IT-tuen operatiivisen koontinäytön suunnitteluohjeet
Puputti, Kai (2024-04-05)
Puputti, Kai
05.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040514858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040514858
Tiivistelmä
Digitalisaatio on tehnyt yrityksistä riippuvaisia IT-palveluiden moitteettomasta toiminnasta. IT-palveluiden hallinnalla on merkittävä rooli moderneissa liiketoimintaympäristöissä, sillä se tarjoaa kehyksen IT-palvelujen kehittämiseen, ylläpitämiseen ja tehokkuuden parantamiseen, mikä tukee yritysten liiketoiminnallisia päämääriä. IT-palveluiden hallinnassa voidaan keskittyä muun muassa siihen, kuinka yritykset hallitsevat IT-palveluissa esiintyviä häiriöitä. IT-palveluiden hallinnassa palvelunhallintajärjestelmässä oleva tieto näyttelee merkittävää roolia.
IT-palvelunhallinnassa tiedonhallinnan merkitys onkin korostunut yrityksen X toiminnassa, herättäen tarpeen tehokkaammille välineille tiedon visualisoinnissa. IT-palvelunhallinnan ympäristössä ei ole kyse pelkästään informaation määrästä, vaan kyvystä erottaa kriittinen tieto epäolennaisesta, jotta voidaan välttää tiedon ylikuormituksen aiheuttamat haasteet päätöksenteolle. Tietojen hallinnassa ja esittämisessä on mahdollista käyttää apuna erilaisia koontinäyttöjä (eng. dashboards), joiden avulla voidaan viestiä informaatiota eri organisaatiotasoille. Eri organisaatiotasojen käyttäjäryhmillä on ainutlaatuisia tarpeita ja vaatimuksia esitettävän tiedon suhteen, jonka vuoksi on välttämätöntä räätälöidä koontinäyttöjen sisältö ja toiminnallisuudet kohderyhmän tarpeiden mukaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten operatiiviset koontinäytöt olisi suunniteltava IT-palvelunhallinnan kontekstissa, jotta niiden avulla pystytään tehostamaan operatiivisia prosesseja. Tutkimuksen tavoitteeseen päästään vastaamalla tutkimuskysymyksiin, joiden avulla tunnistetaan, miten operatiiviset koontinäytöt auttavat käyttäjiä hahmottamaan monimutkaisia tietoaineistoja ja millaisia tarpeita ja vaatimuksia käyttäjillä on IT-tukipalvelun koontinäytölle. Tässä apuna käytetään teoreettista viitekehystä, jossa syvennytään IT-palvelunhallinnan ja koontinäyttöjen aiempaan tutkimukseen, keskittyen erityisesti ITIL-viitekehykseen ja operatiivisten koontinäyttöjen hyödyllisyyteen tietojen visualisoinnissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään suunnittelutieteellistä tutkimusta, jossa tutkimuskysymyksien avulla pyritään rakentamaan operatiivisen koontinäytön suunnitteluohjeet.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kymmenen suunnitteluohjetta, jotka muodostuivat yhdistämällä teoreettinen tieto käytännön havaintoihin. Näiden kymmenen suunnitteluohjeiden soveltuvuutta ja tehokkuutta havainnollistetaan tutkimuksessa demonstroinnin avulla, jossa esitellään suunnitteluohjeiden avulla rakennettua IT-tuen operatiivisen koontinäytön prototyyppiä. Huolellisesti suunniteltujen operatiivisten koontinäyttöjen avulla tietojen ylikuormitusta voidaan vähentää, ja käyttäjät voivat tehokkaammin seurata ja hallita operatiivisista prosesseista syntyvää informaatiota. Työssä kehitetyt suunnitteluohjeet tarjoavat konkreettisen välineen IT-palvelunhallinnan parantamiseen, edistäen organisaatioiden kykyä vastata jatkuvasti muuttuvaan toimintaympäristöön.
IT-palvelunhallinnassa tiedonhallinnan merkitys onkin korostunut yrityksen X toiminnassa, herättäen tarpeen tehokkaammille välineille tiedon visualisoinnissa. IT-palvelunhallinnan ympäristössä ei ole kyse pelkästään informaation määrästä, vaan kyvystä erottaa kriittinen tieto epäolennaisesta, jotta voidaan välttää tiedon ylikuormituksen aiheuttamat haasteet päätöksenteolle. Tietojen hallinnassa ja esittämisessä on mahdollista käyttää apuna erilaisia koontinäyttöjä (eng. dashboards), joiden avulla voidaan viestiä informaatiota eri organisaatiotasoille. Eri organisaatiotasojen käyttäjäryhmillä on ainutlaatuisia tarpeita ja vaatimuksia esitettävän tiedon suhteen, jonka vuoksi on välttämätöntä räätälöidä koontinäyttöjen sisältö ja toiminnallisuudet kohderyhmän tarpeiden mukaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten operatiiviset koontinäytöt olisi suunniteltava IT-palvelunhallinnan kontekstissa, jotta niiden avulla pystytään tehostamaan operatiivisia prosesseja. Tutkimuksen tavoitteeseen päästään vastaamalla tutkimuskysymyksiin, joiden avulla tunnistetaan, miten operatiiviset koontinäytöt auttavat käyttäjiä hahmottamaan monimutkaisia tietoaineistoja ja millaisia tarpeita ja vaatimuksia käyttäjillä on IT-tukipalvelun koontinäytölle. Tässä apuna käytetään teoreettista viitekehystä, jossa syvennytään IT-palvelunhallinnan ja koontinäyttöjen aiempaan tutkimukseen, keskittyen erityisesti ITIL-viitekehykseen ja operatiivisten koontinäyttöjen hyödyllisyyteen tietojen visualisoinnissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään suunnittelutieteellistä tutkimusta, jossa tutkimuskysymyksien avulla pyritään rakentamaan operatiivisen koontinäytön suunnitteluohjeet.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kymmenen suunnitteluohjetta, jotka muodostuivat yhdistämällä teoreettinen tieto käytännön havaintoihin. Näiden kymmenen suunnitteluohjeiden soveltuvuutta ja tehokkuutta havainnollistetaan tutkimuksessa demonstroinnin avulla, jossa esitellään suunnitteluohjeiden avulla rakennettua IT-tuen operatiivisen koontinäytön prototyyppiä. Huolellisesti suunniteltujen operatiivisten koontinäyttöjen avulla tietojen ylikuormitusta voidaan vähentää, ja käyttäjät voivat tehokkaammin seurata ja hallita operatiivisista prosesseista syntyvää informaatiota. Työssä kehitetyt suunnitteluohjeet tarjoavat konkreettisen välineen IT-palvelunhallinnan parantamiseen, edistäen organisaatioiden kykyä vastata jatkuvasti muuttuvaan toimintaympäristöön.