W3X-moottoreiden suojaus ulkosiirtojen ajaksi
Erkkilä, Jaakko (2024)
Erkkilä, Jaakko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090267724
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090267724
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on Wärtsilän V31, 32 ja 34 (3X) moottoreiden suojauksen kehittäminen
ja parantaminen lyhyen kuljetusvälin aikana. Moottorien suojaaminen on tärkeää lian, pölyn,
kosteuden ja muiden epäpuhtauksien ehkäisemiseksi. Nämä voivat johtaa moottorin
maalausprosessin epäonnistumiseen tai moottorin sisäisten komponenttien kulumiseen tai
vaurioitumiseen. Nykyisessä lyhyen kuljetusvälin moottorin suojaamisessa ja peitteiden
kierrätysprosessissa kehitettävää on moottorin suojaamisen ohjeistuksessa ja kierrätysprosessin
selkeyttämisessä. Haasteina olivat kevytpeitteiden oikean koon ja kiinnityspisteiden
tunnistaminen sekä materiaalin kestävyys.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista haastattelumenetelmää hyödyntäen Wärtsilän eri
osalueiden asiantuntijoiden kanssa. Haastattelut toteutettiin DC-STH-kehitysosaston, DC-STH laatuosaston, DC-STH-nostohenkilöstön sekä alihankkijoiden työnjohdon kanssa yhteistyössä.
Haastattelut toteutettiin kasvokkain, Microsoft Teamsin välityksellä sekä sähköpostikyselyinä.
Haastattelut pohjautuivat moottorin suojaamiseen kevytpeitteellä prosessin alkutilanteessa,
menetelmien ja nykyprosessin kehityskohtiin alkutilanteissa sekä käytännön testauksen
tuloksiin ja näiden analysointiin.
Työn kehityskohteita ovat moottoreiden suojaaminen ja kierrätysprosessi, peitteiden
säilytyksen ja DC-STH-logistiikan selkeyttäminen sekä kierrätysprosessin optimointi.
Suojaamisen kehityksellä voidaan vähentää moottoreiden pesutarvetta ja nopeuttaa
tuotantoprosessia. Suojausprosessin kehittäminen vaatii useita uusien peitteiden
testaamiskertoja, keskustelua eri sidosryhmien kanssa ja ohjeistusta.
Tällä työllä saavutettiin alkuperäistä parempi 3X-moottoreiden lyhyen kuljetusvälin
suojausratkaisu ja selkeämpi peitteiden kierrätysprosessi Wärtsilä STH:n, Wärtsilä DCV:n ja
viimeistelypartnerin välillä. Lisäksi työssä on pohdittu suojauksen ja kierrätysprosessin
tulevaisuuden jatkokehitystä. The aim of this study is to develop and improve of the protection of Wärtsilä s V31, V32 and V34
(3X) engines during the short transportation periods. Protecting engines is crucial to prevent
dirt, dust, moisture and other contaminants, which can lead to failure in the engine painting
process or the wear and damage of internal engine components. There is room for improvement
in the current short distance transportation engine protection and cover recycling process,
specifically in the guidance for engine protection and the clarification of the recycling process.
Challenges includes identifying the correct size and attachment points for lightweight covers and
the durability of the material.
The research was conducted using qualitative interview methods with experts from various
Wärtsilä departments. Interviews conducted in collaboration with DC-STH development
department, DC-STH quality department, DC-STH lifting personnel and subcontractor
management. The interviews were carried out of face to face, via Microsoft teams, and through
email surveys. The interviews focused on the initial state of the engine protection process with
lightweight covers development areas of the methods and currently process at the initial stages
and the results and analysis of practical training.
The development areas of this work included engine protection and the recycling process, as
well as the storage of covers, clarification of DC-STH logistics, and optimization of the recycling
process. Improved protection can reduce the need for the engine washing and speed up the
production process. Developing the protection process requires testing several new covers,
discussions with various stakeholders and guidance. The measure can be enabled Wärtsilä to
achieve higher quality protection and improve customer satisfaction.
As a result of this work a better short-distance transportation protection solution for 3X engines
and clearer cover recycling process between Wärtsilä STH, Wärtsilä DCV and the finishing
partner were achieved. Additionally, the future development of the protection and recycling
process has been considered in the study.
ja parantaminen lyhyen kuljetusvälin aikana. Moottorien suojaaminen on tärkeää lian, pölyn,
kosteuden ja muiden epäpuhtauksien ehkäisemiseksi. Nämä voivat johtaa moottorin
maalausprosessin epäonnistumiseen tai moottorin sisäisten komponenttien kulumiseen tai
vaurioitumiseen. Nykyisessä lyhyen kuljetusvälin moottorin suojaamisessa ja peitteiden
kierrätysprosessissa kehitettävää on moottorin suojaamisen ohjeistuksessa ja kierrätysprosessin
selkeyttämisessä. Haasteina olivat kevytpeitteiden oikean koon ja kiinnityspisteiden
tunnistaminen sekä materiaalin kestävyys.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista haastattelumenetelmää hyödyntäen Wärtsilän eri
osalueiden asiantuntijoiden kanssa. Haastattelut toteutettiin DC-STH-kehitysosaston, DC-STH laatuosaston, DC-STH-nostohenkilöstön sekä alihankkijoiden työnjohdon kanssa yhteistyössä.
Haastattelut toteutettiin kasvokkain, Microsoft Teamsin välityksellä sekä sähköpostikyselyinä.
Haastattelut pohjautuivat moottorin suojaamiseen kevytpeitteellä prosessin alkutilanteessa,
menetelmien ja nykyprosessin kehityskohtiin alkutilanteissa sekä käytännön testauksen
tuloksiin ja näiden analysointiin.
Työn kehityskohteita ovat moottoreiden suojaaminen ja kierrätysprosessi, peitteiden
säilytyksen ja DC-STH-logistiikan selkeyttäminen sekä kierrätysprosessin optimointi.
Suojaamisen kehityksellä voidaan vähentää moottoreiden pesutarvetta ja nopeuttaa
tuotantoprosessia. Suojausprosessin kehittäminen vaatii useita uusien peitteiden
testaamiskertoja, keskustelua eri sidosryhmien kanssa ja ohjeistusta.
Tällä työllä saavutettiin alkuperäistä parempi 3X-moottoreiden lyhyen kuljetusvälin
suojausratkaisu ja selkeämpi peitteiden kierrätysprosessi Wärtsilä STH:n, Wärtsilä DCV:n ja
viimeistelypartnerin välillä. Lisäksi työssä on pohdittu suojauksen ja kierrätysprosessin
tulevaisuuden jatkokehitystä.
(3X) engines during the short transportation periods. Protecting engines is crucial to prevent
dirt, dust, moisture and other contaminants, which can lead to failure in the engine painting
process or the wear and damage of internal engine components. There is room for improvement
in the current short distance transportation engine protection and cover recycling process,
specifically in the guidance for engine protection and the clarification of the recycling process.
Challenges includes identifying the correct size and attachment points for lightweight covers and
the durability of the material.
The research was conducted using qualitative interview methods with experts from various
Wärtsilä departments. Interviews conducted in collaboration with DC-STH development
department, DC-STH quality department, DC-STH lifting personnel and subcontractor
management. The interviews were carried out of face to face, via Microsoft teams, and through
email surveys. The interviews focused on the initial state of the engine protection process with
lightweight covers development areas of the methods and currently process at the initial stages
and the results and analysis of practical training.
The development areas of this work included engine protection and the recycling process, as
well as the storage of covers, clarification of DC-STH logistics, and optimization of the recycling
process. Improved protection can reduce the need for the engine washing and speed up the
production process. Developing the protection process requires testing several new covers,
discussions with various stakeholders and guidance. The measure can be enabled Wärtsilä to
achieve higher quality protection and improve customer satisfaction.
As a result of this work a better short-distance transportation protection solution for 3X engines
and clearer cover recycling process between Wärtsilä STH, Wärtsilä DCV and the finishing
partner were achieved. Additionally, the future development of the protection and recycling
process has been considered in the study.