Yrityskulttuurin vaikutus työtyytyväisyyteen : Case: IT-alan kasvuyritys
Maaranen, Mariia Amanda (2024-03-12)
Maaranen, Mariia Amanda
12.03.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210915
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031210915
Tiivistelmä
Työntekijöiden kriteerit työelämälle ovat muuttuneet, sillä työn merkityksellisyys, yhteisöllisyys ja arvot ovat nousseet keskeisiksi tekijöiksi työssä viihtymisen kannalta. Työelämän tärkeim- mäksi mittariksi on noussut yrityskulttuuri ja työpaikalla viihtyminen. Yrityskulttuuri kertoo siitä, millaisia asioita yrityksessä arvostetaan, kuinka siellä toimitaan ja kohdellaan muita. Yrityskult- tuurin keskiössä ovat ihmiset sekä työyhteisö ja siihen pystytään parhaiten vaikuttamaan johta- misella. Hyvällä johtamisella pystytään luomaan kannustava, hyvinvoiva ja menestyvä yritys. Yri- tyskulttuuri on myös merkittävä kilpailuetu, sillä se on jotain mitä toiset ei voi kopioida. Vahva yrityskulttuuri näyttäytyy ulospäin houkuttelevana työpaikkana, mikä parantaa työnantajamie- likuvaa ja näin ollen mahdollistaa parhaiden osaajien palkkaamisen.
Tässä tutkimuksessa selvitetään yrityskulttuurin vaikutusta työtyytyväisyyteen. Aihe on tärkeä, sillä yrityskulttuurilla on kokonaisvaltainen vaikutus niin työntekijän viihtyvyyteen, motivaati- oon, hyvinvointiin kuin tyytyväisyyteen. Työtyytyväisyys kertoo siitä, kuinka hyvin työntekijä viihtyy työssään ja kuinka tyytyväinen hän on siihen kokonaisuudessaan. Työtyytyväisyys koos- tuu useammasta tekijästä eikä se ole yksiselitteisesti mitattavissa. Tässä tutkimuksessa työtyy- tyväisyyttä tarkastellaan kolmen alateeman kautta, joita ovat viihtyminen, hyvinvointi ja ilma- piiri sekä sitoutuminen.
Tutkimus on tehty IT-alan yritykseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja ai- neistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, sillä siinä korostetaan ihmisten tul- kintoja asioista ja heidän asioillensa antamiaan merkityksiä. Kohdejoukkoon valikoitui 14 henki- löä heidän työsuhteen keston ja roolin mukaisesti. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa työtyytyväisyyteen, mitkä tekijät yrityskulttuurissa ovat koh- deyrityksen työntekijöille merkityksellisimpiä sekä millä keinoin kohdeyrityksen työntekijöiden työtyytyväisyyttä voidaan parantaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityskulttuurilla on vaikutusta työtyytyväisyyteen, sillä se millainen kulttuuri eli esimerkiksi arvot, toimintatavat, johtaminen tai ilmapiiri yrityk- sessä on, vaikuttavat siihen, kuinka hyvin henkilö siellä viihtyy eli onko esimerkiksi organisaa- tiossa vallitseva ilmapiiri sellainen, mikä lisää vai vähentää työtyytyväisyyttä. Kohdeyrityksen työntekijöille haastatteluaineiston mukaan merkityksellisimpiä asioita ovat luottamus, avoi- muus, yhteisöllisyys, joustavuus ja sosiaalinen turvallisuus. Kohdeyrityksen työtyytyväisyyttä voitaisiin parantaa keskittymällä hyvinvointiin, kehittämällä esihenkilötyötä sekä rakentamalla avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä.
Tässä tutkimuksessa selvitetään yrityskulttuurin vaikutusta työtyytyväisyyteen. Aihe on tärkeä, sillä yrityskulttuurilla on kokonaisvaltainen vaikutus niin työntekijän viihtyvyyteen, motivaati- oon, hyvinvointiin kuin tyytyväisyyteen. Työtyytyväisyys kertoo siitä, kuinka hyvin työntekijä viihtyy työssään ja kuinka tyytyväinen hän on siihen kokonaisuudessaan. Työtyytyväisyys koos- tuu useammasta tekijästä eikä se ole yksiselitteisesti mitattavissa. Tässä tutkimuksessa työtyy- tyväisyyttä tarkastellaan kolmen alateeman kautta, joita ovat viihtyminen, hyvinvointi ja ilma- piiri sekä sitoutuminen.
Tutkimus on tehty IT-alan yritykseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja ai- neistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, sillä siinä korostetaan ihmisten tul- kintoja asioista ja heidän asioillensa antamiaan merkityksiä. Kohdejoukkoon valikoitui 14 henki- löä heidän työsuhteen keston ja roolin mukaisesti. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa työtyytyväisyyteen, mitkä tekijät yrityskulttuurissa ovat koh- deyrityksen työntekijöille merkityksellisimpiä sekä millä keinoin kohdeyrityksen työntekijöiden työtyytyväisyyttä voidaan parantaa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityskulttuurilla on vaikutusta työtyytyväisyyteen, sillä se millainen kulttuuri eli esimerkiksi arvot, toimintatavat, johtaminen tai ilmapiiri yrityk- sessä on, vaikuttavat siihen, kuinka hyvin henkilö siellä viihtyy eli onko esimerkiksi organisaa- tiossa vallitseva ilmapiiri sellainen, mikä lisää vai vähentää työtyytyväisyyttä. Kohdeyrityksen työntekijöille haastatteluaineiston mukaan merkityksellisimpiä asioita ovat luottamus, avoi- muus, yhteisöllisyys, joustavuus ja sosiaalinen turvallisuus. Kohdeyrityksen työtyytyväisyyttä voitaisiin parantaa keskittymällä hyvinvointiin, kehittämällä esihenkilötyötä sekä rakentamalla avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä.