Taksilainsäädännön muutokset ja vaikutukset
Veteläinen, Akseli (2024-03-18)
Veteläinen, Akseli
18.03.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031811820
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031811820
Tiivistelmä
Taksiala on ollut laintasoisesti hyvinkin tiukasti säädeltyä vuodesta 1992 aina vuoteen 2018 asti,
jolloin uuden liikennepalvelulain myötä sääntely pääosin purettiin. Tämän jälkeen
taksilainsäädännön muutokset ovat olleet jatkuvana puheenaiheena taksinkuljettajien ja
taksiasiakkaiden toimesta. Taksiala on Suomessa edelleen luvanvarainen elinkeino, joka
edellyttää yrittäjältä taksiliikennelupaa sekä kuljettajalta taksinkuljettajan ajolupaa. Molempien
osalta toimivaltainen viranomainen on liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tutkielmassa
paneudutaan taksilainsäädännön muutoksiin erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana ja niiden
aiheuttamiin lieveilmiöihin. Kyselytutkimuksen avulla kartoitetaan taksialan toimijoiden
mielipiteitä lakimuutoksista. Laki liikenteen palveluista vapautti taksiliikenteen hyvinkin laajasti,
tavalla, johon pitkään säännelty elinkeino ei selvästi ollut valmis. Tutkielmassa tarkastellaan
ensin lakimuutoksen tausta-aineistoa sekä vertaillaan vanhaa, että uutta lainsäädäntöä
lupasääntelyn osalta sekä taksinkuljettajien vaatimusten osalta. Taksiyrittäjille – ja kuljettajille
kohdennetulla kyselytutkimuksella puolestaan kartoitettiin mielipiteitä taksilainsäädännön
muutoksien vaikutuksista sekä mahdollisista kehityskohteista. Tuloksien perusteella voidaan
päätellä, että taksilainsäädännön muutokset ovat herättäneet paljon keskustelua ja mielipiteitä
taksialalla toimivien keskuudessa. Monet taksinkuljettajat ja -yrittäjät ovat kokeneet muutokset
haastaviksi, sillä uuden lainsäädännön myötä kilpailu alalla on kiristynyt ja hinnoittelu on
muuttunut. Lisäksi kyselytutkimuksen perusteella on havaittu, että osa kuljettajista kokee uuden
taksilainsäädännön vaikuttaneen negatiivisesti asiakaspalveluun ja taksipalveluiden laatuun
sekä kuljettajien ammattitaitoon. Vastaavasti päivystysvelvoitteen poistumista ja
asemapaikkojen vapauttamista on kiitelty vastauksissa. Tulosten perusteella voidaan todeta,
että taksialan vapauttaminen on aiheuttanut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia alan
toimijoille. Kerätyn selvityksen perusteella suurimmat kehityskohteet mahdollisessa tulevassa
lainsäädännössä koskevat valvontaa, kuljettajien ammattitaidon kehittämistä, sekä
lupaedellytysten kiristämistä. Taksilainsäädännön kehittämistarpeet korostuvat erityisesti
kilpailutilanteen ja valvonnan kehittämisen näkökulmasta. Tulevaisuudessa onkin tärkeää
seurata taksialan kehitystä ja mahdollisia lisämuutostarpeita lainsäädännössä, erityisesti
digitalisaation ja alustatalouden lisäämien toimintojen kehityksen yhteydessä.
jolloin uuden liikennepalvelulain myötä sääntely pääosin purettiin. Tämän jälkeen
taksilainsäädännön muutokset ovat olleet jatkuvana puheenaiheena taksinkuljettajien ja
taksiasiakkaiden toimesta. Taksiala on Suomessa edelleen luvanvarainen elinkeino, joka
edellyttää yrittäjältä taksiliikennelupaa sekä kuljettajalta taksinkuljettajan ajolupaa. Molempien
osalta toimivaltainen viranomainen on liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tutkielmassa
paneudutaan taksilainsäädännön muutoksiin erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana ja niiden
aiheuttamiin lieveilmiöihin. Kyselytutkimuksen avulla kartoitetaan taksialan toimijoiden
mielipiteitä lakimuutoksista. Laki liikenteen palveluista vapautti taksiliikenteen hyvinkin laajasti,
tavalla, johon pitkään säännelty elinkeino ei selvästi ollut valmis. Tutkielmassa tarkastellaan
ensin lakimuutoksen tausta-aineistoa sekä vertaillaan vanhaa, että uutta lainsäädäntöä
lupasääntelyn osalta sekä taksinkuljettajien vaatimusten osalta. Taksiyrittäjille – ja kuljettajille
kohdennetulla kyselytutkimuksella puolestaan kartoitettiin mielipiteitä taksilainsäädännön
muutoksien vaikutuksista sekä mahdollisista kehityskohteista. Tuloksien perusteella voidaan
päätellä, että taksilainsäädännön muutokset ovat herättäneet paljon keskustelua ja mielipiteitä
taksialalla toimivien keskuudessa. Monet taksinkuljettajat ja -yrittäjät ovat kokeneet muutokset
haastaviksi, sillä uuden lainsäädännön myötä kilpailu alalla on kiristynyt ja hinnoittelu on
muuttunut. Lisäksi kyselytutkimuksen perusteella on havaittu, että osa kuljettajista kokee uuden
taksilainsäädännön vaikuttaneen negatiivisesti asiakaspalveluun ja taksipalveluiden laatuun
sekä kuljettajien ammattitaitoon. Vastaavasti päivystysvelvoitteen poistumista ja
asemapaikkojen vapauttamista on kiitelty vastauksissa. Tulosten perusteella voidaan todeta,
että taksialan vapauttaminen on aiheuttanut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia alan
toimijoille. Kerätyn selvityksen perusteella suurimmat kehityskohteet mahdollisessa tulevassa
lainsäädännössä koskevat valvontaa, kuljettajien ammattitaidon kehittämistä, sekä
lupaedellytysten kiristämistä. Taksilainsäädännön kehittämistarpeet korostuvat erityisesti
kilpailutilanteen ja valvonnan kehittämisen näkökulmasta. Tulevaisuudessa onkin tärkeää
seurata taksialan kehitystä ja mahdollisia lisämuutostarpeita lainsäädännössä, erityisesti
digitalisaation ja alustatalouden lisäämien toimintojen kehityksen yhteydessä.