Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

How to successfully onboard a newcomer in a hybrid workplace

Mäkinen, Elle (2024-05-09)

 
Katso/Avaa
Pro gradu- tutkielma (857.6Kb)
Lataukset: 


Mäkinen, Elle
09.05.2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050928776
Tiivistelmä
Workplace arrangements have changed as a result of the COVID-19 pandemic. As the restrictions
began to lift, employees were still working from home, which led to organizations implementing
a new working style that combines both on-site and off-site working. There are various
studies that explore the opportunities and threats related to hybrid working, but there is
little research done on how this working style affects the onboarding process. Onboarding is a
comprehensive process that aims to effortlessly assimilate a new hire into the organization. Successful
onboarding sets a foundation for employee retention, employee well-being and increases
productivity and performance. Successful onboarding has been challenged by the hybrid
model. Newcomers learn various skills by having social interactions. They are able to gain
knowledge and resources by observing how others act and behave in an organization. This transfer
of information is somewhat prevented by the lack of face-to-face communication and social
interactions that are caused by the hybrid model. Thus, this thesis explores how to succesfully
onboard a newcomer in a hybrid workplace. This thesis analyzes challenges and benefits associated
with hybrid onboarding and identifies effective tactics for a succesful onboarding process.

The aim of this research is to gain a better understanding on how to successfully onboard a new
employee in a hybrid workplace, by identifying key challenges and opportunities during the
onboarding process. Because the hybrid workplace incorporates both remote and in-person
work, it is of interest to research how employers onboard new hires in terms of it meeting the
needs of both in-office and remote workplace environments. The challenge being how to assimilate
a new hire to the organization and its culture, when the team meets in person less often.
This research was conducted through semi-structured interviews, by interviewing six employees
that had been onboarded in a hybrid workplace. The data was analyzed by transcribing and categorizing
it into themes. The study was further supported by a literature review, giving insight
into onboarding practices, hybrid working and onboarding in a hybrid workplace.

The results of this study indicated that the main opportunities of a hybrid workplace are flexibility,
enhanced work-life balance and productivity. Critical challenges associated with the hybrid
model are communication, collaboration and a decrease in organizational culture. These challenges
have an affect on employee well-being. To address these challenges, organizations should
establish clear guidelines for on-site and off-site working. Concerning the onboarding process,
these challenges affect social integration, communication and social and normative learning. To
overcome these challenges and to achieve a successful onboarding process, organizations
should enhance the use of supervisory support and mentors. Having training sesions on-site and
using socialization tactics help alleviate challenges with social integration and communication.
Moreover, customizing the onboarding process towards the needs of the newcomer assist with
finding a balance in the hybrid model.
 
COVID-19-pandemian seurauksena työpaikkojen järjestelyt muuttuivat. Rajoitusten purkaantuessa
etätyöskentely jatkui edelleen, mikä johti siihen, että organisaatiot ottivat käyttöön uudenlaisen
työskentelytavan, jossa yhdistyvät sekä paikan päällä työskentely että etätyöskentely. On
olemassa useita tutkimuksia hybridityöskentelyyn liittyvistä mahdollisuuksisia ja uhkista, mutta
vain vähän tutkimusta on tehty siitä, miten tämä työskentelytapa vaikuttaa perehdyttämiseen.
Perehdyttäminen on kokonaisvaltainen prosessi, jonka tavoitteena on opettaa uusi työntekijä
työpaikkansa tapoihin, työhönsä liittyviin odotuksiin ja työkavereihin. Perehdytyksen tavoitteet
ovat työntekijän sitouttaminen, hyvinvointi, tuottavuuden ja tehokkuuden lisääntyminen. Onnistunut
perehdyttäminen on kohdannut haasteita hybridimallin vuoksi. Uudet työntekijät oppivat
taitoja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tämä tiedonsiirto on jossain määrin estynyt tai
rajallisempaa etätyöskentelyssä. Toisin sanoen etätyöskentely aiheuttaa haasteita kommunikaatiolle
ja sosiaaliselle vuorovaikutukselle.

Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten uusi työntekijä voidaan onnistuneesti perehdyttää hybridimallisessa
työpaikassa. Tässä tutkielmassa analysoidaan hybridityöpaikan haasteita ja mahdollisuuksia
ja määritellään tehokkaita taktiikoita menestyksekkääseen perehdyttämiseen. Koska
hybridimallia noudattavassa työpaikassa työskennellään etänä ja paikan päällä, kiinnostuksen
kohteena on tutkia, miten työnantajat perehdyttävät uusia työntekijöitä siten, että perehdytys
vastaa sekä toimisto- että etätyöympäristön tarpeisiin. Haasteena on se, miten uusi työntekijä
sopeutetaan organisaatioon ja sen kulttuuriin, kun työpaikalla tavataan harvemmin henkilökohtaisesti.
Tutkimus on tehty puolistrukturoitujen haastattelujen avulla haastattelemalla kuutta
työntekijää, jotka ovat vastikään perehdytetty hybridityöpaikassa. Aineisto analysoitiin puhtaaksikirjoittamalla
ja luokittelemalla se teemoihin. Tutkimusta tuettiin tämän lisäksi kirjallisuuskatsauksella,
jossa tutustuttiin hybridimalliin, perehdyttämiseen ja perehdyttämiseen hybridityömallia
noudattavalla työpaikalla.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hybridityöpaikan tärkeimmät mahdollisuudet ovat joustavuus,
tuottavuus ja työn sekä yksityiselämän tasapainon parantaminen. Hybridimalliin liittyviä
haasteita ovat kommunikaatio, yhteistyö ja organisaatiokulttuurin heikkeneminen. Nämä haasteet
vaikuttavat työntekijöiden hyvinvointiin. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi organisaatioiden
olisi laadittava selkeät periaatteet etätyöskentelyä varten. Perehdyttämisen osalta nämä
haasteet vaikuttavat sosiaaliseen integraatioon, kommunikaatioon ja sosiaaliseen sekä normatiiviseen
oppimiseen. Näiden haasteiden ylipääsemiseksi ja onnistuneen perehdyttämisprosessin
aikaansaamiseksi, organisaatioiden olisi lisättävä esimiestuen ja mentoreiden käyttöä. Koulutustilaisuuksien
järjestäminen paikan päällä ja sosiaalistamistaktiikoiden käyttäminen auttavat
lieventämään sosiaaliseen integraatioon ja kommunikaatioon liittyviä haasteita. Lisäksi perehdyttämisprosessin
mukauttaminen vasta-alkajan tarpeisiin auttaa tasapainottamaan hybridityömallin
haasteita.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7993]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste