Könsskillnader i språkbadselevers skriftliga språkbruk: Adverb och de oböjliga ordklasserna
Kivikoski, Outi (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman materiaali koostuu vaasalaisten kolmas-, kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten kielikylpyoppilaiden ruotsinkielisistä kirjoitelmista. Oppilaat kirjoittivat kirjoitelmat loppuvuodesta 2004.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut vertailla, miten kielikylpyoppilaiden kirjoitettu kielenkäyttö eroaa tyttöjen ja poikien välillä sekä miten kirjoitettu kieli kehittyy peruskoulun aikana. Tutkimuksessa tarkastellaan taipumattomia sanaluokkia, kuten adverbejä, prepositioita, konjunktioita, interjektioita sekä infinitiivin att -tunnusta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että sekä tyttöjen että poikien kirjoitettu kieli muistuttaa hyvin paljon toisiaan taipumattomien sanaluokkien osalta. Tytöt käyttävät kuitenkin prepositioita ja adverbeja hieman enemmän ja monipuolisemmin kuin pojat jokaisella vuosiluokalla. Pojat käyttävät tyttöjä enemmän ainoastaan konjunktioita vuosiluokilla 3 ja 6 sekä infinitiivin att -tunnusta vuosiluokilla 6 ja 9. Tytöt käyttävät siis tämän tutkimuksen perusteella kieltä monipuolisemmin kuin pojat. Erot ovat tosin pääasiassa hyvin pieniä.
Sekä tyttöjen että poikien kieli kehittyy paljon vuosiluokalta 3 vuosiluokalle 9. Kielen kehittyminen näkyy tekstien pituudessa ja sanojen monipuolisemmassa käytössä. Taipumattomien sanaluokkien sanojen käyttö lisääntyy huomattavasti kouluvuosien aikana.
Tutkimuksen perusteella tyttöjen ja poikien kielen käytössä on eroja, mutta todenmukaisemman kuvan saamiseksi olisi tutkimusmateriaalin oltava yhdenmukaisempi ja laajempi.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut vertailla, miten kielikylpyoppilaiden kirjoitettu kielenkäyttö eroaa tyttöjen ja poikien välillä sekä miten kirjoitettu kieli kehittyy peruskoulun aikana. Tutkimuksessa tarkastellaan taipumattomia sanaluokkia, kuten adverbejä, prepositioita, konjunktioita, interjektioita sekä infinitiivin att -tunnusta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että sekä tyttöjen että poikien kirjoitettu kieli muistuttaa hyvin paljon toisiaan taipumattomien sanaluokkien osalta. Tytöt käyttävät kuitenkin prepositioita ja adverbeja hieman enemmän ja monipuolisemmin kuin pojat jokaisella vuosiluokalla. Pojat käyttävät tyttöjä enemmän ainoastaan konjunktioita vuosiluokilla 3 ja 6 sekä infinitiivin att -tunnusta vuosiluokilla 6 ja 9. Tytöt käyttävät siis tämän tutkimuksen perusteella kieltä monipuolisemmin kuin pojat. Erot ovat tosin pääasiassa hyvin pieniä.
Sekä tyttöjen että poikien kieli kehittyy paljon vuosiluokalta 3 vuosiluokalle 9. Kielen kehittyminen näkyy tekstien pituudessa ja sanojen monipuolisemmassa käytössä. Taipumattomien sanaluokkien sanojen käyttö lisääntyy huomattavasti kouluvuosien aikana.
Tutkimuksen perusteella tyttöjen ja poikien kielen käytössä on eroja, mutta todenmukaisemman kuvan saamiseksi olisi tutkimusmateriaalin oltava yhdenmukaisempi ja laajempi.