- Selaus nimekkeen mukaanPro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
Aineistot 5076-5095 / 6876
-
Tarinoilla tuloksia? Brändinarratiivit osana liikkeenjohdon strategisia valintoja
(2019)
Pro gradu - tutkielmaMenestyäkseen yritys ei tarvitse pitkää historiaa, vaan taidon kertoa tarinaa. Bränditarina ei voi olla mikä tahansa seikkailu, vaan suunnitelmallinen brändiä tukeva strateginen työkalu. Jotta yritys pystyy rakentamaan ... -
Tarinoita paikannimien takaa. Tutkimus Ikkeläjärven ja Nummijärven kylien paikannimistöjen muutoksista
(2012)
Pro gradu - tutkielmaämän pro gradu -tutkielman aiheena ovat Ikkeläjärven ja Nummijärven paikannimistöjen muutokset kahden vuosikymmenen välillä, paikkojen nimeämisperusteet ja syyt paikannimimuutoksiin. Maalaiskylissä paikannimet muuttuvat ... -
Tarjoajan valinta: Soveltuvuuden edellytykset julkisissa hankinnoissa
(2011)
Pro gradu - tutkielmaJulkisia hankintoja tehdään Suomessa reilulla 22,5 miljardilla eurolla vuodessa. Euroilla mitattuna määrä on suuri, joten julkiset hankinnat ovat merkittävä osa julkista taloutta. Julkisten hankintojen lisääntyminen on ... -
Tarjous- ja kustannuslaskenta - case-tutkimuksessa Kvaerner Masa-Yards Oy ja Aker Finnyards Oy
(2002)
Pro gradu - tutkielmaTutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisen laivanrakennusteollisuuden yritysten Kvaerner Masa-Yards Oy:n ja Aker Finnyards Oy:n laivanrakennusprojekteihin liittyviä tarjous- ja kustannuslaskentajärjestelmiä sekä verrata ... -
Tarjouskilpailusta poissulkeminen: Poissulkemisperusteet osana harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa
(2016)
Pro gradu - tutkielmaJulkisissa hankinnoissa on kyse hankintayksikön tekemästä tavaran, palvelun tai rakennusurakan hankinnasta taloudellista vastiketta vastaan. Hankintalain (348/2007) mukaan hankintayksikön on valittava tarjouskilpailun ... -
Tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan asianosaisasema julkisten hankintojen muutoksenhaussa
(01.08.2019)
Pro gradu -tutkielmaTutkielmassa tarkastellaan julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän toimivuutta ja tehokkuutta tarjouskilpailuun osallistumattoman toimittajan näkökulmasta. Tutkielmassa perehdytään asianosaisen määritelmään julkisissa ...Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa. -
Tarkastusvaliokunnan taloudellisen asiantuntemuksen ja sukupuolen vaikutus tuloksenjärjestelyyn
(11 / 2021)
Pro gradu -tutkielmaTutkimuksen tarkoituksena on tarkastella taloudellisen asiantuntemuksen ja sukupuolen vaikutusta tuloksenjärjestelyyn suomalaisissa ja ruotsalaisissa julkisissa osakeyhtiöissä. Teoreettinen viitekehys keskittyy aikaisempien ... -
Tarkastusvaliokunnan vaikutus taloudellisen raportoinnin laatuun
(27.08.2020)
Pro gradu -tutkielmaTutkielman tavoitteena on tutkia, onko tarkastusvaliokunnalla vaikutusta yhtiön taloudellisen raportoinnin laatuun. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä yleistyneiden kirjanpitorikkomusten ja kiristyneiden hallinnointivaatimusten ... -
Tarkkailijasta tykkääjäksi: Kuluttajan osallistuminen välipalabrändin sosiaalisessa mediassa
(2019)
Pro gradu - tutkielmaKuluttajan rooli on kehittynyt kuluttajan ja yrityksen välisessä vuorovaikutuksessa yrityksen viestejä vastaanottavasta kohteesta osallistuvaksi toimijaksi. Kuluttajien osallistuminen on usein edellytyksenä yritysten ... -
Tasa-arvolain vaikutus kunnallisen viranhaltijan virantäyttömenettelyyn
(2018)
Pro gradu - tutkielmaSegregaatio eli sukupuolen mukainen eriyttäminen ja erillään pitäminen on keskeinen mekanismi, jolla tuotetaan sukupuolten välistä eriarvoisuutta yhteiskunnassa. Tällä tarkoitetaan sitä, että työt, toiminnot ja ominaisuudet ... -
Tasa-arvon haasteet julkisessa hallinnossa. Tasa-arvon toteutuminen kansalaiskysely 2008 valossa.
(2010)
Pro gradu - tutkielmaTasa-arvo ja kansalaisten tasapuolinen kohtelu kuuluvat hyvän hallinnon vaatimuksiin ja demokraattiseen yhteiskuntaan. Jokaisella kansalaisella on oikeus tasapuoliseen ja syrjimättömään kohteluun. Tämän tutkielman tarkoituksena ... -
Tasapainon haaste henkilöbrändejä hyödyntävässä markkinoinnissa – Kalevala Korun ja Duudsoneiden yhteistyön suhteet, merkitykset ja tasapaino
(2015)
Pro gradu - tutkielmaKuuluisien henkilöbrändien hyödyntäminen yritysten ja tuotteiden markkinoinnissa on kasvanut vuosien mittaan räjähdysmäisesti. Julkisuuden henkilöt herättävät kuluttajissa vahvoja merkityksiä, mielikuvia ja assosiaatioita, ... -
Tasapainotetun tuloskortin käyttö ja käytön vaikutus yrityksen suorituskykyyn
(2017)
Pro gradu - tutkielmaTämä tutkielma käsittelee tasapainotetun tuloskortin käytön vaikutuksia yrityksen suorituskykyyn sekä tuloskortin käyttöön vaikuttavia tekijöitä. Tasapainotettu tuloskortti on Kaplanin ja Nortonin vuonna 1992 kehittämä ... -
Tasavallan presidentin esiin nousevia johtamisrooleja lainsäädännön, eräiden toimien ja median kautta tulkittuna
(2002)
Pro gradu - tutkielmaPresidentin valtaoikeuksia on systemaattisesti kavennettu jo 1980-luvulta lähtien ja 1.3.2000 tuli voimaan Suomen uusi perustuslaki, jossa presidentin asema ja tehtävät saivat lopullisen muodon. Presidentti-instituutiota ... -
Tasavallan presidentin ulkopoliittinen toimivalta
(2006)
Pro gradu - tutkielmaTutkielma käsittelee tasavallan presidentin ulkopoliittista toimivaltaa. Tutkielman lähtökohtana voidaan pitää perustuslain 93.1 §:ää, jonka mukaan Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa ... -
Tasaverojärjestelmä : Olisiko tasaveromalli Suomelle parempi verojärjestelmä?
(08.10.2019)
Pro gradu -tutkielmaTämän maisteritutkielman tavoitteena on selvittää, olisiko tasaveromalli Suomelle parempi verojärjestelmä kuin nykyinen eriytetty tuloverojärjestelmä, johon sisältyy ansiotulojen progressiivinen verotus. Tasaverotusta ... -
TAVARAMERKIT JA VÄIJYTYSMARKKINOINTI - FIFA vs. Kulula
(2016)
Pro gradu - tutkielmaIsot urheilutapahtumat, kuten jalkapallon MM-kisat tai olympialaiset, ovat tänä päivänä liiketoimintaa, jossa liikkuvat valtavat rahat. Urheilutapahtuman rajallisen sponsorimäärän vuoksi, moni yritys jää kisojen ulkopuolelle ... -
Tavaramerkit kilpailutaloudessa
(2004)
Pro gradu - tutkielmaTavaramerkit ovat tärkeitä nykypäivän liike-elämässä – usein yrityksen tärkeintä ja arvokkainta pääomaa – ja luovat yhä kovenevassa kilpailussa tärkeän kilpailuedun. Menestyksekkään tavaramerkin luominen edellyttää ... -
Tavaramerkki luksusbrändin suojana ja kaupallisen arvon kilpailuedun synnyttäjänä
(19.11.2020)
Pro gradu -tutkielmaLuksusbrändit ovat viime vuosina kasvattaneet merkitystään markkinoilla ja brändäämisesta onkin tullut tehokas keino erottautua markkinoilla. Lisäksi aineettoman omaisuuden merkitys on kasvanut ja siitä on tullut yrityksen ... -
Tavaran virhe kansainvälisessä toimituksessa
(2003)
Pro gradu - tutkielmaTutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tarkoitetaan irtaimen tavaran virheellä kansainvälisessä toimituksessa sekä kaupan osapuolten vastuu virheestä. Tavaran virheen määritelmää tarkastellaan pääasiassa Wienin ...