Esihenkilön toiminnan vaikutus henkilöstökokemuksen muodostumiseen – positiivisella henkilöstökokemuksella tehokkaampaan työhön
Kivakka, Janne (2024-04-05)
Kivakka, Janne
05.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040515133
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040515133
Tiivistelmä
Positiivinen henkilöstökokemus on työntekijälle syntynyt näkemys työnantajasta, joka syntyy työntekijän ja työnantajan välisestä vuorovaikutuksista, työntekijän mielikuvista ja tunteista. Henkilöstökokemuksen muodostumiseen vaikuttaa myös sen osatekijät, kuten sitoutuminen, työhyvinvointi sekä motivaatio. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoilla esihenkilö voi vaikuttaa henkilöstökokemuksen muodostamiseen sekä vaikuttaako saavutettu positiivinen henkilöstökokemus työn tehokkuuteen. Tutkielman johtopäätökset tarjoavat tieteellistä perustaa esihenkilön optimaaliselle toiminnalle henkilöstökokemuksen näkökulmasta tarkasteltuna. Lisäksi johtopäätökset voivat parhaimmassa tapauksessa lisätä yksilöiden tietoisuutta henkilöstökokemuksen vaikutuksista organisaation tuottavuuteen ja työn tehokkuuteen. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineiston analysoinnilla pyritään jo tiedossa olevalla tiedolla ja tutkimuksilla vastaamaan asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkielmassa kyetään lähdeaineiston analyysin avulla tunnistamaan esihenkilön toiminnan vaikutuksia henkilöstökokemuksen muodostumiseen. Tutkielman mukaan esihenkilön toiminta, jossa vahvasti läsnä ovat yksilöllinen huomioiminen, motivoivan ja mahdollistavan ympäristön varmistaminen sekä kulttuurin ja strategian jalkauttaminen, luo positiivisia vaikutuksia henkilöstökokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tutkielmassa osoitetaan käytetyn lähdeaineiston ja sen sisältämien aikaisempien tutkimusten tuella positiivisen henkilöstökokemuksen, ja sitä tukevan johtamismallin, organisaation tehokkuuden sekä työn tehokkuuden välinen korrelaatio. Tutkielman ollessa kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja täten lähdeaineistona käytettäessä jo julkaistua tutkimustietoa, ei tutkielmalla saavuteta merkittävää uutta tietoa aiheesta. Tutkielman johtopäätökset kuitenkin osoittavat, että johtajuuteen ja henkilöstökokemukseen panostamisella on myös taloudellisia vaikutuksia. Jatkotutkimuksen aiheeksi tutkielman teossa nousee henkilöstön ja organisaation menestymisen välisen kausaliteetin, eli syy-seuraus-suhteen osoittaminen. Haasteita jatkotutkimukselle kuitenkin asettaa henkilöstöjohtamisen kokonaisuuden laajuus sekä muiden organisaation menestymiseen vaikuttavien tekijöiden eristäminen tutkimustuloksesta.
Tutkielmassa kyetään lähdeaineiston analyysin avulla tunnistamaan esihenkilön toiminnan vaikutuksia henkilöstökokemuksen muodostumiseen. Tutkielman mukaan esihenkilön toiminta, jossa vahvasti läsnä ovat yksilöllinen huomioiminen, motivoivan ja mahdollistavan ympäristön varmistaminen sekä kulttuurin ja strategian jalkauttaminen, luo positiivisia vaikutuksia henkilöstökokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tutkielmassa osoitetaan käytetyn lähdeaineiston ja sen sisältämien aikaisempien tutkimusten tuella positiivisen henkilöstökokemuksen, ja sitä tukevan johtamismallin, organisaation tehokkuuden sekä työn tehokkuuden välinen korrelaatio. Tutkielman ollessa kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja täten lähdeaineistona käytettäessä jo julkaistua tutkimustietoa, ei tutkielmalla saavuteta merkittävää uutta tietoa aiheesta. Tutkielman johtopäätökset kuitenkin osoittavat, että johtajuuteen ja henkilöstökokemukseen panostamisella on myös taloudellisia vaikutuksia. Jatkotutkimuksen aiheeksi tutkielman teossa nousee henkilöstön ja organisaation menestymisen välisen kausaliteetin, eli syy-seuraus-suhteen osoittaminen. Haasteita jatkotutkimukselle kuitenkin asettaa henkilöstöjohtamisen kokonaisuuden laajuus sekä muiden organisaation menestymiseen vaikuttavien tekijöiden eristäminen tutkimustuloksesta.