Julkisten hankintojen oikeudelliset riskit : lähitarkastelussa tarjousten käsittelyvaihe
Vuoto, Jenni Sofia (2024-05-10)
Vuoto, Jenni Sofia
10.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029282
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029282
Tiivistelmä
Tutkin tässä tutkielmassa lainopin metodein julkisten hankintojen oikeudellisia riskejä hankintayksikön näkökulmasta. Tutkimuksessa paneudutaan erityisesti tarjousten käsittelyvaiheen oikeudellisiin riskeihin. Oikeudellisten riskien lisäksi tutkin virheellisten menettelyjen seuraamuksia ja haen vastausta siihen, miten virheellisiltä menettelyiltä voitaisiin välttyä. Suomessa tehdään julkisia hankintoja vuoden 2018 tilastojen mukaan 47 miljardilla eurolla vuosittain. Julkisilla hankinnoilla tarkoitetaan organisaation ulkopuolelle ulottuvia tavara-, palvelu- ja urakkahankintoja, jotka tulee kilpailuttaa kynnysarvojen ylittyessä. Julkisia hankintoja sääntelee laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Julkisilla hankinnoilla on vaikutusta julkisten varojen käyttöön, toimialojen kilpailuun sekä kuluttajien palvelukokemukseen. Julkisten hankintojen parissa työskentelevät viranomaiset ovat merkittävässä roolissa hankintaprosessin onnistumisen kannalta.
Hankintaprosessi jaetaan neljään eri vaiheeseen, jotka ovat ilmoitusmenettely, tarjouspyyntövaihe, tarjousten käsittelyvaihe ja hankintapäätösvaihe. Tarjousten käsittelyvaihe sisältää tarjousten avaamisen tarjoustenjättöajan jälkeen, tarjoajan soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden varmistamisen sekä tarjousvertailun tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti. Oikeudellinen riski puolestaan tarkoittaa hankintayksikön näkökulmasta mahdollisuutta tai uhkaa siitä, että toiminta tai päätös hankintamenettelyssä voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin, kuten oikeudenkäyntiin tai korvauksiin. Oikeudelliset riskit voivat toteutuessaan viivästyttää hankintaprosessia ja aiheuttaa taloudellisia seuraamuksia hankintayksikölle.
Tutkimuksen merkittävänä löydöksenä voidaan pitää sitä, että hankintojen yleiset periaatteet nousivat esiin oikeudellisiin riskeihin liittyen. Hankintojen yleisten periaatteiden mukaan hankintayksikön tulee noudattaa tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Lisäksi hankintojen tulee noudattaa avoimuuden ja suhteellisuuden periaatteita. Nämä periaatteet toistuvat oikeuskäytännössä ja niiden noudattamatta jättäminen muodostaa merkittävän oikeudellisen riskin koko hankintaprosessin ajan. Tarjousten käsittelyvaiheen isoimpana haasteena ja näin ollen oikeudellisena riskinä on tarjouksen tai tarjoajan poissulkeminen tarjouskilpailusta väärin perustein tai sellaisen tarjouksen tai tarjoajan hyväksyminen, joka olisi pitänyt sulkea pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännön nojalla tarjousten käsittelyvaiheen virheet liittyivät tarjoajan tai tarjouksen poissulkemiseen. Sujuvan tarjousten käsittelyvaiheen kannalta on tärkeää, että hankinnan suunnittelu ja tarjouspyyntövaihe tehdään huolella, koska tarjousten käsittelyvaihe on kytköksissä tarjouspyyntöön. Epämääräinen tarjouspyyntö aiheuttaa ongelmia tarjousten vertailuun. Tällöin on vaarana, että vertailukelpoisten tarjousten puuttuessa hankinta joudutaan keskeyttämään. Edellä mainitun mukaan on tärkeää, että hankintoja tekevillä viranomaisilla on riittävä lainsäädännöllinen tuntemus. Lisäksi riittävät resurssit ja riskienhallinta ovat avainasemassa onnistuneeseen hankintaprosessiin.
Hankintaprosessi jaetaan neljään eri vaiheeseen, jotka ovat ilmoitusmenettely, tarjouspyyntövaihe, tarjousten käsittelyvaihe ja hankintapäätösvaihe. Tarjousten käsittelyvaihe sisältää tarjousten avaamisen tarjoustenjättöajan jälkeen, tarjoajan soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden varmistamisen sekä tarjousvertailun tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti. Oikeudellinen riski puolestaan tarkoittaa hankintayksikön näkökulmasta mahdollisuutta tai uhkaa siitä, että toiminta tai päätös hankintamenettelyssä voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin, kuten oikeudenkäyntiin tai korvauksiin. Oikeudelliset riskit voivat toteutuessaan viivästyttää hankintaprosessia ja aiheuttaa taloudellisia seuraamuksia hankintayksikölle.
Tutkimuksen merkittävänä löydöksenä voidaan pitää sitä, että hankintojen yleiset periaatteet nousivat esiin oikeudellisiin riskeihin liittyen. Hankintojen yleisten periaatteiden mukaan hankintayksikön tulee noudattaa tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Lisäksi hankintojen tulee noudattaa avoimuuden ja suhteellisuuden periaatteita. Nämä periaatteet toistuvat oikeuskäytännössä ja niiden noudattamatta jättäminen muodostaa merkittävän oikeudellisen riskin koko hankintaprosessin ajan. Tarjousten käsittelyvaiheen isoimpana haasteena ja näin ollen oikeudellisena riskinä on tarjouksen tai tarjoajan poissulkeminen tarjouskilpailusta väärin perustein tai sellaisen tarjouksen tai tarjoajan hyväksyminen, joka olisi pitänyt sulkea pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännön nojalla tarjousten käsittelyvaiheen virheet liittyivät tarjoajan tai tarjouksen poissulkemiseen. Sujuvan tarjousten käsittelyvaiheen kannalta on tärkeää, että hankinnan suunnittelu ja tarjouspyyntövaihe tehdään huolella, koska tarjousten käsittelyvaihe on kytköksissä tarjouspyyntöön. Epämääräinen tarjouspyyntö aiheuttaa ongelmia tarjousten vertailuun. Tällöin on vaarana, että vertailukelpoisten tarjousten puuttuessa hankinta joudutaan keskeyttämään. Edellä mainitun mukaan on tärkeää, että hankintoja tekevillä viranomaisilla on riittävä lainsäädännöllinen tuntemus. Lisäksi riittävät resurssit ja riskienhallinta ovat avainasemassa onnistuneeseen hankintaprosessiin.