Suomalaisten luonnonkosmetiikkatuotteiden markkinointi Japanissa : Tapaustutkimus japanilaisesta kuluttajaidentiteetistä ja kuluttajakulttuurista
Männistö, Elisa (2024-04-23)
Männistö, Elisa
23.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321242
Tiivistelmä
Suomalaisen luonnonkosmetiikan kysyntä on kasvanut globaalisti, erityisesti Japanissa. Menestyminen Japanin markkinoilla vaatii kuluttajakulttuurin ja kohdemarkkinan tuntemista, jotta suomalaisia luonnonkosmetiikkatuotteita kyetään markkinoimaan menestyksekkäästi. Japanin kulttuurin ja kulutustottumuksien erityisyys on herättänyt tarpeen selvittää, millaisia kuluttajaidentiteettiteemoja japanilaisesta kuluttajakulttuurista voidaan tunnistaa, ja kuinka saatua tietoa voidaan hyödyntää markkinointistrategioissa. Tutkimus toteutetaan osana suomalaisen Frescon Oy:n kansainvälistymisprojektia.
Tutkimuksen teoreettisella viitekehyksellä vastataan tutkimuksen ensimmäiseen tavoitteeseen, eli luodaan syvällisen kirjallisuuskatsauksen avulla käsitys japanilaisesta kuluttajaidentiteetistä japanilaisen kulttuurin, kulttuurisen kuluttajateorian ja kuluttajaidentiteettien näkökulmasta.Empiirinen tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa noudattaen laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, Japanin markkinoinnin ja kulttuurin asiantuntijoilta aikavälillä 13.12.2023-7.2.2024. Aineiston analyysi toteutettiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Empiirisen aineiston avulla vastataan tutkimuksen toiseen tavoitteeseen, joka on analysoida ja tunnistaa tutkimusaineistosta japanilaisia kuluttajaidentiteettiteemoja sekä japanilaisen kulutuskulttuurin suhdetta erityisesti suomalaisiin luonnonkosmetiikkatuotteisiin. Aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa kuvaamaan suomalaistuotteiden markkinointia Japanissa, jotka ovat Japanin kulttuuri, japanilainen kuluttaja sekä menestymistekijät Japanissa.
Tutkimuksen kolmantena tavoitteena on luoda liikkeenjohdollisia suosituksia suomalaisten luonnonkosmetiikkatuotteiden markkinointiin Japanissa. Suomalaistuotteiden menestykseen vaikuttaa Japanin markkinoilla erityisesti kulttuurisesta näkökulmasta yrityksen resurssit, jakelutiestrategia, yhteistyökumppani sekä kielellisten haasteiden tiedostaminen. Japanilaisen kuluttajan osalta, tulee huomioida tuotteen ja markkinointistrategian lokalisointi, ainutlaatuinen brändi ja tuotepakkaus sekä tuotteen tarinallistaminen ja sen alkuperäismaan korostaminen. Japanissa menestyminen vaatii kattavan pohjatyön tekemistä, kohdekulttuuriin ymmärtämistä sekä brändin maineen ja tunnettuuden merkityksen tiedostamista.
Tutkimuksen teoreettisella viitekehyksellä vastataan tutkimuksen ensimmäiseen tavoitteeseen, eli luodaan syvällisen kirjallisuuskatsauksen avulla käsitys japanilaisesta kuluttajaidentiteetistä japanilaisen kulttuurin, kulttuurisen kuluttajateorian ja kuluttajaidentiteettien näkökulmasta.Empiirinen tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa noudattaen laadullisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, Japanin markkinoinnin ja kulttuurin asiantuntijoilta aikavälillä 13.12.2023-7.2.2024. Aineiston analyysi toteutettiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Empiirisen aineiston avulla vastataan tutkimuksen toiseen tavoitteeseen, joka on analysoida ja tunnistaa tutkimusaineistosta japanilaisia kuluttajaidentiteettiteemoja sekä japanilaisen kulutuskulttuurin suhdetta erityisesti suomalaisiin luonnonkosmetiikkatuotteisiin. Aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa kuvaamaan suomalaistuotteiden markkinointia Japanissa, jotka ovat Japanin kulttuuri, japanilainen kuluttaja sekä menestymistekijät Japanissa.
Tutkimuksen kolmantena tavoitteena on luoda liikkeenjohdollisia suosituksia suomalaisten luonnonkosmetiikkatuotteiden markkinointiin Japanissa. Suomalaistuotteiden menestykseen vaikuttaa Japanin markkinoilla erityisesti kulttuurisesta näkökulmasta yrityksen resurssit, jakelutiestrategia, yhteistyökumppani sekä kielellisten haasteiden tiedostaminen. Japanilaisen kuluttajan osalta, tulee huomioida tuotteen ja markkinointistrategian lokalisointi, ainutlaatuinen brändi ja tuotepakkaus sekä tuotteen tarinallistaminen ja sen alkuperäismaan korostaminen. Japanissa menestyminen vaatii kattavan pohjatyön tekemistä, kohdekulttuuriin ymmärtämistä sekä brändin maineen ja tunnettuuden merkityksen tiedostamista.