Suunnittelujärjestelmä asiakaskokemuksen kehittäjänä
Leinonen, Janne Mikael (2024-05-20)
Leinonen, Janne Mikael
20.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032780
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052032780
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkii suunnittelujärjestelmän vaikutusta asiakaskokemukseen
hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden näkökulmasta. Pirkanmaan hyvinvointialueella on
lukuisia erilaisia tietojärjestelmiä ja sovelluksia, joilla on merkittävä rooli asiakas- ja
käyttökokemuksen muodostumisessa. Nykyiset toteutukset ovat toisistaan poikkeavia, sekä
visuaaliselta tyyliltään että käytettävyydeltään, mutta myös teknisen toteutuksen osalta.
Hyvinvointialueilla on erityistarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa, sillä niiden
palvelut kohdistuvat laajalle käyttäjäkunnalle eri-ikäisistä ja eri taustoista tulevista käyttäjistä.
Asukkaille suunnattuja digitaalisia palveluita lisätään tulevaisuudessa ja tarve saada asukkaista
aktiivisia digipalveluiden käyttäjiä lisääntyy. Suunnittelujärjestelmän käyttö hyvinvointialueilla
voi edistää palveluiden käytettävyyttä, lisätä käyttäjäkeskeisyyttä ja parantaa kokonaisvaltaista
käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella on suora yhteys asiakastyytyväisyyteen, käyttäjien
käyttöhalukkuuteen ja organisaation maineeseen.
Tutkielmassa hyödynnetään suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää, joka keskittyy
käytännöllisten ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämiseen todellisiin ongelmiin. Menetelmää
hyödyntäen rakennetaan prototyyppejä nykyisistä palveluista siten, että ne kuvaavat tilannetta,
jossa ne olisi suunniteltu yhteisen suunnittelujärjestelmän avulla. Näiden prototyyppien avulla
testataan järjestelmien käytettävyyttä ilman sekä suunnittelujärjestelmää simuloiden ja
verrataan näistä saatuja käyttäjäkokemuksia keskenään
Tutkimus antaa tietoa siitä, mitä kaikkea kuuluu suunnittelujärjestelmän perustamiseen, mitä
hyötyjä se tuottaa organisaatiolle sekä millaisia vaikutuksia sillä on mm. asiakaskokemukseen.
Prototyyppi-artefaktien avulla voidaan käytännössä testata yhtenäisen suunnittelujärjestelmän
tuottamia hyötyjä sekä kyselyn avulla voidaan kerätä arvokasta käyttäjäkokemustietoa ennen
kuin tehdään päätöksiä suuren ja kalliin suunnittelujärjestelmän hankinnasta. This master's thesis examines the impact of a design system on customer experience from the perspective of digital services in the wellbeing services county. Wellbeing services county has numerous different information systems and applications that play a significant role in shaping the customer and user experience. The current implementations vary in visual style, usability, and technical execution.
Wellbeing counties have special needs in designing digital services, as their services cater to a wide range of users of different ages and backgrounds. Digital services for residents are expected to increase in the future, and the need to encourage residents to actively use these digital services will grow. Using a design system in wellbeing county can enhance service usability, increase user-centeredness, and improve the overall user experience. User experience is directly connected to customer satisfaction, users' willingness to use the services, and the organization's reputation.
The study employs a design science research method, which focuses on developing practical and innovative solutions to real problems. Using this method, prototypes of current services are created to illustrate a scenario where they were designed with a common design system. These prototypes are used to test the usability of the systems both with and without the design system and compare the resulting user experiences.
The research provides insights into what is involved in establishing a design system, the benefits it brings to the organization, and its impacts on customer experience, among other factors. Through prototype artifacts, the practical benefits of a unified design system can be tested, and valuable user experience data can be collected through surveys before making decisions about acquiring a large and expensive design system.
hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden näkökulmasta. Pirkanmaan hyvinvointialueella on
lukuisia erilaisia tietojärjestelmiä ja sovelluksia, joilla on merkittävä rooli asiakas- ja
käyttökokemuksen muodostumisessa. Nykyiset toteutukset ovat toisistaan poikkeavia, sekä
visuaaliselta tyyliltään että käytettävyydeltään, mutta myös teknisen toteutuksen osalta.
Hyvinvointialueilla on erityistarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa, sillä niiden
palvelut kohdistuvat laajalle käyttäjäkunnalle eri-ikäisistä ja eri taustoista tulevista käyttäjistä.
Asukkaille suunnattuja digitaalisia palveluita lisätään tulevaisuudessa ja tarve saada asukkaista
aktiivisia digipalveluiden käyttäjiä lisääntyy. Suunnittelujärjestelmän käyttö hyvinvointialueilla
voi edistää palveluiden käytettävyyttä, lisätä käyttäjäkeskeisyyttä ja parantaa kokonaisvaltaista
käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella on suora yhteys asiakastyytyväisyyteen, käyttäjien
käyttöhalukkuuteen ja organisaation maineeseen.
Tutkielmassa hyödynnetään suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää, joka keskittyy
käytännöllisten ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämiseen todellisiin ongelmiin. Menetelmää
hyödyntäen rakennetaan prototyyppejä nykyisistä palveluista siten, että ne kuvaavat tilannetta,
jossa ne olisi suunniteltu yhteisen suunnittelujärjestelmän avulla. Näiden prototyyppien avulla
testataan järjestelmien käytettävyyttä ilman sekä suunnittelujärjestelmää simuloiden ja
verrataan näistä saatuja käyttäjäkokemuksia keskenään
Tutkimus antaa tietoa siitä, mitä kaikkea kuuluu suunnittelujärjestelmän perustamiseen, mitä
hyötyjä se tuottaa organisaatiolle sekä millaisia vaikutuksia sillä on mm. asiakaskokemukseen.
Prototyyppi-artefaktien avulla voidaan käytännössä testata yhtenäisen suunnittelujärjestelmän
tuottamia hyötyjä sekä kyselyn avulla voidaan kerätä arvokasta käyttäjäkokemustietoa ennen
kuin tehdään päätöksiä suuren ja kalliin suunnittelujärjestelmän hankinnasta.
Wellbeing counties have special needs in designing digital services, as their services cater to a wide range of users of different ages and backgrounds. Digital services for residents are expected to increase in the future, and the need to encourage residents to actively use these digital services will grow. Using a design system in wellbeing county can enhance service usability, increase user-centeredness, and improve the overall user experience. User experience is directly connected to customer satisfaction, users' willingness to use the services, and the organization's reputation.
The study employs a design science research method, which focuses on developing practical and innovative solutions to real problems. Using this method, prototypes of current services are created to illustrate a scenario where they were designed with a common design system. These prototypes are used to test the usability of the systems both with and without the design system and compare the resulting user experiences.
The research provides insights into what is involved in establishing a design system, the benefits it brings to the organization, and its impacts on customer experience, among other factors. Through prototype artifacts, the practical benefits of a unified design system can be tested, and valuable user experience data can be collected through surveys before making decisions about acquiring a large and expensive design system.