämääräsuuntautuneisuutta. Tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä, ei pelkästään suomalaiseen ammatillisen koulutuksen järjestämiseen, vaan myös kansainvälisesti, edellyttäen, että käytettävissä on turvallinen ja hyvin toimiva digitaalinen verkko.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [500]