"retoriikka" - Selaus asiasanan mukaanPro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
Aineistot 1-20 / 73
-
Aktivismia hashtagin voimalla : #imwithsanna -julkaisut feministisinä kannanottoina Instagramissa
(21.06.2021)
Pro gradu -tutkielmaLokakuun 2020 Trendi-lehden kansikuvassa esiintyi pääministeri Sanna Marin. Henkilöhaas-tattelun yhteydessä julkaistiin myös toinen kuva, joka kiinnitti katsojien huomion, kun Trendi jakoi sen Instagram-tilillään. Kuvassa ... -
Argumentaatio Ajankohtaisen kakkosen Homoillassa
(2012)
Pro gradu - tutkielmaAjankohtaisen kakkosen teemaillan aiheena oli 12.10.2010 homoseksuaalien oikeus avioliittoon ja adoptioon sekä homosyrjintä. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, millaisia retorisia keinoja ko. ohjelman keskustelijat ... -
Argumentaatio, retoriset kuviot ja ideologia puheissa. Suomen tasavallan presidenttien puheet murroskausina 1920‒1961
(2013)
Pro gradu - tutkielmaPro gradu -tutkielma keskittyy tarkastelemaan Suomen tasavallan presidenttien retoriikkaa. Tutkittava aineisto koostuu seitsemästä presidentin puheesta, jotka sijoittuvat välille 1920‒1961. Tällä aikavälillä Suomessa ... -
Arkisilla lajitteluvinkeillä kohti kiertotaloutta : Jäteneuvonnan retoriset keinot Instagramissa
(30.09.2022)
Pro gradu -tutkielmaSuomen jätelaki uudistui vuoden 2021 heinäkuussa. Uudistus pitää sisällään erilaisia muutoksia, ja asuinkiinteistöjen lajittelumahdollisuudet parantuvat. Uudistuksen avulla Suomen tavoitteena on saavuttaa monia EU-direktiivien ... -
Aurinkokuninkaan eetos, paatos ja logos. Jääkiekkoilijoiden kokemuksia Juhani Tammisen urheiluvalmennusretoriikasta
(2016)
Pro gradu - tutkielmaVaikka pesäpallo on virallisesti Suomen kansallispeli, suomalaiset ovat jääkiekkokansa. Mitä paremmin suomalaisten suosikkijoukkueet menestyvät, sitä kovemmin suomalaiset seuraavat ja kannattavat suosikkijoukkueitaan. Yksi ... -
"Change runs on renewables" : Vastuullisuusviestinnän performanssi Neste Oyj:n videoissa
(07.04.2022)
Pro gradu -tutkielmaVastuullisuudesta on tullut tämän päivän trendi ja harvassa ovat ne yritykset ja organisaatiot, joiden toimintaan ei jollain muotoa lukeutuisi vastuullisuus ja siitä viestiminen. 2010-luvulla yhteiskunta on herännyt ... -
”Eettinen kanava ei ole palautekanava” : Luottamuksen rakentamisen representaatio ilmoituskanavien esittelyteksteissä
(25.12.2024)
Pro gradu -tutkielmaTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten luottamusta rakennetaan organisaatioiden eettisten ilmoituskanavien esittelyteksteissä. Eettiset ilmoituskanavat (whistleblowing) ovat yleistyneet Euroopassa erityisesti ... -
Elämää muuttavaa vaikuttamista : YK:n tasa-arvojärjestön visuaalinen retoriikka Instagramissa
(23.04.2024)
Pro gradu -tutkielmaVisuaalinen, lyhyillä teksteillä varustettu ja matalan kynnyksen poliittinen vaikuttaminen on kasvattanut suosiotaan Instagramissa viime vuosien aikana. Tämä pro gradu -tutkielma syventyy tarkastelemaan sosiaalisessa ... -
"Emme anna tuotteistamme valheellisia ja liioittelevia lupauksia". Ympäristöystävällisyydestä ja eettisyydestä vakuuttaminen kosmetiikkabisneksessä
(2014)
Pro gradu - tutkielmaTutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoin kosmetiikkayritykset verkkosivuillaan viestivät kuluttajille toimintansa eettisyydestä ja tuotteiden ympäristöystävällisyydestä. Tarkastelun kohteena ovat argumentointityypit, ... -
Ennen kuin on liian myöhäistä : WWF:n mainoskuvien vaikutuskeinot
(23.04.2025)
Pro gradu -tutkielmaYmpäristöongelmat koskettavat kaikkia ihmisiä, ja niitä pidetäänkin globaalisti suurina uhkina maapallon tulevaisuuden kannalta. Ympäristöviestinnän rooli näiden uhkien estämisessä on merkittävä. Ympäristo ... -
Euroopan unioni disinformaation torjujana : ”Kaikki, mitä luet tai kuulet koronaviruksesta, ei ole totta. Tämä on faktaa.”
(24.04.2022)
Pro gradu -tutkielmaKoronaviruspandemia on ollut otollista aikaa disinformaation eli tahallisesti tuotetun väärän tai harhaanjohtavan tiedon leviämiselle. Kun tietoa ei ole saatavilla riittävästi eikä riittävän nopeasti, eri intressiryhmät ... -
"Haluamme olla vastuullisuuden edelläkävijöitä" : Vastuullisuuden rakentuminen Pauligin Instagramissa
(31.07.2025)
Pro gradu -tutkielmaVastuullisuudesta on tullut ajankohtainen teema yritysten viestinnässä. Elämme keskellä kestävyyshaasteita, jotka vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan. Ruoka- ja juomateollisuudella sekä sen toimitusketjuilla on merkittäviä ... -
Hyvä, paha matkustus: Vastuullisuus osana Finnairin imagoa keskellä matkailualan ahdinkoa
(21.03.2022)
Pro gradu -tutkielmaKoronapandemia ajoi vuonna 2020 matkailualan sekä taloudelliseen kriisiin että mainekriisiin. Matkustuksen määrä laski radikaalisti, ja useat valtiot asettivat matkustusrajoituksia viruksen leviämisen estämiseksi. ... -
”I am so proud of how patient our children are” : Vakuuttavuus YouTuben sharenting-videoissa
(17.04.2025)
Pro gradu -tutkielmaSosiaalisen median kasvun myötä pinnalle ovat nousseet myös vaikuttajat. Sisällöntuottajien mukana myös globaali, erityisesti nuoria lapsia koskeva sharenting-ilmiö, on vakiinnuttanut paikkansa osana digitaalista viestintää. ... -
Itseilmaisua vai mainostusta? : Kaupalliset yhteistyöt Instagramissa
(2021)
Pro gradu -tutkielmaSosiaalisen median vaikuttajilla on paljon vaikutusvaltaa ja heidän avullaan voidaan tavoittaa varsinkin niitä, jotka eivät seuraa perinteisiä uutismedioita. Vaikuttajamarkkinointi on myös yrityksille tehokas ja edullinen ... -
”Itseä tällainen ei ainakaan houkuttele lisääntymään.” Sosiaalisen median reaktioita Helsingin kaupungin mainoskampanjaan liittyen
(2019)
Pro gradu - tutkielmaHelsingin kaupunki julkaisi marraskuussa 2016 kampanjan, jonka aiheena oli Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa. Kampanjassa verrattiin lapsiin kohdistuvaa välinpitämättömyyttä väkivaltaan ottamalla kantaa vanhempien ... -
”Kaikella, mitä teemme on yksi tarkoitus” : Merkityksellisyyden perusteluja yritysten verkkosivuilla
(2023)
Pro gradu -tutkielmaYritysten yhteiskunnallinen rooli on vahvistunut viime vuosikymmeninä, sillä vielä viisikymmentä vuotta sitten valloillaan oli ajatus, jonka mukaan yritysten ainoa tehtävä oli tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Nykyään ... -
Kampanjaviestinnällä vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Tarkastelussa Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanja Facebookissa
(2015)
Pro gradu - tutkielmaTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla suomalaisen voittoa tavoittelemattoman organisaation viestintäkampanjan avulla pyritään vaikuttamaan kohdeyleisöön sosiaalisessa mediassa. Tarkastelussa oli Syöpäsäätiön ... -
”Käytetty on tulevaisuuden valinta” : Vastuullisuuden rakentuminen Vintedin, Emmyn ja Reloven verkkosivuilla
(26.02.2025)
Pro gradu -tutkielmaKestävä kehitys ja kiertotalous ovat nousseet keskeisiksi aiheiksi vastuullisuuden kasvaneen merkityksen myötä. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa kuluttajat ovat tietoisempia valinnoistaan ja valitsevat yhä useammin ... -
Maailman vaikuttavimmat sekunnit : Retoriset keinot Super Bowl -mainoksissa
(06.11.2024)
Pro gradu -tutkielmaAntiikin retoriset keinot vaikuttavat meihin nykypäivänäkin, tietoisesti ja tiedostamatta. Retorisia keinoja esiintyy niin arkisissa kohtaamisissa kuin median välityksellä, esimerkiksi mainoksissa. Mainokset pyrkivät aina ...