Psykologinen sopimus vuokratyöntekijään : Henkilöstövuokrausyrityksen edustajan näkökulma
Tanskanen, Roosa Sofia (2024-05-10)
Tanskanen, Roosa Sofia
10.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029187
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään psykologisen sopimuksen ilmenemistä vuokratyösuhteessa henkilöstövuokrausyrityksen edustajan näkökulmasta suhteessa vuokratyöntekijään. Vuokratyö on yleistyvä työsuhteiden muoto, jossa työsuhteen osapuolia on tavanomaisen kahden sijaan kolme: vuokratyöntekijä, henkilöstövuokrausyritys ja asiakasyritys. Henkilöstövuokrausyritys toimii työntekijän virallisena työnantajana, jolta asiakasyritys vuokraa työntekijän käyttöönsä. Psykologinen sopimus on puolestaan työsuhteen osapuolten käsitys molemminpuolisista velvoitteista. Vuokratyösuhteessa psykologisia sopimuksia on osapuolten tapaan enemmän kuin tavanomaisessa työsuhteessa. Vuokratyösuhteiden psykologisia sopimuksia on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja silloinkin lähinnä vuokratyöntekijän näkökulmasta. Tässä tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan aihetta henkilöstövuokrausyrityksen edustajan näkökulmasta.
Tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoisuutta psykologisen sopimuksen ilmenemisestä vuokratyösuhteessa eri osapuolten näkökulmasta. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaiseksi henkilöstövuokrausyrityksen edustajat kokevat psykologisen sopimuksen työntekijöihinsä. Tutkielmaa tehdessä aiheeseen lähdettiin ensin tutustumaan aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin perehtymällä. Näistä muodostettiin tutkimukselle teoreettinen viitekehys. Teoriatietoa kerätessä huomattiin, että psykologista sopimusta on tutkittu enimmäkseen tavanomaisissa työsuhteissa. Jonkin verran löytyi myös tutkimuksia, joissa on tutkittu psykologisen sopimuksen ilmenemistä vuokratyösuhteessa. Näissä aihetta oli kuitenkin lähestytty yleensä vuokratyöntekijän näkökulmasta. Kahdesta muusta näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia löytyi huomattavasti vähemmän.
Tilanteen korjaamiseksi tutkimus rajattiin henkilöstövuokrausyrityksen edustajille suoritettavaksi haastattelututkimukseksi. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu ja aineiston analysointimenetelmäksi teemoittelu. Haastateltaviksi valikoitui viisi henkilöstövuokrausyrityksessä työskentelevää henkilöä, jotka toimivat vuokratyöntekijöiden virallisina työnantajan edustajina eli yhteyshenkilöinä. Haastatteluaineistoa analysoimalla aiheesta muodostui viisi teema, joilla tuloksia jäsenneltiin. Teemat olivat työyhteisö, odotukset ja velvollisuudet, vuorovaikutus, ristiriidat ja sitoutuminen.
Tuloksista muodostettiin johtopäätökset, joiden mukaan henkilöstövuokrausyrityksen edustajien kokema psykologinen sopimus vuokratyöntekijöihinsä on enemmän transaktionaalinen kuin relationaalinen. Transaktionaalisella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että työsuhteen odotukset ja toimintatavat perustuvat enimmäkseen konkreettisesti sovittuihin asioihin ja ammattiroolien noudattamiseen, eivätkä niinkään henkilökohtaisiin suhteisiin tai lojaaliuteen, kuten relationaalisten sopimusten kohdalla.
Tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoisuutta psykologisen sopimuksen ilmenemisestä vuokratyösuhteessa eri osapuolten näkökulmasta. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaiseksi henkilöstövuokrausyrityksen edustajat kokevat psykologisen sopimuksen työntekijöihinsä. Tutkielmaa tehdessä aiheeseen lähdettiin ensin tutustumaan aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin perehtymällä. Näistä muodostettiin tutkimukselle teoreettinen viitekehys. Teoriatietoa kerätessä huomattiin, että psykologista sopimusta on tutkittu enimmäkseen tavanomaisissa työsuhteissa. Jonkin verran löytyi myös tutkimuksia, joissa on tutkittu psykologisen sopimuksen ilmenemistä vuokratyösuhteessa. Näissä aihetta oli kuitenkin lähestytty yleensä vuokratyöntekijän näkökulmasta. Kahdesta muusta näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia löytyi huomattavasti vähemmän.
Tilanteen korjaamiseksi tutkimus rajattiin henkilöstövuokrausyrityksen edustajille suoritettavaksi haastattelututkimukseksi. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu ja aineiston analysointimenetelmäksi teemoittelu. Haastateltaviksi valikoitui viisi henkilöstövuokrausyrityksessä työskentelevää henkilöä, jotka toimivat vuokratyöntekijöiden virallisina työnantajan edustajina eli yhteyshenkilöinä. Haastatteluaineistoa analysoimalla aiheesta muodostui viisi teema, joilla tuloksia jäsenneltiin. Teemat olivat työyhteisö, odotukset ja velvollisuudet, vuorovaikutus, ristiriidat ja sitoutuminen.
Tuloksista muodostettiin johtopäätökset, joiden mukaan henkilöstövuokrausyrityksen edustajien kokema psykologinen sopimus vuokratyöntekijöihinsä on enemmän transaktionaalinen kuin relationaalinen. Transaktionaalisella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että työsuhteen odotukset ja toimintatavat perustuvat enimmäkseen konkreettisesti sovittuihin asioihin ja ammattiroolien noudattamiseen, eivätkä niinkään henkilökohtaisiin suhteisiin tai lojaaliuteen, kuten relationaalisten sopimusten kohdalla.