Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalinen markkinointi terveellisten elämäntapojen tehostajana: Tarkastelussa sober curious -ilmiö

Koukkari, Niina (2024-05-14)

 
Katso/Avaa
Uwasa_2024_Koukkari_Niina.pdf (2.276Mb)
Lataukset: 


Koukkari, Niina
14.05.2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430778
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sober curious -ilmiötä sosiaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Ilmiö heijastaa ihmisten kasvavaa kiinnostusta raittiimpaan elämäntyyliin ja liittyy laajempiin terveys-, hyvinvointi- ja kulutustrendeihin. Yhteiskunnan tarve edistää hyvinvointia ja rakentaa parempaa tulevaisuutta on keskeinen tässä kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten sosiaalista markkinointia voidaan hyödyntää elämäntapojen muutoksen edistämisessä. Tutkimuksella on kolme tavoitetta. Ensin selvitetään, millä keinoilla sosiaalista markkinointia voidaan soveltaa elämäntapojen muutokseen. Toiseksi analysoidaan kuluttajien suhtautumista sober curious -ilmiöön. Kolmanneksi tunnistetaan ja arvioidaan nykyisen sosiaalisen markkinoinnin heikkoudet ja vahvuudet, jotka vaikuttavat raittiin elämän omaksumiseen, ja kehitetään perusteltuja liikkeenjohdollisia ehdotuksia parannuksiksi.

Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena käyttäen yksilöhaastatteluja, joissa haastateltiin kymmentä henkilöä heidän sober curious -kokemuksiensa pohjalta. Haastattelut suoritettiin kasvotusten maalis-huhtikuussa. Haastattelujen pääteemat käsittelivät sober curious -ilmiön määritelmiä, henkilökohtaisia mielikuvia, sosiaalisen median ja elämäntyylien merkitystä näkemysten taustalla, sekä ilmiön yhteiskunnallista laajuutta.

Merkittävimmät havainnot keskittyivät ilmiön yhteisöllisiin piirteisiin, arvojen ja elämäntapojen vaikutukseen suhteessa alkoholinkäyttäytymiseen sekä sosiaalisen median rooliin elämäntyylien omaksumisessa. Sosiaalisen markkinoinnin alueella kohderyhmän syvällinen ymmärrys, ilmiön viestintästrategiat ja yhteisöllisyyden edistäminen nousivat erityisen tärkeiksi. Käyttäytymisen muutoksen kannalta keskeisiä olivat tietoisuuden lisääminen, koulutuksen ja tiedon tarjoaminen, käyttäytymisen mahdollisuuksien laajentaminen ja esteiden poistaminen. Nämä havainnot korostavat tarvetta strategiselle suunnitellulle ja uudenlaiselle markkinointiviestinnälle.

Tutkimuksen tulokset pyrkivät osoittamaan, kuinka sosiaalisen markkinoinnin avulla voidaan vaikuttaa positiivisesti yksilöiden elämäntapavalintoihin ja siten edistää yhteiskunnan terveyttä kokonaisuudessaan. Tutkielma korostaa ajankohtaisuuttaan ja kykyään tarjota uutta tietoa sosiaalisen markkinoinnin potentiaalista terveyden edistämisessä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste