Ohjeistus B2B-verkkoyhteisön käytännön johtamiseen : Suunnittelutieteellinen tapaustutkimus
Lukkala, Anni (2024-04-08)
Lukkala, Anni
08.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040815385
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040815385
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyy kohdeyrityksen perustaman ja ylläpitämän, suljetun B2B-asiakasverkkoyhteisön käytännön johtamiseen. Tutkimus perustuu hypoteesiin, että systemaattisesti johdettuna verkkoyhteisö toimii tehokkaammin ja tuottaa enemmän hyötyä sekä sitä ylläpitävälle organisaatiolle itselleen, että yhteisön jäsenille. Tutkimuksen tavoitteena on ensinnäkin selvittää, miten organisaation tulisi johtaa toimivaa ja arvoa tuottavaa verkossa toimivaa asiakasyhteisöään. Toisena tavoitteena on täyttää aukko tietojärjestelmätutkimuksessa kehittämällä kattava ja yhtenäinen ohjeistus verkkoyhteisön käytännön johtamiseen.
Tutkielman teoreettinen tausta muodostuu kollektiivista älykkyyttä ja verkkoyhteisöjä käsittelevästä tutkimuksesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee joukkoälyä, joukkoistamista ja verkkoyhteisöjä sekä yhteisömanageroinnin merkitystä verkkoyhteisön menestyksen kannalta. Tutkimus on toteutettu suunnittelutieteellisellä tutkimusmenetelmällä. Ohjeistuksen tietopohja rakentuu aiemmasta B2B-verkkoyhteisöjä koskevasta tutkimuksesta sekä kohdeverkkoyhteisön vuorovaikutuksen nykytilan analyysista. Tutkimuksen aineisto koostuu verkkoyhteisön keskustelupalstalle vuonna 2023 lähetetyistä 201 keskusteluviestistä. Aineisto on analysoitu käyttäen vuorovaikutusprosessin analyysimenetelmää (Interaction Process Analysis, IPA). Lisäksi tietopohjaa on kasvatettu aineistolla, joka on kerätty kohdeyrityksen keskeisille henkilöille järjestetyssä demonstraatio- ja arviointityöpajassa.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt artefakti on verkkoyhteisön johtamisen ohjeistus, joka on implementoitavissa tapausorganisaation käyttöön osaksi sen toimintajärjestelmää. Artefakti koostuu verkkoyhteisön käytännön johtamisen ohjeistuksesta ja siitä tehdystä infografiikasta. Ohjeistus sisältää toimintaohjeet verkkoyhteisön hoitamiseen päivittäisessä toiminnassa ja se keskittyy yhteisön seuraamiseen ja aktiiviseen läsnäoloon, tiedon jakamiseen, vastavuoroisuuden edistämiseen, jäsenten aktivointiin, keskustelujen ohjaamiseen ja positiivisen ilmapiirin sekä aktiivisen kulttuurin edistämiseen.
Tutkimustulos tukee kohdeyrityksen asiantuntijoita verkkoyhteisön johtamisessa ja kasvattamisessa sekä auttaa yrityksen johtoa varmistamaan organisaation riittävä tietotaito sekä yhteinen ymmärrys verkkoyhteisötoiminnan hyödyistä ja johtamisesta. Ohjeistusta voidaan soveltaa myös muissa organisaatioissa erityisesti ammattimaisista käyttäjistä koostuvan verkkoyhteisön toiminnan johtamiseen.
Tutkielman teoreettinen tausta muodostuu kollektiivista älykkyyttä ja verkkoyhteisöjä käsittelevästä tutkimuksesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee joukkoälyä, joukkoistamista ja verkkoyhteisöjä sekä yhteisömanageroinnin merkitystä verkkoyhteisön menestyksen kannalta. Tutkimus on toteutettu suunnittelutieteellisellä tutkimusmenetelmällä. Ohjeistuksen tietopohja rakentuu aiemmasta B2B-verkkoyhteisöjä koskevasta tutkimuksesta sekä kohdeverkkoyhteisön vuorovaikutuksen nykytilan analyysista. Tutkimuksen aineisto koostuu verkkoyhteisön keskustelupalstalle vuonna 2023 lähetetyistä 201 keskusteluviestistä. Aineisto on analysoitu käyttäen vuorovaikutusprosessin analyysimenetelmää (Interaction Process Analysis, IPA). Lisäksi tietopohjaa on kasvatettu aineistolla, joka on kerätty kohdeyrityksen keskeisille henkilöille järjestetyssä demonstraatio- ja arviointityöpajassa.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt artefakti on verkkoyhteisön johtamisen ohjeistus, joka on implementoitavissa tapausorganisaation käyttöön osaksi sen toimintajärjestelmää. Artefakti koostuu verkkoyhteisön käytännön johtamisen ohjeistuksesta ja siitä tehdystä infografiikasta. Ohjeistus sisältää toimintaohjeet verkkoyhteisön hoitamiseen päivittäisessä toiminnassa ja se keskittyy yhteisön seuraamiseen ja aktiiviseen läsnäoloon, tiedon jakamiseen, vastavuoroisuuden edistämiseen, jäsenten aktivointiin, keskustelujen ohjaamiseen ja positiivisen ilmapiirin sekä aktiivisen kulttuurin edistämiseen.
Tutkimustulos tukee kohdeyrityksen asiantuntijoita verkkoyhteisön johtamisessa ja kasvattamisessa sekä auttaa yrityksen johtoa varmistamaan organisaation riittävä tietotaito sekä yhteinen ymmärrys verkkoyhteisötoiminnan hyödyistä ja johtamisesta. Ohjeistusta voidaan soveltaa myös muissa organisaatioissa erityisesti ammattimaisista käyttäjistä koostuvan verkkoyhteisön toiminnan johtamiseen.