Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalihuollon asiakasturvallisuus henkilöstön johtamisen näkökulmasta

Ojala, Suvi-Tuulia (2024-05-09)

 
Katso/Avaa
Uwasa_2024_Ojala_Suvi-Tuulia.pdf (852.8Kb)
Lataukset: 


Ojala, Suvi-Tuulia
09.05.2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050928733
Tiivistelmä
Sosiaalipalveluiden laatu ja asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden täyttyminen edellyttävät asiakasturvallisuuden toteutumista. Tähän tarvitaan riittävästi, osaavaa ja jaksavaa henkilöstöä. Koska henkilöstöllä on merkittävä vaikutus asiakasturvallisuuteen, tarvitaan ymmärrystä siitä, miten henkilöstöä johdetaan.

Tutkimuksessa jäsennetään sosiaalihuollon asiakasturvallisuutta henkilöstön johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii asiakasturvallisuuden käsite. Se on jäänyt sosiaalihuollossa vähäiselle huomiolle, sillä aiempi tutkimus on keskittynyt pääosin vain
potilasturvallisuuteen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Asiakasturvallisuuden edistäminen perustuu riskienhallintaan. Asiakasturvallisuuden tavoitteena on, ettei palvelun käyttäjä vahingoitu fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti tai taloudellisesti.

Tutkimuksen dokumenttiaineisto koostuu 12:sta julkisesta sosiaalihuollon asiakasturvallisuuteen ja julkiseen johtamiseen liittyvästä dokumentista, jotka on valittu kansalliselta, hyvinvointialue- ja palveluyksikkötasolta. Tutkimusote on laadullinen ja aineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tavoitteena on jäsentää ja ymmärtää sitä, miten asiakasturvallisuutta
voidaan edistää henkilöstön johtamisen näkökulmasta.

Tulosten perusteella asiakasturvallisuuteen liittyy henkilöstön johtamisen näkökulmasta neljä
keskeistä tehtävää: 1) henkilöstön määrän turvaaminen, 2) henkilöstön osaamisen varmistaminen ja kehittäminen, 3) turvallisuuskulttuurin rakentaminen ja 4) henkilöstön inhimillisten voimavarojen huomioiminen. Näiden neljän tehtävän lisäksi henkilöstön saatavuusongelman realisoituminen aiheuttaa palveluyksikkötasolla henkilöstön johtamiselle lisätehtävän. Lisätehtävän tavoitteena on välttää asiakasturvallisuuden vaarantumisen paheneminen ja se velvoittaakin johtoa esimerkiksi itse hoitamaan henkilöstön poissaolojen aikaisia työtehtäviä. Kaiken kaikkiaan tehtävien toteuttamisella on henkilöstön johtamisen näkökulmasta mahdollista edistää sitä, että sosiaalipalveluita voidaan tuottaa mahdollisimman asiakasturvallisesti.

Tulosten mukaan tehtävien toteuttaminen eri hallinnon tasoilla edellyttää henkilöstön johtamisen eri näkökulmia: asiakasturvallisuuden strategista johtamista, asiakasturvallisuuden vastuujohtamista, asiakasturvallisuuden eettistä johtamista ja johtamista asiakasturvallisuuden vaarantuessa. Tämän perusteella voidaankin todeta, ettei kolmen hallinnon tason näkemys sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden edistämisestä henkilöstön johtamisen näkökulmasta ole vielä yhtenäinen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste