Kuluttajien asenteet tekoälyllä tuotettua digitaalista ja personoitua markkinointiviestintää kohtaan
Ruokamo, Rosaliina (2024-05-15)
Ruokamo, Rosaliina
15.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531199
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531199
Tiivistelmä
Tekoälyn kasvun myötä erityisesti markkinoinnin toimiala kehittyy nopeasti. Tekoäly sekä
digitalisaatio ovat tehostaneet markkinoinnin suorituskykyä eri tavoin ja tekoälyä tullaan
käyttämään tulevaisuudessa yhä enemmän kuluttajakokemuksen personoinnissa. Tekoälyn
käyttö on jo siinä vaiheessa, että se kykenee tuottamaan sisältöä kokonaan itsenäisesti.
Kuluttajat kohtaavat tekoälyn luomaa sisältöä olematta tästä tietoisia sen enenevän käytön
myötä. Tekoälyn hyödyntämistä yrityksien markkinointiprosesseissa on tutkittu, mutta
kuluttajien asenteista tekoälyllä tuotettua markkinointiviestintää kohtaan ei ole vielä paljoakaan
tutkimustietoa.
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on analysoida, millaisia asenteita kuluttajilla on
tekoälyllä tuotettua digitaalista ja personoitua markkinointiviestintää kohtaan ja miten tekoäly
on muuttanut markkinointiviestinnän kenttää. Tarkoitukseen vastattiin kahden teoreettisen ja
yhden empiirisen tavoitteen avulla. Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin digitalisaatiota,
tekoälyä, sen soveltamista markkinoinnissa, sen hyödyntämiseen liittyviä mahdollisuuksia ja
haasteita, kuluttajien suhtatumista tekoälyyn yleisesti ja personoitua markkinointiviestintää.
Tämän lisäksi teoriaosuus käsittelee asenteita ja asenteiden muodostumista. Tässä tutkielmassa
asenteet ymmärretään asenteiden kolmikomponenttimallin mukaisesti, niin, että asenne
muodostuu tiedosta, tunteesta ja aiotusta käyttäytymisestä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus
ja empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja
toteutettiin yhteensä kymmenen ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Empiirisen aineiston avulla vastattiin tutkimuksen kolmanteen tavoitteeseen ja tunnistettiin
kuluttajien asenteita ja niiden takana vaikuttavia tekijöitä tekoälyllä tuotettua digitaalista ja
personoitua markkinointiviestintää kohtaan. Asenteiden taustalla vaikuttivat positiiviset ja
negatiiviset tekijät. Positiivisia tekijöitä olivat innostus teknologian kehittymiselle, mielenkiinto
yrityksien innovatiivisuudelle sekä ymmärrys yleisestä kehityssuunnasta maailmassa, johon
yrityksien tulisi pyrkiä kilpailuedun, tehokkuuden ja paremman asiakaskokemuksen vuoksi.
Negatiivisia tekijöitä asenteiden taustalla olivat sosiaalisen yhteyden ja inhimillisyyden
puuttuminen, yksityisyyden loukkaaminen, eettiset huolet, pelko ja suurempi arvostus ihmisen
luomaa sisältöä kohtaan. Tuloksista nousi myös esille, että kuluttajien tiedolla tekoälystä ja sen
hyödyntämisestä on vaikutus tunteisiin ja aiottuun käytökseen markkinointiviestinnän
kontekstissa. Personoidun sisällön suhteen mielenkiinnonkohteisiin perustuva personointi
tekoälyllä hyväksyttiin, mutta henkilötietojen ja henkilökohtaisen asioiden hyödyntäminen
personoinnissa koettiin epämukavana ja häiritsevänä.
digitalisaatio ovat tehostaneet markkinoinnin suorituskykyä eri tavoin ja tekoälyä tullaan
käyttämään tulevaisuudessa yhä enemmän kuluttajakokemuksen personoinnissa. Tekoälyn
käyttö on jo siinä vaiheessa, että se kykenee tuottamaan sisältöä kokonaan itsenäisesti.
Kuluttajat kohtaavat tekoälyn luomaa sisältöä olematta tästä tietoisia sen enenevän käytön
myötä. Tekoälyn hyödyntämistä yrityksien markkinointiprosesseissa on tutkittu, mutta
kuluttajien asenteista tekoälyllä tuotettua markkinointiviestintää kohtaan ei ole vielä paljoakaan
tutkimustietoa.
Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on analysoida, millaisia asenteita kuluttajilla on
tekoälyllä tuotettua digitaalista ja personoitua markkinointiviestintää kohtaan ja miten tekoäly
on muuttanut markkinointiviestinnän kenttää. Tarkoitukseen vastattiin kahden teoreettisen ja
yhden empiirisen tavoitteen avulla. Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin digitalisaatiota,
tekoälyä, sen soveltamista markkinoinnissa, sen hyödyntämiseen liittyviä mahdollisuuksia ja
haasteita, kuluttajien suhtatumista tekoälyyn yleisesti ja personoitua markkinointiviestintää.
Tämän lisäksi teoriaosuus käsittelee asenteita ja asenteiden muodostumista. Tässä tutkielmassa
asenteet ymmärretään asenteiden kolmikomponenttimallin mukaisesti, niin, että asenne
muodostuu tiedosta, tunteesta ja aiotusta käyttäytymisestä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus
ja empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja
toteutettiin yhteensä kymmenen ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Empiirisen aineiston avulla vastattiin tutkimuksen kolmanteen tavoitteeseen ja tunnistettiin
kuluttajien asenteita ja niiden takana vaikuttavia tekijöitä tekoälyllä tuotettua digitaalista ja
personoitua markkinointiviestintää kohtaan. Asenteiden taustalla vaikuttivat positiiviset ja
negatiiviset tekijät. Positiivisia tekijöitä olivat innostus teknologian kehittymiselle, mielenkiinto
yrityksien innovatiivisuudelle sekä ymmärrys yleisestä kehityssuunnasta maailmassa, johon
yrityksien tulisi pyrkiä kilpailuedun, tehokkuuden ja paremman asiakaskokemuksen vuoksi.
Negatiivisia tekijöitä asenteiden taustalla olivat sosiaalisen yhteyden ja inhimillisyyden
puuttuminen, yksityisyyden loukkaaminen, eettiset huolet, pelko ja suurempi arvostus ihmisen
luomaa sisältöä kohtaan. Tuloksista nousi myös esille, että kuluttajien tiedolla tekoälystä ja sen
hyödyntämisestä on vaikutus tunteisiin ja aiottuun käytökseen markkinointiviestinnän
kontekstissa. Personoidun sisällön suhteen mielenkiinnonkohteisiin perustuva personointi
tekoälyllä hyväksyttiin, mutta henkilötietojen ja henkilökohtaisen asioiden hyödyntäminen
personoinnissa koettiin epämukavana ja häiritsevänä.