Tavoitteena vahvempi tarina – mainostoimiston brändiuudistus ja ilmeen kirkastus
Rantala, Sarita (2024-05-10)
Rantala, Sarita
10.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029190
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029190
Tiivistelmä
Brändillä tarkoitetaan yleisesti tunnettua yritystä, tuotemerkkiä tai yksittäistä tuotetta tai palvelua. Brändin ensisijainen tehtävä on tuottaa lisäarvoa sekä yrityksen nykyisille että potentiaalisille asiakkaille. Yritysbrändillä tarkoitetaan sitä mielikuvakokonaisuutta, jonka yritys haluaa itsestään syntyvän, minkä vuoksi yritysbrändin olennainen tehtävä onkin tiivistää yrityksen toiminnan olennaiset asiat sekä tehdä siitä erottuva ja tunnistettava lukuisten kilpailijoidensa joukossa.
Yrityksen tai organisaation brändiuudistusprosessi voidaan toteuttaa monista eri syistä. Usein uudistusprosessin liikkeellepanevana tekijänä on yrityksen huono menestys, mutta näin ei aina kuitenkaan ole. Tämä pro gradu tutkielma on tapaustutkimus mainostoimiston brändiuudistusprosessista. Tarkastelussa on Mainostoimisto C2 Advertisingin (nyk. Kind Company) brändiuudistusprosessi, joka toteutettiin vuonna 2020–2021. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten mainostoimiston omaehtoinen brändiuudistusprosessi on toteutettu tilanteessa, jossa uudistus tehdään suunnitellusti niin, ettei yrityksellä ole varsinaista tarvetta uudistua esimerkiksi heikentyneen markkinatilanteen vuoksi.
Tutkimuksen aineistona käytetään yrityksen sisäistä materiaalia, joka on koottu yrityksen brändiuudistusprosessin aikana. Aineiston laajuus on noin 300 PowerPoint sivua sekä kaksi Instagram-julkaisua. Tutkimusaineisto kattaa kronologisessa järjestyksessä kaikki uudistusprosessin vaiheet aina suunnittelusta varsinaiseen toteutukseen ja uuden brändin lanseeraukseen asti. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineistoa analysoidaan viestintätieteiden näkökulmasta brändiuudistusprosessiin liittyviin teorioihin peilaten.
Mainostoimisto C2 Advertisingin brändiuudistusprosessi käynnistettiin, koska yritys halusi kirkastaa olemassa olevaa brändiään ja korostaa yrityksen vahvuuksia sekä sen taustalla olevaa tarinaa brändinsä avulla. Uudistusprosessi eteni suunnittelusta toteutukseen yrityksen koko henkilöstön voimin, jolloin jokainen henkilöstön jäsen pääsi vaikuttamaan uudistusprosessin lopputulokseen. Tämä lisäsi merkittävästi henkilöstön sitoutumista uuteen brändiin. Brändiuudistuksesta viestittiin asiakkaille ja sidosryhmille lanseerauksen aikana ja sen jälkeen muun muassa sosiaalisen median, verkkosivujen sekä päivittäisessä työssä käytyjen keskustelujen avulla. Kokonaisuudessaan uudistusprosessi noudatteli tutkimuksen pohjana käytettyjä teorioita hyvin. Prosessin vaiheissa oli huomioitu sekä organisaation sisäiset että ulkoiset tekijät ja sidosryhmät, niin viestinnän kuin konkreettisten toimenpiteiden osalta.
Yrityksen tai organisaation brändiuudistusprosessi voidaan toteuttaa monista eri syistä. Usein uudistusprosessin liikkeellepanevana tekijänä on yrityksen huono menestys, mutta näin ei aina kuitenkaan ole. Tämä pro gradu tutkielma on tapaustutkimus mainostoimiston brändiuudistusprosessista. Tarkastelussa on Mainostoimisto C2 Advertisingin (nyk. Kind Company) brändiuudistusprosessi, joka toteutettiin vuonna 2020–2021. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten mainostoimiston omaehtoinen brändiuudistusprosessi on toteutettu tilanteessa, jossa uudistus tehdään suunnitellusti niin, ettei yrityksellä ole varsinaista tarvetta uudistua esimerkiksi heikentyneen markkinatilanteen vuoksi.
Tutkimuksen aineistona käytetään yrityksen sisäistä materiaalia, joka on koottu yrityksen brändiuudistusprosessin aikana. Aineiston laajuus on noin 300 PowerPoint sivua sekä kaksi Instagram-julkaisua. Tutkimusaineisto kattaa kronologisessa järjestyksessä kaikki uudistusprosessin vaiheet aina suunnittelusta varsinaiseen toteutukseen ja uuden brändin lanseeraukseen asti. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineistoa analysoidaan viestintätieteiden näkökulmasta brändiuudistusprosessiin liittyviin teorioihin peilaten.
Mainostoimisto C2 Advertisingin brändiuudistusprosessi käynnistettiin, koska yritys halusi kirkastaa olemassa olevaa brändiään ja korostaa yrityksen vahvuuksia sekä sen taustalla olevaa tarinaa brändinsä avulla. Uudistusprosessi eteni suunnittelusta toteutukseen yrityksen koko henkilöstön voimin, jolloin jokainen henkilöstön jäsen pääsi vaikuttamaan uudistusprosessin lopputulokseen. Tämä lisäsi merkittävästi henkilöstön sitoutumista uuteen brändiin. Brändiuudistuksesta viestittiin asiakkaille ja sidosryhmille lanseerauksen aikana ja sen jälkeen muun muassa sosiaalisen median, verkkosivujen sekä päivittäisessä työssä käytyjen keskustelujen avulla. Kokonaisuudessaan uudistusprosessi noudatteli tutkimuksen pohjana käytettyjä teorioita hyvin. Prosessin vaiheissa oli huomioitu sekä organisaation sisäiset että ulkoiset tekijät ja sidosryhmät, niin viestinnän kuin konkreettisten toimenpiteiden osalta.