Työntekijöiden motivointi mikroyrityksessä : Motivoinnin keinot ja haasteet
Katajala, Elina (2024-06-12)
Katajala, Elina
12.06.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050627092
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050627092
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia mikroyrittäjien keinoja motivoida työntekijöitä ja selvittää heidän kohtaamia haasteita työntekijöiden motivoimisessa. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yleisesti motivaatiota motivaatioteorioiden ja työmotivaation näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan mikroyritystä sen erityispiirteiden valossa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla keväällä 2024. Aineisto koostuu viiden mikroyrittäjän haastattelusta. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimusten tulosten mukaan työntekijöitä motivoivat eri asiat. Tärkeimmiksi motivaatiokeinoiksi nousivat kuitenkin positiivisen palautteen saaminen, joustavuus, työilmapiiri sekä henkilökohtainen tuki. Aineelliset motivaatiokeinot kuten lahjat, rahabonukset ja palkka eivät tutkimusten mukaan motivoineet kuin pientä osaa. Tuloksista ilmeni, että yrityksillä on käytössä erittäin laajasti eri motivointikeinoja, joista kuitenkin vain osan koetiin vaikuttavan työntekijöiden motivaatioon merkittävällä tavalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijöiden motivointiin liittyvät haasteet ovat monisyisiä ja liittyvät työntekijöiden lisäksi yrittäjän omaan motivaatioon ja resursseihin. Työntekijöiden liittyen yrittäjät kokivat haastavaksi, kun työntekijä ei ole sisäisesti motivoitunut tai ylipäätänsä sopiva tehtävään. Yrittäjän oma motivaatio nousi tutkimuksessa esiin odottamattomaksi haasteeksi, yrittäjät pohtivat kuka heitä motivoisi työhön, koska epämotivoitunut ei kykene motivoimaan muita. Kolmanneksi haasteeksi tutkimuksessa nousi aikaresurssi, sen koettiin vaikeuttavan esimerkiksi henkilöstön motivoinnin kehittämistä.
Tehdyn tutkimuksen perusteella mikroyritys nähtiin pikemminkin motivaatiota lisäävänä kuin motivaatiota vähentävänä asiana. Mikroyrittäjät eivät kokeneet, että mikroyrittäjyys vaikeuttaisi työntekijöiden motivoimista, vaan antoi enemmän tilaa kehittää motivaatiokeinoja työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla keväällä 2024. Aineisto koostuu viiden mikroyrittäjän haastattelusta. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimusten tulosten mukaan työntekijöitä motivoivat eri asiat. Tärkeimmiksi motivaatiokeinoiksi nousivat kuitenkin positiivisen palautteen saaminen, joustavuus, työilmapiiri sekä henkilökohtainen tuki. Aineelliset motivaatiokeinot kuten lahjat, rahabonukset ja palkka eivät tutkimusten mukaan motivoineet kuin pientä osaa. Tuloksista ilmeni, että yrityksillä on käytössä erittäin laajasti eri motivointikeinoja, joista kuitenkin vain osan koetiin vaikuttavan työntekijöiden motivaatioon merkittävällä tavalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijöiden motivointiin liittyvät haasteet ovat monisyisiä ja liittyvät työntekijöiden lisäksi yrittäjän omaan motivaatioon ja resursseihin. Työntekijöiden liittyen yrittäjät kokivat haastavaksi, kun työntekijä ei ole sisäisesti motivoitunut tai ylipäätänsä sopiva tehtävään. Yrittäjän oma motivaatio nousi tutkimuksessa esiin odottamattomaksi haasteeksi, yrittäjät pohtivat kuka heitä motivoisi työhön, koska epämotivoitunut ei kykene motivoimaan muita. Kolmanneksi haasteeksi tutkimuksessa nousi aikaresurssi, sen koettiin vaikeuttavan esimerkiksi henkilöstön motivoinnin kehittämistä.
Tehdyn tutkimuksen perusteella mikroyritys nähtiin pikemminkin motivaatiota lisäävänä kuin motivaatiota vähentävänä asiana. Mikroyrittäjät eivät kokeneet, että mikroyrittäjyys vaikeuttaisi työntekijöiden motivoimista, vaan antoi enemmän tilaa kehittää motivaatiokeinoja työntekijöiden kanssa.