Markkinapaikkaliiketoiminnan strateginen kehittäminen luottamuksen näkökulmasta
Huoponen, Joni (2024-05-10)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028811
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028811
Tiivistelmä
Nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä digitaalisten markkinapaikkojen rooli kasvaa merkittävästi ja ne vaikuttavat kaupankäynnin kehitykseen. Nämä alustat tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden löytää tuotteita ja palveluita monilta eri myyjiltä, mikä tekee niistä tärkeitä toimijoita digitaalisen talouden kontekstissa. Strateginen kehitys ja luottamuksen rakentaminen ovat keskeisiä markkinapaikkojen menestykselle, sillä asiakkaat ja myyjät arvostavat turvallisuutta, helppokäyttöisyyttä ja lisäarvoa tuottavia toimintatapoja. Aiempi tutkimus on keskittynyt digitaalisten markkinapaikkojen yleiseen kehitykseen, mutta tietoa luottamuksen ja turvallisuuden rakentamisesta markkinapaikoilla on edelleen rajallisesti saatavilla. Tämä Pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään nykyaikaisten markkinapaikkojen luotettavuutta ja ymmärtämään, kuinka alustojen palveluntarjoajat pyrkivät rakentamaan luottamusta digitaalisen kaupankäynnin ratkaisuissaan. Lisäksi tutkitaan, ovatko turvalliset transaktiopalvelut potentiaalinen liiketoimintamalli markkinapaikoille. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tietoja kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tulokset tarjoavat tietoa keskeisistä strategisista toimintatavoista ja keinoista, joilla luottamus ja turvallisuus voidaan integroida osaksi digitaalisen markkinapaikan kehittämistä ja liiketoiminta-arkkitehtuuria: kuten käyttäjien tunnistamisen tärkeys, tietosuojakäytännöt, arkkitehtuurisuunnittelu sekä transaktionaaliset osto- ja myyntipolut. Teoreettisesti tutkimus laajentaa SOR-mallin käyttöä digitaalisten markkinapaikkojen kontekstissa ja luo lisää ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen strategisesta kehittämisestä. Samalla se tarkastelee kriittisesti luottamuksen merkitystä strategisessa kehittämisessä ja tuottaa tietoa keskeisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat palveluntarjoajien strategiseen päätöksentekoon ja markkinapaikan kehittämiseen. Tutkimus tarjoaa yrityksille käytännön tietoa ja suosituksia teknologian ja liiketoimintalogiikan yhdistämiseen, joilla voidaan vahvistaa luottamusta ja parantaa turvallisuutta digitaalisessa ympäristössä markkinapaikoilla.