Osaamisen kehittämisen kytkeytyminen yrityksen strategiaan
Anttila, Jussi (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimus liittyy liiketaloustieteen alueella käytävään osaamisen johtamista koskevaan keskusteluun. Tarkoituksena on selvittää osaamisen kehittämisen ja yrityksen strategian kytkeytymistä toisiinsa liiketaloudellista voittoa tuottavissa yrityksissä. Aihetta lähestytään empiiriseen aineistoon pohjautuen.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakennetaan strategian ja osaamisen käsittelyllä. Keskeisinä käsitteinä käytetään strategiaa, ymmärrettynä yrityksen pitkän aikavälin suuntana kilpailuedun saavuttamiseksi sekä osaamista, käsittäen tiedot ja taidot sekä niiden hyödyntämisen. Empiirisen tutkimuksen metodologisena ratkaisuna käytetään aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, luokitellulla ja kvantifioidulla aineistolla. Empiirinen aineisto koostuu 16:sta yrityshaastattelusta sekä niihin liittyvistä monivalintakyselyistä. Pääosa haastatelluista yrityksistä on globaalisti toimivia. Viisi haastattelua on tehty Japanissa. Aineiston käsittelyn välineenä on käytetty NVivo ohjelmaa.
Empiirisen aineiston perusteella havaittiin kahdeksan strategiaa ja osaamisen kehittämistä kytkevää menetelmää: koulutus, sisäiset toimintajärjestelmät, kehityskeskustelu, palkitseminen, yksittäinen tehtävä tai henkilö organisaatiossa, organisaation kokonaisuus, tiedottaminen ja kommunikaatio sekä rekrytointi. Keskeisenä havaintona on strategian ja osaamisen kehittämisen välisen kytkennän monipuolisuus. Syitä tietyn tyyppisten kytkevien tekijöiden ilmenemiselle ei pystytty identifioimaan. Yrityksiä ei pystytty ryhmittelemään useampia yrityksiä käsittäviin luokkiin kytkevien tekijöiden perusteella. Kaikissa tutkituissa yrityksissä ei ollut tiedostettu osaamisen kehittämisen kytkeytymistä strategiaan.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakennetaan strategian ja osaamisen käsittelyllä. Keskeisinä käsitteinä käytetään strategiaa, ymmärrettynä yrityksen pitkän aikavälin suuntana kilpailuedun saavuttamiseksi sekä osaamista, käsittäen tiedot ja taidot sekä niiden hyödyntämisen. Empiirisen tutkimuksen metodologisena ratkaisuna käytetään aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, luokitellulla ja kvantifioidulla aineistolla. Empiirinen aineisto koostuu 16:sta yrityshaastattelusta sekä niihin liittyvistä monivalintakyselyistä. Pääosa haastatelluista yrityksistä on globaalisti toimivia. Viisi haastattelua on tehty Japanissa. Aineiston käsittelyn välineenä on käytetty NVivo ohjelmaa.
Empiirisen aineiston perusteella havaittiin kahdeksan strategiaa ja osaamisen kehittämistä kytkevää menetelmää: koulutus, sisäiset toimintajärjestelmät, kehityskeskustelu, palkitseminen, yksittäinen tehtävä tai henkilö organisaatiossa, organisaation kokonaisuus, tiedottaminen ja kommunikaatio sekä rekrytointi. Keskeisenä havaintona on strategian ja osaamisen kehittämisen välisen kytkennän monipuolisuus. Syitä tietyn tyyppisten kytkevien tekijöiden ilmenemiselle ei pystytty identifioimaan. Yrityksiä ei pystytty ryhmittelemään useampia yrityksiä käsittäviin luokkiin kytkevien tekijöiden perusteella. Kaikissa tutkituissa yrityksissä ei ollut tiedostettu osaamisen kehittämisen kytkeytymistä strategiaan.