Talousmedia, jota ymmärrät : Tarkastelussa Mimmit sijoittaa -median sitouttamisen keinot
Lammela, Maija (2024-04-25)
Lammela, Maija
25.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042522166
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042522166
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttunut merkittäväksi tiedonlähteeksi eri aihealueilla korvaten osittain perinteiset hakukoneet erityisesti nuorten keskuudessa. Esimerkiksi sijoittamisen suosio on kasvanut sosiaalisen median ansiosta. Sen lisäksi, että monet rahoitusalan organisaatiot jakavat tietoa ja ideoita sijoittamisesta, myös monet itseoppineet ovat aloittaneet aiheeseen liittyen sisällöntuotannon erityisesti Instagramissa ja TikTokissa. Esimerkkinä tästä toimii Mimmit sijoittaa -media, joka on kerännyt laajan seuraajakunnan tarjoamalla seuraajilleen ymmärrettävästi tietoa taloudenhallintaan liittyen. Sijoittamisen suosion kasvun myötä sosiaalisen median rooli tiedonjakajana ja keskustelualustana on kasvanut.
Tutkimus keskittyy analysoimaan Mimmit sijoittaa -median Instagram-tilin julkaisuja. Sosiaalisen median kanavista juuri Instagramin valinnassa painottui sen aktiivisuus ja monipuolisuus sekä sen suosio suomalaisten vaikuttajien keskuudessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Mimmit sijoittaa -media sitouttaa kohdeyleisöään Instagramissa. Tutkimuksen tavoite saavutetaan analysoimalla ensiksi, miten kohderyhmä otetaan huomioon Instagramin sisällöissä teemojen, viestintätyylin sekä visuaalisten tekijöiden osalta. Analyysin toisessa vaiheessa tarkastellaan Instagram-sisältöjen retorisia keinoja yleisön vakuuttamiseen.
Laajemmin tutkimuksen tavoitteena on pohtia sosiaalisen median roolia tiedonhakukanavana ja sisällöntuottajien vaikutusta viestinnän tehokkuuteen. Lisäksi selvitetään, vaikuttaako viestin kertoja enemmän kuin sen sisältö ja miten retoriikka Instagramissa vaikuttaa puhujan vakuuttavuuteen ja argumenttien esittämiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää siinä, että sosiaalisen median roolia tiedonvälitykseen talousaiheisissa sisällöissä ymmärretään paremmin niin vaikuttaja- kuin organisaatiotasolla.
Analyysin kulku alkoi kohderyhmän määrittämisestä, jatkui sitten kohderyhmäajattelun analyysiin ja siirtyi lopulta retoriseen analyysiin, jossa tarkasteltiin käytettyjä keinoja vakuuttavuuden ja sitoutumisen lisäämiseksi. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Mimmit sijoittaa onnistui määrittelemään selkeästi kohderyhmänsä ja hyödyntämään monia eri keinoja heidän sitouttamisekseen. Sisällöissä käytettiin erityisesti asiantuntijalausuntoja, henkilökohtaisia tarinoita sekä tunnepitoista sisältöä ja visuaalisuutta, jotka herättivät seuraajien kiinnostuksen ja samaistumisen talousaiheisiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että Mimmit sijoittaa onnistui sitouttamaan seuraajiaan monipuolisilla sisällöillä ja retorisilla keinoilla, jotka yhdistivät henkilökohtaisen ja opettavaisen sisällön Instagramissa. Tämä teki heidän sisällöistään kiinnostavan kohtauspaikan talousasioiden oppimiseen sekä sisältöjen parissa viihtymiseen.
Tutkimus keskittyy analysoimaan Mimmit sijoittaa -median Instagram-tilin julkaisuja. Sosiaalisen median kanavista juuri Instagramin valinnassa painottui sen aktiivisuus ja monipuolisuus sekä sen suosio suomalaisten vaikuttajien keskuudessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Mimmit sijoittaa -media sitouttaa kohdeyleisöään Instagramissa. Tutkimuksen tavoite saavutetaan analysoimalla ensiksi, miten kohderyhmä otetaan huomioon Instagramin sisällöissä teemojen, viestintätyylin sekä visuaalisten tekijöiden osalta. Analyysin toisessa vaiheessa tarkastellaan Instagram-sisältöjen retorisia keinoja yleisön vakuuttamiseen.
Laajemmin tutkimuksen tavoitteena on pohtia sosiaalisen median roolia tiedonhakukanavana ja sisällöntuottajien vaikutusta viestinnän tehokkuuteen. Lisäksi selvitetään, vaikuttaako viestin kertoja enemmän kuin sen sisältö ja miten retoriikka Instagramissa vaikuttaa puhujan vakuuttavuuteen ja argumenttien esittämiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää siinä, että sosiaalisen median roolia tiedonvälitykseen talousaiheisissa sisällöissä ymmärretään paremmin niin vaikuttaja- kuin organisaatiotasolla.
Analyysin kulku alkoi kohderyhmän määrittämisestä, jatkui sitten kohderyhmäajattelun analyysiin ja siirtyi lopulta retoriseen analyysiin, jossa tarkasteltiin käytettyjä keinoja vakuuttavuuden ja sitoutumisen lisäämiseksi. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Mimmit sijoittaa onnistui määrittelemään selkeästi kohderyhmänsä ja hyödyntämään monia eri keinoja heidän sitouttamisekseen. Sisällöissä käytettiin erityisesti asiantuntijalausuntoja, henkilökohtaisia tarinoita sekä tunnepitoista sisältöä ja visuaalisuutta, jotka herättivät seuraajien kiinnostuksen ja samaistumisen talousaiheisiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että Mimmit sijoittaa onnistui sitouttamaan seuraajiaan monipuolisilla sisällöillä ja retorisilla keinoilla, jotka yhdistivät henkilökohtaisen ja opettavaisen sisällön Instagramissa. Tämä teki heidän sisällöistään kiinnostavan kohtauspaikan talousasioiden oppimiseen sekä sisältöjen parissa viihtymiseen.