Yksityisyyskäytäntöjen lukeminen ja ymmärtäminen : Tarkastelussa sosiaalisten medioiden käyttöehdot ja tietosuojaselosteet
Järvinen, Matti (2024-03-12)
Järvinen, Matti
12.03.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210827
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210827
Tiivistelmä
Teknologian kehittyessä käsitys yksityisyydestä on muuttunut. Digitaalisissa ympäristöissä, kuten sosiaalisessa mediassa käyttäjien yksityisyys on häilyvä käsite, jota voi muovailla tarpeen mukaan. Sosiaaliset mediat keräävät käyttäjistään paljon tietoa, jota käytetään palvelun kehittämiseen ja markkinointiin. Sosiaaliset mediat pyrkivät luomaan jokaisesta käyttäjästä ja monissa tapauksissa myös ei-käyttäjistä digitaalisen kaksosen, jonka avulla pyritään ennustamaan käyttäjien toimintaa ja käyttäytymistä. Tiedonkeruu on sosiaalisille medioille suuri tulonlähde, sillä tietoja käytetään luomaan kohdennettua sisältöä ja mainontaa. Monet ihmiset eivät ole täysin tietoisia siitä, kuinka laajasti heidän tietojaan kerätään ja jaetaan kolmansille osapuolille. Vaikka tietäisivät, he saattavat tuntea olevansa pakotettuja antamaan suostumuksensa, koska tarvitsevat sosiaalista mediaa. Syitä miksi ihmiset kokevat tarvitsevansa sosiaalista mediaa on monia, kuten ammatillinen käyttö, yhteydenpito tuttuihin, yhteenkuuluvuuden tunne ja pois jäämisen pelko.
Sosiaaliset mediat tarvitsevat käyttäjiltään suostumuksen heidän tietojensa keräämiseen ja käsittelyyn. Käyttäjien on annettava suostumuksensa päästäkseen käyttämään palvelua, mutta moniko heistä oikeasti lukee mitä hyväksyvät? Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin ihmiset lukevat ja ymmärtävät sosiaalisen median yksityisyyskäytännöt. Toisena tavoitteena oli tarkastella suostumuksen antamisen menettelytapaa, joka perustuu siihen, että ihmiset lukevat yksityisyyskäytännöt. Lisäksi tutkielmassa pyrittiin selvittämään, kuinka kauan yksityisyyskäytäntöjen lukeminen vie aikaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin sekä sosiaalisten medioiden yksityisyyskäytännöistä että tutkimuskyselyn avulla, joka oli auki verkkokyselyn muodossa kesällä 2023. Tavoitteena oli saada kyselyyn osallistumaan eri taustaisia henkilöitä, jotka käyttävät yhtä tai useampaa sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli myös saada mahdollisimman monen eri sosiaalisen median käyttäjiä osallistumaan. Tutkimuskyselyyn osallistui 83 henkilöä, jotka vastasivat kysymyksiin liittyen heidän käyttämiensä sosiaalisten medioiden yksityisyyskäytäntöihin. Tutkielmassa oli mukana yhteensä 11 sosiaalista mediaa. Vastaajat jaettiin heidän antamiensa taustatietojen perusteella ryhmiin, joita vertailemalla saatiin selville tekijöitä, jotka vaikuttavat yksityisyyskäytäntöjen ymmärtämiseen ja tuntemiseen. Näitä tekijöitä olivat ikä, koulutustaso, tietotekniset taidot ja se, että lukeeko yksityisyyskäytäntöjä vai ei. Kyselyn tulosten perusteella suurin osa sosiaalisen median käyttäjistä ei lue käyttöehtoja tai tietosuojaselosteita. Niihin tulevia päivityksiä luetaan vieläkin harvemmin. Vastaajat eivät myöskään käytä tarpeeksi aikaa niiden lukemiseen.
Sosiaaliset mediat tarvitsevat käyttäjiltään suostumuksen heidän tietojensa keräämiseen ja käsittelyyn. Käyttäjien on annettava suostumuksensa päästäkseen käyttämään palvelua, mutta moniko heistä oikeasti lukee mitä hyväksyvät? Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin ihmiset lukevat ja ymmärtävät sosiaalisen median yksityisyyskäytännöt. Toisena tavoitteena oli tarkastella suostumuksen antamisen menettelytapaa, joka perustuu siihen, että ihmiset lukevat yksityisyyskäytännöt. Lisäksi tutkielmassa pyrittiin selvittämään, kuinka kauan yksityisyyskäytäntöjen lukeminen vie aikaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin sekä sosiaalisten medioiden yksityisyyskäytännöistä että tutkimuskyselyn avulla, joka oli auki verkkokyselyn muodossa kesällä 2023. Tavoitteena oli saada kyselyyn osallistumaan eri taustaisia henkilöitä, jotka käyttävät yhtä tai useampaa sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli myös saada mahdollisimman monen eri sosiaalisen median käyttäjiä osallistumaan. Tutkimuskyselyyn osallistui 83 henkilöä, jotka vastasivat kysymyksiin liittyen heidän käyttämiensä sosiaalisten medioiden yksityisyyskäytäntöihin. Tutkielmassa oli mukana yhteensä 11 sosiaalista mediaa. Vastaajat jaettiin heidän antamiensa taustatietojen perusteella ryhmiin, joita vertailemalla saatiin selville tekijöitä, jotka vaikuttavat yksityisyyskäytäntöjen ymmärtämiseen ja tuntemiseen. Näitä tekijöitä olivat ikä, koulutustaso, tietotekniset taidot ja se, että lukeeko yksityisyyskäytäntöjä vai ei. Kyselyn tulosten perusteella suurin osa sosiaalisen median käyttäjistä ei lue käyttöehtoja tai tietosuojaselosteita. Niihin tulevia päivityksiä luetaan vieläkin harvemmin. Vastaajat eivät myöskään käytä tarpeeksi aikaa niiden lukemiseen.