Comparative analysis of landed cost between conventional and renewable diesel supply chain in Europe, Africa and the Middle east : A case study
Rönnblad, Aleksi (2024-05-27)
Rönnblad, Aleksi
27.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739477
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739477
Tiivistelmä
This thesis study is a case study carried out for a Nordic refinery company. The objectives of the
thesis study are to find out the differences between two different end products in the supply
chains, the challenges and opportunities and the landed cost of renewable diesel in the EMEA
region. The study includes study of the comparison group from the conventional fuel producers.
These research objectives aim for the future research and implementation in the supply chain of
the case company. The nature of the thesis is to work as a preliminary study around the supply
chain and landed cost analysis of the case company. This study compares information of the
mature and emerging industry segments to provide analogy of the current situation for the
researcher and case company stakeholders.
For the case company, cost-effectiveness and cost-cutting is a significant strategic decision. This decision is highlighted by the change negotiations that took place during the research process, involving the entire personnel of the company. This highlights the need for the case company to
identify the critical elements in the cost structure and to allocate the resources in the best
possible way. In this process the object of the study is important for the future research and
development to ensure that strategic decision and target.
This thesis is a combination of qualitative and quantitative research method. The theory section
highlights the supply chain, the oil industry, biofuels and cost management in the ERP-systems.
In the empirical part of the thesis study, the representatives of the case company have been
interviewed and various sources of information related to the cost structure of case company
supply chain analysed. The thesis study is formed on the basis of literature review, interviews,
cost management system, supply chain presentations and annual reports. This mixed research
method and information forms a framework for the analysis of the thesis study.
The result of the thesis is an estimate of the case company landed cost of renewable diesel, the
total cost development for different business segments and the cost development of the
comparison group. Main challenges, opportunities and development objectives are highlighted
in the study results. Based on the analysis, it is found that the case company has a material flow
that is shipped in significant quantities through different terminals. This observation and other
observations provide input data for future research in order to be able to make decisions after a
more detailed study whether observations are potentially targets for increasing cost effectiveness. Tutkielma on tapaustutkimus, joka on toteutettu pohjoismaiselle öljynjalostusyritykselle.
Tavoitteita tutkielmassa on selvittää kahden eri lopputuotteen eroavaisuudet toimitusketjussa,
haasteet ja mahdollisuudet sekä uusiutuvan dieselin toteutunut loppukustannus EMEA-alueella.
Samalla selvitetään vertailuryhmän kustannuskehitys. Vertailuryhmä koostuu tavanomaisista
öljynjalostusyrityksistä. Näillä tutkimustavoitteilla tavoitellaan tulevaisuuden tutkimusta ja
implementointia varten kehityskohteita kohdeyrityksen toimitusketjua varten. Tutkielman on
tarkoituksen toimia esiselvityksenä toimitusketjun ja toimituskustannuksen rakenteeseen
kohdeyrityksessä. Tapaustutkimuksen kohteena on vakiintuneen ja kasvavan liiketoiminnan
toiminta, jotta tutkijalle ja kohdeyritykselle syntyisi tilanteesta paras mahdollinen kuvaus.
Kohdeyritykselle kustannustehokkuus ja kustannuksien karsiminen on merkittävä strateginen
päätös. Tätä päätöstä korostaa tutkimusprosessin aikana käydyt muutosneuvottelut, jotka
koskivat koko yrityksen henkilöstöä. Tämä korostaa kohdeyrityksen tarvetta tunnistaa
kustannusrakenteen kriittiset tekijät ja kohdistaa resursseja parhaalla mahdollisella tavalla. Tässä
prosessissa tutkimuksen aihe on tärkeä tulevaisuuden tutkimuksen ja kehityksen
varmistamiseksi, jotta strategiset tavoitteet saavutetaan.
Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmä.
Teoriaosuudessa tuodaan esille toimitusketjua, öljyteollisuutta, biopolttoaineita ja
kustannushallinnan eri muotoja. Tutkielman empiirisessä osuudessa on haastateltu yrityksen
edustajia ja analysoitu eri tietolähteitä toimituskustannuksen muodostumisesta sekä
tiedonhallinnasta kohdeyrityksessä. Tutkielma on muodostettu kirjallisuuskatsauksen,
haastatteluiden, kustannuksien hallintajärjestelmän ja toimitusketjuun liittyviin esityksiin sekä
vuosikertomuksiin pohjautuen. Tutkimusmenetelmien yhdistelmä ja kattava informaatio
muodostavat kehyksen, jossa tutkimus on toteutettu.
Tutkielman tuloksena saavutettiin arvio kohdeyrityksen toteutuneesta toimituskustannuksesta
uusiutuvalle dieselpolttoaineelle, kokonaiskustannuskehitys eri liiketoimintasegmentille ja
vertailuryhmän kustannuskehitys. Merkittävimmät haasteet, mahdollisuudet ja kehitystavoitteet
on tuotu esille tutkimustuloksissa. Näiden havaintojen pohjalta havaittiin, että kohdeyrityksessä
on materiaalivirtaa, jota kuljetetaan merkittäviä määriä useamman eri terminaalin kautta. Tämä
tieto ja muut havainnot tarjoavat tulevaisuuden tutkimusta varten lähtötiedot, jotta kyetään
tekemään päätöksiä yksityiskohtaisemman tutkimuksen perusteella: ovatko kyseiset havainnot
potentiaalisia kohteita kustannustehokuuden kasvattamiselle.
thesis study are to find out the differences between two different end products in the supply
chains, the challenges and opportunities and the landed cost of renewable diesel in the EMEA
region. The study includes study of the comparison group from the conventional fuel producers.
These research objectives aim for the future research and implementation in the supply chain of
the case company. The nature of the thesis is to work as a preliminary study around the supply
chain and landed cost analysis of the case company. This study compares information of the
mature and emerging industry segments to provide analogy of the current situation for the
researcher and case company stakeholders.
For the case company, cost-effectiveness and cost-cutting is a significant strategic decision. This decision is highlighted by the change negotiations that took place during the research process, involving the entire personnel of the company. This highlights the need for the case company to
identify the critical elements in the cost structure and to allocate the resources in the best
possible way. In this process the object of the study is important for the future research and
development to ensure that strategic decision and target.
This thesis is a combination of qualitative and quantitative research method. The theory section
highlights the supply chain, the oil industry, biofuels and cost management in the ERP-systems.
In the empirical part of the thesis study, the representatives of the case company have been
interviewed and various sources of information related to the cost structure of case company
supply chain analysed. The thesis study is formed on the basis of literature review, interviews,
cost management system, supply chain presentations and annual reports. This mixed research
method and information forms a framework for the analysis of the thesis study.
The result of the thesis is an estimate of the case company landed cost of renewable diesel, the
total cost development for different business segments and the cost development of the
comparison group. Main challenges, opportunities and development objectives are highlighted
in the study results. Based on the analysis, it is found that the case company has a material flow
that is shipped in significant quantities through different terminals. This observation and other
observations provide input data for future research in order to be able to make decisions after a
more detailed study whether observations are potentially targets for increasing cost effectiveness.
Tavoitteita tutkielmassa on selvittää kahden eri lopputuotteen eroavaisuudet toimitusketjussa,
haasteet ja mahdollisuudet sekä uusiutuvan dieselin toteutunut loppukustannus EMEA-alueella.
Samalla selvitetään vertailuryhmän kustannuskehitys. Vertailuryhmä koostuu tavanomaisista
öljynjalostusyrityksistä. Näillä tutkimustavoitteilla tavoitellaan tulevaisuuden tutkimusta ja
implementointia varten kehityskohteita kohdeyrityksen toimitusketjua varten. Tutkielman on
tarkoituksen toimia esiselvityksenä toimitusketjun ja toimituskustannuksen rakenteeseen
kohdeyrityksessä. Tapaustutkimuksen kohteena on vakiintuneen ja kasvavan liiketoiminnan
toiminta, jotta tutkijalle ja kohdeyritykselle syntyisi tilanteesta paras mahdollinen kuvaus.
Kohdeyritykselle kustannustehokkuus ja kustannuksien karsiminen on merkittävä strateginen
päätös. Tätä päätöstä korostaa tutkimusprosessin aikana käydyt muutosneuvottelut, jotka
koskivat koko yrityksen henkilöstöä. Tämä korostaa kohdeyrityksen tarvetta tunnistaa
kustannusrakenteen kriittiset tekijät ja kohdistaa resursseja parhaalla mahdollisella tavalla. Tässä
prosessissa tutkimuksen aihe on tärkeä tulevaisuuden tutkimuksen ja kehityksen
varmistamiseksi, jotta strategiset tavoitteet saavutetaan.
Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmä.
Teoriaosuudessa tuodaan esille toimitusketjua, öljyteollisuutta, biopolttoaineita ja
kustannushallinnan eri muotoja. Tutkielman empiirisessä osuudessa on haastateltu yrityksen
edustajia ja analysoitu eri tietolähteitä toimituskustannuksen muodostumisesta sekä
tiedonhallinnasta kohdeyrityksessä. Tutkielma on muodostettu kirjallisuuskatsauksen,
haastatteluiden, kustannuksien hallintajärjestelmän ja toimitusketjuun liittyviin esityksiin sekä
vuosikertomuksiin pohjautuen. Tutkimusmenetelmien yhdistelmä ja kattava informaatio
muodostavat kehyksen, jossa tutkimus on toteutettu.
Tutkielman tuloksena saavutettiin arvio kohdeyrityksen toteutuneesta toimituskustannuksesta
uusiutuvalle dieselpolttoaineelle, kokonaiskustannuskehitys eri liiketoimintasegmentille ja
vertailuryhmän kustannuskehitys. Merkittävimmät haasteet, mahdollisuudet ja kehitystavoitteet
on tuotu esille tutkimustuloksissa. Näiden havaintojen pohjalta havaittiin, että kohdeyrityksessä
on materiaalivirtaa, jota kuljetetaan merkittäviä määriä useamman eri terminaalin kautta. Tämä
tieto ja muut havainnot tarjoavat tulevaisuuden tutkimusta varten lähtötiedot, jotta kyetään
tekemään päätöksiä yksityiskohtaisemman tutkimuksen perusteella: ovatko kyseiset havainnot
potentiaalisia kohteita kustannustehokuuden kasvattamiselle.