Vastavalmistuneiden työelämäkompetenssit julkishallinnossa
Kreus, Jasmin (2024-05-10)
Kreus, Jasmin
10.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029137
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029137
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan vastavalmistuneiden työelämäkompetensseja julkishallinnossa.Tutkimuksen tavoitteena on tutkia vastavalmistuneiden työelämäkompetensseja ja nähdä vastaako koulutus kompetenssitarpeisiin. Vastavalmistuneet tässä tutkimuksessa tarkoittaa niitä henkilöitä, jotka ovat suorittaneet julkishallinnon koulutuslinjan viimeisen seitsemän vuoden aikana.
Tutkimus suoritettiin valmiiden aineistojen analyysinä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessani käytän Vaasan yliopiston toteuttamaa kyselylomaketta valmistuneille hallintotieteilijöille. Tämä lomake on valittu sen ajankohtaisuuden perusteella sekä siksi että siitä saa tärkeää tietoa vastavalmistuneiden työelämätaidoista. Kyselylomakkeeksi valikoitui Vaasan yliopistosta vuonna 2017 valmistuneiden viisivuotisseuranta-aineisto, jota käytän tutkimuksessani aineistona.
Tulokset paljastivat eroja vastaajien ja teoreettisten osaamistarpeiden välillä. Kansainvälistymisen merkitystä korostetaan teoriassa, mutta se ei vielä näy käytännössä. Yhteistä oli kuitenkin sosiaalisten ja ongelmanratkaisutaitojen tärkeys tulevaisuuden kannalta. Vastauksissa korostui monenlaisten taitojen merkitys, ja erityisen tärkeitä olivat sekä teoreettiset että käytännön taidot, analyyttiset taidot ja tiedonhankintataidot. Näiden taitojen odotetaan kehittyvän merkittävästi tulevaisuudessa, mikä korostaa monipuolisten taitojen tarvetta julkishallinnossa.
Kyselylomakkeen vastaukset ja teoreettiset näkemykset osaamistarpeista tukevat toisiaan. Vastavalmistuneet tunnustavat, että julkishallinnon toimintaympäristö muuttuu ja ymmärtävät, että heidän on jatkuvasti kehitettävä osaamistaan, jotta he voivat vastata työelämän vaatimuksiin. Julkishallintokoulutuksen raportoidaan onnistuneen vastaamaan näihin tarpeisiin, ja opiskelijat ovat hyvin valmistautuneita työelämään.
Tutkimus suoritettiin valmiiden aineistojen analyysinä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessani käytän Vaasan yliopiston toteuttamaa kyselylomaketta valmistuneille hallintotieteilijöille. Tämä lomake on valittu sen ajankohtaisuuden perusteella sekä siksi että siitä saa tärkeää tietoa vastavalmistuneiden työelämätaidoista. Kyselylomakkeeksi valikoitui Vaasan yliopistosta vuonna 2017 valmistuneiden viisivuotisseuranta-aineisto, jota käytän tutkimuksessani aineistona.
Tulokset paljastivat eroja vastaajien ja teoreettisten osaamistarpeiden välillä. Kansainvälistymisen merkitystä korostetaan teoriassa, mutta se ei vielä näy käytännössä. Yhteistä oli kuitenkin sosiaalisten ja ongelmanratkaisutaitojen tärkeys tulevaisuuden kannalta. Vastauksissa korostui monenlaisten taitojen merkitys, ja erityisen tärkeitä olivat sekä teoreettiset että käytännön taidot, analyyttiset taidot ja tiedonhankintataidot. Näiden taitojen odotetaan kehittyvän merkittävästi tulevaisuudessa, mikä korostaa monipuolisten taitojen tarvetta julkishallinnossa.
Kyselylomakkeen vastaukset ja teoreettiset näkemykset osaamistarpeista tukevat toisiaan. Vastavalmistuneet tunnustavat, että julkishallinnon toimintaympäristö muuttuu ja ymmärtävät, että heidän on jatkuvasti kehitettävä osaamistaan, jotta he voivat vastata työelämän vaatimuksiin. Julkishallintokoulutuksen raportoidaan onnistuneen vastaamaan näihin tarpeisiin, ja opiskelijat ovat hyvin valmistautuneita työelämään.