YKSILÖN KOKEMUKSET JA TUNTEET ORGANISAATIOMUUTOKSESSA Case: SOL Palvelut Oy - Palvelurakenteen muutos
Kivisaari, Marja-Elina (2013)
Kivisaari, Marja-Elina
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten yksilö kokee organisaatiota kohtaavan muutoksen ja millaisia tunteita se hänessä herättää. Muutos nähdään prosessina, jonka onnistumiseen on mahdollista vaikuttaa muutosjohtamisen keinoin. Muutoksen kokemuksellisuuden ja emotionaalisuuden ymmärtäminen voi olla organisaatiolle merkittävä kilpailuetu muuttuvassa liike-elämässä. Tässä tutkimuksessa tunteiden ja kokemusten lisäksi pyritään selvittämään, onko muutosjohtamisessa löydettävissä tekijöitä, jotka erityisesti vaikuttavat muutoskokemuksiin ja siinä esiintyviin tunteisiin. Muutoksissa koetut tunteet esiintyvät vaiheittain ja niiden voimakkuus on riippuvainen muutoksen laadusta sekä kokemuksesta sen henkilökohtaisesta vaikuttavuudesta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa voidaan nähdä fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä. Tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena ovat inhimilliset, ainutkertaiset kokemukset sekä ainutlaatuiset tunteet. Tutkimus toteutettiin koti-,kiinteistö-, siivous-, toimitila-, turva- ja vartiointipalveluja tarjoavassa SOL Palvelut Oy:ssä, jossa läpikäytiin asiakastarpeesta kumpuavaa palvelurakenteen muutosta. Kyselytutkimukseen osallistui 22 henkilöä.
Tutkimus vahvistaa sen, että kokemukset organisaatiomuutoksessa ovat subjektiivisia ja ne vaihtelevat yksilöllisesti. Muutos on emotionaalinen kokemus, joka herättää niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteita. Tunteiden esiintyminen noudattelee aiempaa tutkimusta. Analysoimalla tutkimustuloksia on mahdollista osoittaa muutosviestinnän, osaamisen, osallistamisen sekä sosiaalisten suhteiden ja tuen nousevan merkittävimmin kokemukseen ja tunteisiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Muutos vaatii onnistuakseen hyvää hallintaa ja tunteiden johtamista. Tärkeänä vastaajille näyttäytyivät avoin vuorovaikutteinen dialogi muutosviestinnässä, mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen sekä tuki organisaatiolta ja kollegoilta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa voidaan nähdä fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä. Tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena ovat inhimilliset, ainutkertaiset kokemukset sekä ainutlaatuiset tunteet. Tutkimus toteutettiin koti-,kiinteistö-, siivous-, toimitila-, turva- ja vartiointipalveluja tarjoavassa SOL Palvelut Oy:ssä, jossa läpikäytiin asiakastarpeesta kumpuavaa palvelurakenteen muutosta. Kyselytutkimukseen osallistui 22 henkilöä.
Tutkimus vahvistaa sen, että kokemukset organisaatiomuutoksessa ovat subjektiivisia ja ne vaihtelevat yksilöllisesti. Muutos on emotionaalinen kokemus, joka herättää niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteita. Tunteiden esiintyminen noudattelee aiempaa tutkimusta. Analysoimalla tutkimustuloksia on mahdollista osoittaa muutosviestinnän, osaamisen, osallistamisen sekä sosiaalisten suhteiden ja tuen nousevan merkittävimmin kokemukseen ja tunteisiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Muutos vaatii onnistuakseen hyvää hallintaa ja tunteiden johtamista. Tärkeänä vastaajille näyttäytyivät avoin vuorovaikutteinen dialogi muutosviestinnässä, mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen sekä tuki organisaatiolta ja kollegoilta.